۲۶ دی ۱۳۹۷

آشنایی با ایده گروه ۲۲۹ در پروژه جهانی ال‌جی چلنجر:‌ بازیافت لوازم الکترونیک

یکی دیگر از ۵ گروه‌ منتخب پروژه جهانی ال‌جی چلنجر امسال گروه ۲۲۹ بودند که با موضوع جذاب بازیافت لوازم الکترونیک به سفر تحقیقاتی خود در کشور هلند پرداختند.

 اعضای گروه ۲۲۹ را خانم‌ها عسل یوسفی، محبوبه متدین، سارا گلبرگ و خانم ضحا اصفهانی، دانشجویان رشته مهندسی پلیمر تشکیل می‌دهند. این تیم کوشا همگی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر تهران هستند و در مقطع کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل‌اند.

دغدغه خیلی از مردم لوازم الکترونیک بلااستفاده یا خرابی است که در منزل نگه می‌دارند و نمی‌دانند با آنها چه باید بکنند. خوب است بدانید که اگر یکی از دستگاه‌های الکترونیک شما قدیمی شده، کار نمی‌کند یا دیگر از آن استفاده‌ای نمی‌کنید، به راحتی می‌توان آن را بازیافت کرد و با استخراج مواد قابل استفاده از آن، دوباره مواد جدیدی را وارد چرخ اقتصاد و سودآوری کرد.

متأسفانه تاکنون، اقدامی در مورد بازیافت دستگاه‌های الکترونیک در کشور ایران انجام نشده است و این امر یکی از معضلات جهانی نیز به حساب می‌آید. سال گذشته، بیش از ۴۰ میلیون تن زباله الکترونیک در کل دنیا تولید شده و قاره آسیا با تولید ۱۸ میلیون تن و داشتن سهم ۳۹ درصدی در کل دنیا در رأس تولیدکنندگان زباله الکترونیک بوده است.

51-e1530099287545

زباله‌های الکترونیک اثرات مخرب و جبران‌ناپذیری در آلوده‌سازی محیط زیست دارند. این نوع زباله‌ها از جنبه اقتصادی نیز برای کشور ما به صرفه نیستند و تا به امروز هزینه بالایی را بر کشور ما وارد کرده‌اند؛ به طوری که سالانه مبلغ هنگفتی صرف صادرات دستگاه‌های الکترونیک بی‌مصرف به کشورهای توسعه‌یافته به منظور بازیافت این لوازم شده است. سبب را می‌توان در این امر جست که کشور ایران تجهیزات مکانیکی لازم برای بازیافت دستگاه‌های الکترونیک را ندارد و به دلیل هزینه بالای خرید و ساخت این لوازم و عدم حمایت از سوی سازمان‌های مربوطه، واردات این تجهیزات تا به حال امکان‌پذیر نبوده است. بنابراین، با مشاهده رشد سریع زباله‌های الکترونیک در سال‌های گذشته و به تبع آن در سال‌های پیش رو، این مسئله به زودی به معضلی بزرگ برای کشور ما تبدیل خواهد شد.

بچه‌های تیم ۲۲۹ کشور هلند را برای سفر تحقیقاتی خود انتخاب کردند زیرا این کشور هم از نظر شیمیایی فناوری و عملکرد خوبی در سال‌های گذشته داشته و هم مقالات متنوع و زیادی از سوی دانشمندان و کارشناسان علوم آن منتشر شده است. علاوه بر این، هلند برای تمام تجهیزات بازیافت خود آزمایشگاه مخصوص دارد و از سال ۲۰۱۰ توانسته ۴۲ درصد از مایحتاج پلاستیکی خود را صرفا از طریق بازیافت به دست آورد.

با وبلاگ ال‌جی در روزهای آتیهمراه باشید تا در جریان گزارش روزانه گروه ۲۲۹ از سفر تحقیقاتی خود در کشور هلند قرار بگیرید.

۰ نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

نظر دهید