۳۰ دی ۱۳۹۷

گزارش سفر تحقیقاتی پروژه ال‌جی چلنجر: سومین روز از سفر گروه ۲۲۹ به هلند​​

گروه ۲۲۹، یکی دیگر از ۵ گروه‌ منتخب پروژه جهانی ال‌جی چلنجر امسال، که در رشته مهندسی پلیمر (مقطع کارشناسی ارشد) در دانشگاه امیرکبیر تهران به تحصیل مشغول هستند با موضوع جذاب بازیافت لوازم الکترونیک به سفر تحقیقاتی خود در کشور هلند پرداختند.

گزارش سومین روز از سفر این تیم را در ادامه بخوانید.

سومین روز سفر (۲۱ نوامبر): بازدید از کمپانی E-waste Arcades and E-waste race 

این کمپانی به عنوان یک استارت آپ کوچک مدت زمان کوتاهی است شروع به فعالیت کرده و از ۲ بخش تشکیل می‌شود:

  1. E-waste race
  2. E-waste Arcades

بخش اول با فوکوس بر فرهنگ سازی و آموزش در مدارس کار خود را در زمینه بازیافت زباله‌های الکترونیکی شروع کرد و سپس با پیشرفت روز افزون با اضافه کردن ماشین‌های بازی توانست بین مردم و دانشجویان هم شناخته شود.

شخصی که با او ملاقات کردیم Timmy De Vos، بنیانگذار استارت آپ E-waste race بود که مدرک لیسانس مهندسی مکانیک داشته و سپس علم نوآوری را ادامه داده است.

ابتدای جلسه با صحبت‌های ما شروع شد و به طور مفصل در رابطه با مسابقه LG Challenger و ایده تیم در زمینه بازیافت و مدیریت پسماندهای الکترونیکی توضیح دادیم. او بسیار در رابطه با فعالیت ال‌جی در این زمینه و برپا کردن چنین موقعیتی هیجان زده شده و تاکید داشتند که ال‌جی با راه اندازی فرهنگ بازیافت زباله‌های الکترونیکی برای بار اول در ایران بسیار محبوب‌تر از قبل بین ایرانیان خواهد شد و روش بسیار خوبی برای افزایش مارکتینگ این کمپانی خواهد بود.

de7035ba-3f14-40f1-96e3-95d940e2ff60

پس از توضیحات ما، از او خواستیم تا مختصری راجع به تاریخچه این شرکت نوپا صحبت کند. او اینگونه توضیح داد:

داستان E-waste race از مسابقه‌ای در زمینه زباله‌های الکتریکی شروع شد. ایده‌های مطرح شده در این مسابقه باید جنبه تکنولوژی و برنامه‌نویسی داشته باشند. بنابراین، او یک وب‌سایت ساخت که مردم بتوانند در آن لوازم الکتریکی بی‌مصرف خود را اطلاع دهند و سپس این وسایل از طریق بچه‌های نزدیک‌ترین مدرسه به آن منطقه جمع شود. این ایده کاملا جنبه اجتماعی داشته و فوکوس آن به آموزش و آگاهی دادن در زمینه بازیافت زباله‌های الکتریکی به خصوص بین دانش آموزان است.

ایده او توانست در مسابقه برنده شود و بودجه ۱۰ هزار یورو به او تعلق گرفت. در نتیجه، با صرف این هزینه توانست در شروع کار حدود ۱۴ هزار لوازم الکتریکی بی‌مصرف از ۷ مدرسه جمع کند و به این طریق شرکت E-waste race فعالیت خود را با موفقیت آغاز کرد.

در ادامه با مدارس مختلف تماس گرفته شد تا در این پروژه شرکت و همکاری کنند. در صورت موافقت مدرسه Timmy De Vos در مدرسه حضور می‌یافت و در رابطه با زباله های الکتریکی و دلایل بازیافت آن به بچه ها آموزش می داد. به آن ها با استفاده از ترفندهای مختلف آموزشی E-waste را معرفی می‌کرد و تمام داستان راجع به ین نوع زباله‌های را توضیح می داد . همچنین ارائه او شامل فیلم‌هایی از بچه‌های غنا و کنگو بود که مجبور بودند این زباله‌ها را بسوزانند . پس از این به صورت ناخودآگاه تمام بچه‌ها به این فکر فرو می‌روند  که حالا ما چگونه می‌توانیم در این داستان کمک کنیم و تاثیرگذار باشیم. بنابرین، سایت این شرکت را به خانواده‌ها و آشنایان و تمام کسانی که می‌شناسند معرفی می‌کنند.

