۲۹ دی ۱۳۹۷

گزارش سفر تحقیقاتی پروژه ال‌جی چلنجر: دومین روز از سفر گروه ۲۲۹ به هلند​​

گروه ۲۲۹، یکی دیگر از ۵ گروه‌ منتخب پروژه جهانی ال‌جی چلنجر امسال، که در رشته مهندسی پلیمر (مقطع کارشناسی ارشد) در دانشگاه امیرکبیر تهران به تحصیل مشغول هستند با موضوع جذاب بازیافت لوازم الکترونیک به سفر تحقیقاتی خود در کشور هلند پرداختند.

گزارش دومین روز از سفر این تیم را در ادامه بخوانید.

دومین روز سفر (۲۰ نوامبر): بازدید از کمپانی Holland Recycling

روز دوم ما به بازدید از کمپانی  Holland Recyclingو ملاقات با آقای Bob Willemse، مسئول مالی کمپانی، و آقای Dennis Bekkema، مدیر بازرگانی کمپانی، اختصاص یافت. جلسه ما با صحبت از ویژگی‌های کمپانی و تفاوت‌های آن با کمپانی قبلی یعنی Sims Recycling Solutions شروع شد.

ایشان توضیح دادند که برای این کمپانی مواد به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • دسته اول: مواد با ارزش پایین که عمدتا از پلاستیک یا چوب تشکیل شده و درصد کمی از قطعات الکترونیکی در آنها وجود دارد.
  • دسته دوم: مواد با ارزشی که از فلزات گرانبها همچون طلا، نقره و … تشکیل شده و به ازای هر کیلوگرم ارزش بالایی دارند.

مواد با ارزش بالا را می‌توان به شکل دستی جداسازی کرد که دقیقا کاری است که در این کمپانی انجام می‌شود. در صورتی که در کمپانی قبلی این کار توسط ماشین‌ها و ابزارآلات بزرگ انجام می‌شد. در این زمینه، روش کاری این کمپانی بسیار مطلوب ماست چرا که امکان جداسازی زباله‌ها در ایران توسط دستگاه‌های گران قیمت در ابتدای کار نخواهد بود .

71386c7e-2925-41e0-b162-3d14c74749d1

در ادامه، تا حدودی در رابطه با طرح خود و تمرکز این طرح بر ارتباط مستقیم با مردم و ایجاد فرهنگ بازیافت زباله‌های الکتریکی در ایران توضیح دادیم. این کمپانی بر این باور است که فرهنگ بازیافت زباله‌های الکترونیکی با آگاهی بخشیدن به مردم آغاز می‌شود ولی برای ادامه، به اعمال قدرت از سوی سازمان‌های دولتی نیاز خواهیم داشت.

طبق گفته‌های مسئولان شرکت Holland Recycling، هر کمپانی در هلند و در کل در اروپا موظف به جمع‌آوری زباله‌های محصولات خود است و مسئولیت کامل آن بر عهده خود کمپانی است. به همین منظور، درصدی از قیمت لوازم الکترونیکی مربوط به هزینه‌های جمع‌آوری و بازیافت است. با پرداخت این هزینه از طرف کمپانی‌های تولیدکننده لوازم الکترونیکی، سازمان WeCycle در هلند این زباله‌ها را از مردم و کمپانی‌ها دریافت کرده و به کمپانی‌های بازیافت همچونHolland Recycling  می‌سپارد. اما این کمپانی بیش از 90 درصد از مواد مورد نیاز خود را به طور مستقیم از کمپانی‌های مختلف خریداری کرده و تا حدودی واسطه را حذف می‌کند.

f7e4de96-1c00-42f9-8ec2-231a8875ac9f

نکته جالبی که در این ملاقات ذکر شد این بود که تمام کمپانی‌های بازیافت مانند SIMS و Holland Recycling در تعامل با هم هستند نه در رقابت با هم! و همگی در تلاش هستند که دایره بازیافت و بازگشت زباله‌های الکترونیکی به چرخه مصرف کامل شود .

بازیافت در کمپانی Holland Recycling شامل گوشی‌های موبایل، مانیتور، لپ تاپ و … می‌شود. در کنار بازیافت، در وهله اول، این کمپانی اهمیت بسیاری به تعمیر لوازم الکترونیکی می‌دهد و تا جای ممکن به جای بازیافت تمام لوازمی که دریافت می‌کنند، به برگرداندن آن به چرخه مصرف فکر می‌کنند زیرا بر این باورند که بدین طریق در کنار سود بالا عمر محصول را افزایش داده‌اند. در این بخش تمام داده‌های مربوط به کمپانی سازنده وسیله الکترونیکی و یا مصرف‌کنندگان قبلی (مانند شماره سریال) را پاک کرده و محصول را با یک شماره سریال جدید به بازار مصرف عرضه می‌کنند.

b801609c-863d-4b07-910a-14c873107d41

این کمپانی بازیافت مواد را در سه مرحله پیش می‌برد:

  • جمع‌آوری
  • دسته‌بندی
  • پالایش: مرحله‌ پالایش به کمپانی‌های ژاپنی واگذار می‌شود.

تعداد این نوع کمپانی‌ها در سطح دنیا محدود است. یکی از این نوع کمپانی‌ها به نام Umicore در کشور بلژیک است. ما از طریق Holland Recycle  در تلاشیم با آنها در ارتباط برقرار کنیم تا در این سفر 2 هفته‌ای امکان بازدید از این کمپانی نیز فراهم شود .

هم چنین، این کمپانی اقداماتی را در زمینه جداسازی هم انجام می‌دهد. نکته قابل توجه این است که جداسازی و دسته‌بندی در این کمپانی به منظور رسیدن به بالاترین درصد خلوص فلزات با ارزش در جریان فرآیند بازیافت انجام می‌شود.

مرحله خرد کردن زباله‌های الکترونیکی در این کمپانی انجام نمی‌شود بلکه آنرا به کمپانی SIMS واگذار می‌کنند. زیرا در جریان خرد کردن مواد سمی مضر بسیاری تولید می‌شود که تجهیزات خاصی برای مهار آنها نیاز است.

e19b2df2-bcfe-48dd-8b1f-0f5e7eeb9bea

این کمپانی با شرکت‌ها و موسسات بسیاری در دنیا در ارتباط است و به آنها در زمینه بازیافت مشاوره می‌دهد. همچنین، استانداردهای بسیاری مخصوصا در رابطه با تعمیر وسایل الکترونیکی و بازگرداندن آن به بازار مصرف دارند.

پس از گفتگوی مفصل درباره ویژگی‌های کمپانی مذکور و نحوه عملکرد آن‌ها شروع به بازدید از سایت کمپانی کردیم که تمام ویدیوها و عکس‌های مربوط موجود است. همچنین، باعث افتخار ما بود که این اجازه به ما داده شد که بتوانیم جداسازی دستی قطعات الکتریکی را امتحان کنیم؛ این یک تجربه عالی و کاربردی برای ما بود.

بخش تعمیر لوازم الکترونیکی دارای ساختمان مجزایی در موقعیت مکانی دیگری بود که در نهایت به بازدید از آن پرداختیم.

۰ نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

نظر دهید