۳۰ آبان ۱۳۹۷

گزارش سفر تحقیقاتی پروژه ال‌جی چلنجر: سومین روز از سفر گروه 352 به انگلستان

گروه ۳۵۲ یکی دیگر از ۵ گروه برتر ال‌جی چلنجر است که به دلیل وجود نرخ بالای بیکاری در ایران نسبت به کشورهای پیشرفته تصمیم گرفت در زمینه تأثیر شتاب‌دهی به استارتاپ‌ها در جامعه و تأثیر آن بر اقتصاد کشور به انگلستان سفر کند و پروژه تحقیقاتی خود را به سرانجام برساند.

آنچه در ادامه می‌خوانید گزارش سومین روز از سفر تحقیقاتی این گروه در شهر لندن، پایتخت انگلستان، است.

20 سپتامبر: گزارش روز سوم بازدید از شتابدهنده وایرا (WAYRA) 

شتابدهنده وایرا (WAYRA)، متعلق به کمپانی تلفونیکا (Telefonika)، از سال 2012 تا کنون به 177 استارتاپ در بریتانیا کمک کرده است. موضوع رویدادی که در آن حضور داشتیم “شتابدهنده‌های سازمانی” نام داشت که شامل بخش‌های زیر بود:

  • نگرش متقابل CVCها و VCها نسبت به یکدیگر چگونه است؟
  • آیا عبارت CVC یا همان شتابدهنده سازمانی یک ترکیب متناقض است؟
  • شاخص‌های مهم موفقیت شتابدهنده‌های سازمانی
  • درباره وایرا
  • شبکه سازی

f31774ba-d837-4094-955c-6a8dfbd1ebf3

چکیده مباحث مطرح شده:

CVCها یا همان شتابدهنده‌های سازمانی در حال بررسی نحوه تعاملات خود با استارتاپ‌ها هستند. از گذشته همکاری این دو با یکدیگر با مشکلاتی مواجه بوده است اما با گذشت زمان این مشکلات نیز در حال برطرف شدن هستند. یکی از موارد پیشرفت در این حوزه این است که CVC‌ ها علاوه بر تمرکز روی بازگشت سرمایه، ملاحظات جدی بر خروجی‌های استراتژیک نیز دارند. یعنی به تحویل دادن یک استارتاپ مناسب به سازمان نیز توجه خواهند داشت.  در نتیجه وجود یک رهبر که بتواند رابطه استراتژیک بین CVCها و استارتاپ‌ها و سازمان‍ها برقرار کند حائز اهمیت است.

با توجه به اینکه از حدود 400 شتابدهنده انگلستان 200 شتابدهنده سازمانی هستند، یکی از اهداف مهم WAYRA اسکیل‌آپ کردن استارتاپ‌های خود است. در حقیقت وایرا به دنبال سرمایه گذاری بر روی استارتاپهایی است که میزانی از رشد را تجربه کرده باشند و یا اینکه دست کم دارای MVP باشند. با این وجود کماکان به استارتاپهایی در مراحل Early Stage  نیز توجه می‌کند و خدماتی مانند منتورینگ رایگان را به آنها ارائه می‌دهد. اما از میان آنها با توجه به نرخ رشد استارتاپ و میزان منطبق و مرتبط بودن اهداف سازمانی، تعداد معدودی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کند.

تمرکز سازمان‌ها بر دنیای استارتاپ‌ها روز به روز افزایش یافته است. این پارامترها می‌تواندد مبین این واقعیت باشند:

  • آیا سازمان دارای شتابدهنده است؟
  • آیا با استارتاپ‌ها قرارداد دارند؟
  • موجودیت‌های فوق تا چه میزان با یکدیگر همکاری‌های مالی و استراتژیک دارند؟
  • نرخ Acquire کردن استارتاپ‌ توسط سازمان‌ها چقدر است؟

66c48a02-7848-4b3a-a08a-eedc15d1a888

یکی از مشکلات مهم شتابدهنده‌های سازمانی فهم متقابل استارتاپ و سازمان از یکدیگر است. سازمان به دنبال ارتقا ارزش‌های کلان و استراتژیک خود و استارتاپ به دنبال رشد ایده خود است. پس برای موفقیت همکاری این دو، طرفین می‌بایست به طور واضح اهدافشان را تبیین کنند.

در ادامه روی چالش تعداد استارتاپ‌های پذیرفته شده در دوره شتابدهی بحث شد که آیا سرمایه گذاری و تمرکز روی 2تا 3 استارتاپ مفیدتر است یا تنوع و جذب بیش از 10 استارتاپ. نکته منفی سرمایه گذاری روی تعداد کم، عدم جذابیت برای سرمایه‌گذاران خطر پذیر در روز ارائه نهایی (DemoDay) و پایین بودن میزان یادگیری استارتاپ‌ها از یکدیگر است و در مقابل هرچه تعداد استارتاپ‌ها بیشتر شود، تمرکز بر روی آنها کاهش خواهد یافت.

در حاشیه:

  • ساختمان وایرا که در محل دفتر شرکت تلفونیکا است در یکی از مراکز پرتردد شهر لندن واقع است که معماری داخلی و امکانات مدرنی دارد.
  • در طول برگزاری یک همایش حدود 6 ساعته دوبار فرصت استراحت و پذیرایی پیش‌بینی شده‌بود که در این فواصل زمانی شبکه سازی به نحو موثری انجام می‌شد.
  • افراد کلیدی وایرا با جدیت و تعهد در زمان‌های استراحت موضوع شبکه سازی را پیگیری می‌کردند.
  • تعداد 25 استارتاپ در شتابدهنده وایرا مشغول فعالیت بودند.

در پایان ضمن آشنایی و مذاکره خصوصی با مدیر شتابدهنده و مدیر همکاری‌های شتابدهنده فضای مساعدی جهت تبادل تجربیات و همکاری بیشتر برقرار شد.

۰ نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

نظر دهید