در ادامه، مردم  زباله‌های الکتریکی خود را در آنجا ثبت کرده و روی نقشه نزدیک‌ترین مدرسه و ساعت مناسب برای تحویل دادن را مشخص می‌کنند و دانش آموزان طبق برنامه مدرسه زباله‌ها را تحویل گرفته و در کانتینرهای مستقر شده در مدرسه قرار می‌دهند. تنها دانش آموزان بزرگ‌تر از ۱۰ سال حق شرکت در این مسابقه را دارند و تمام مسائل امنیتی از طریق مدرسه اجرا می‌شود. در سایت مقدار پسماندهای الکتریکی جمع شده توسط هر مدرسه مشخص می‌شود. در نهایت، در آخر هر ماه مدرسه‌ای که بیشترین جمع آوری زباله‌های الکتریکی را داشته به عنوان برنده معرفی می‌شود و یک اردو تفریحی به آن‌ها جایزه داده می‌شود .

به این ترتیب، مهم‌ترین هدف آنها یعنی آموزش و فرهنگ‌سازی در زمینه بازیافت زباله‌های الکتریکی از طریق دانش آموزان کم سن وسال که کاملا مستعد یادگیری هستند انجام می‌شود. همچینین با برگزاری یک رقابت سالم بین مدارس علاوه بر ترغیب بچه‌ها به افزایش جمع‌آوری پسماندها بر روی کار گروهی فوکوس می‌کنند.

9aa53747-eb75-4b83-b339-1b0ca2dece85

این سیستم به همین جا خاتمه نیافت و ارتقا پیدا کرد. شرکت دومی به نام  E-waste Arcades توسط Joris Petterson پایه‌گذاری شد که ماشین‌های بازی arcades را طراحی می‌کند و می‌سازد. این ماشن‌های بازی که کاری کاملا خلاقانه و نوین هستند در ازای دریافت یک زباله الکتریکی به کابرد اجازه انجام ۳ بازی می‌دهند. این ماشین‌ها در حال حاضر در دانشگاه‌ها و در مغازه‌ها برپا شده‌اند که با استقبال مردم رو به رو هستند. در روز ملاقات ما نیز درب‌های شرکت به روی مردم باز بود تا بتوانند از این استارت آپ بازدید و از ماشین‌های بازی استفاده کنند. شاهد بودیم که مردم با این سیستم و این دستگاه ها خیلی راحت ارتباط برقرار می‌کنند و استقبال خوبی از آن ها می‌شود .

این شرکت، پس از دریافت زباله‌های الکتریکی از طریق دانش آموزان و ماشین‌های بازی arcades، آنها را به شرکت‌های جمع آوری مانند weeecycle و weeenl تحویل میدهد که آنها هم در نهایت این پسماندها را به کارخانه‌های بازیافت ارائه می‌دهند و در نتیجه دایره بازیافت کامل می‌شود و زباله‌های الکتریکی نگهداری شده در خانه ها هم نیز وارد این سیکل می شود.

چشم‌انداز آنها در آینده توسعه این سیستم آموزشی به کشورهای دیگر است که در حال حاضر موفق شدند آن را در کشور آلمان اجرا کنند و بسیار تمایل دارند که بتوانند در ایران و سایر کشورها از طریق شرکت بزرگ ال‌جی این سیستم آموزشی را گسترش دهند.

برای آنها بسیار خوشایند بود که شرکت ال‌جی تا به این اندازه به بازیافت زباله‌های الکتریکی اهمیت می‌دهد و تاکید داشتند که در ابتدای کار همانطور که خودمان مد نظر داشتیم فوکوس بر روی گوشی‌های موبایل باشد. همچنین لازمه شروع همچین فعالیتی را داشتن اسپانسر می‌دانستند.

۰ نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

نظر دهید