۲۷ دی ۱۳۹۷

گزارش سفر تحقیقاتی پروژه ال‌جی چلنجر: اولین روز از سفر گروه ۲۲۹ به هلند​

گروه ۲۲۹، یکی دیگر از ۵ گروه‌ منتخب پروژه جهانی ال‌جی چلنجر امسال، که در رشته مهندسی پلیمر (مقطع کارشناسی ارشد) در دانشگاه امیرکبیر تهران به تحصیل مشغول هستند با موضوع جذاب بازیافت لوازم الکترونیک به سفر تحقیقاتی خود در کشور هلند پرداختند.

گزارش اولین روز از سفر این تیم را در ادامه بخوانید.

اولین روز سفر (۱۹ نوامبر ): بازدید از کمپانی SIMS

ملاقات روز اول به بازدید از شرکت بین المللی مدیریت و بازیافت SIMS سپری شد. در این شرکت، وسایل الکترونیکی پس از گردآوری و دسته‌بندی شدن، اجزای تشکیل دهنده آن جداسازی شده و به شرکت‌های تولیدکننده‌ی مواد خام فروخته می‌شود تا دوباره در چرخه ی تولید مورد استفاده قرار گیرد.

این کمپانی در کشورهای آسیای شرقی، آفریقای جنوبی، استرالیا، آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی شعب و پیمانکاران قراردادی مختلفی دارد.

طی ملاقات امروز ما با آقای ارنست دورت، ابتدا، اطلاعاتی از تاریخچه و نحوه‌ی شکل‌گیری این کمپانی کسب اطلاع کردیم. در ادامه با نحوه‌ی جمع‌آوری زباله‌های الکترونیکی و راه‌های ترغیب مردم برای مشارکت در جمع‌آوری از طریق تبلیغات و فرهنگ‌سازی صحبت کردیم.

template-02

کمپانی SIMS در قسمت محافظت از اطلاعات شخصی و حقوقی مصرف‌کنندگان و کمپانی‌های مربوطه به شدت جدی بوده و بیش از 123 استاندارد و گواهی ضمانت در این زمینه دارد. در این رابطه با آقای بار، مسئول امنیت، سلامت، محیط زیست و ارتباطات (SHEC) این کمپانی ملاقات کردیم. ایشان درباره امنیت و حفظ سلامت تمام شعب و حتی کمپانی های طرف قرارداد که به صورت محلی در کشورهایی مثل ترکیه فعالیت دارند ما را در جریان گذاشتند و از جدیت و اهمیت حفظ اطلاعات به ما گفتند .

سپس بازدیدی از قسمت فرآیند و آزمایشگاهی این مجموعه داشتیم. طی این بازدید، نحوه ترتیب‌بندی تمام پسماندها از مبدا و حتی طبقه‌بندی آنها در کمپانی را مشاهده کرده و با جداسازی به روش مکانیکی از طریق نقطه ذوب، رنگ و دانسیته در دستگاه‌های بزرگ این کمپانی آشنا شدیم.

مرحله خردشدن پس از طبقه‌بندی انجام می‌گیرد که طی آن تمام وسایل الکترونیکی دسته مربوطه درون خردکن‌های بزرگ ریخته می‌شدند. سپس، براساس نوع مواد اولیه دسته‌بندی می‌شد و به کمپانی‌های بزرگ برای استخراج مواد شیمیایی فرستاده می شد.

template-03

در بخش آزمایشگاهی این مجموعه که به منظور ارزش‌گذاری بر روی محصول ایجاد شده است، از مواد شیمیایی مورد استفاده برای تجزیه شیمیایی مواد الکترونیکی دیدن کردیم و نحوه تجزیه مواد در محلول‌های مختلف برای مشخص کردن ترکیب درصدهای مواد گران موجود در وسایل الکتریکی را مورد بررسی قرار دادیم.

مواد سمی مانند جیوه برای جداسازی نیازمند فرایندهای مجهزتری نسبت به جداسازی‌های معمولی هستند که این کمپانی جزو تنها دارندگان تجهیزات این فرآیند است.

در پایان با پرسش سوالات پیش آمده، طرح دقیقی از فعالیت‌های این مجموعه پیدا کردیم و در راستای بهبود طرح‌های پیشنهادی خود با ارائه کارهای انجام‌شده و فعالیت‌های آینده از تجربیات و نظرات آنها به صورت ارزیابی بهره بردیم.

۰ نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

نظر دهید