۰۷ بهمن ۱۳۹۷

گزارش سفر تحقیقاتی پروژه ال‌جی چلنجر: دهمین روز از سفر گروه ۲۲۹ به هلند​​

گروه ۲۲۹، یکی دیگر از ۵ گروه‌ منتخب پروژه جهانی ال‌جی چلنجر امسال، که در رشته مهندسی پلیمر (مقطع کارشناسی ارشد) در دانشگاه امیرکبیر تهران به تحصیل مشغول هستند با موضوع جذاب بازیافت لوازم الکترونیک به سفر تحقیقاتی خود در کشور هلند پرداختند.

گزارش دهمین روز از سفر این تیم را در ادامه بخوانید.

دهمین روز سفر (۲۸ نوامبر): بازدید از مدیامارکت

با توجه به تحقیقات انجام شده متوجه شدیم که در بخش جمع‌آورى زباله‌ها ٢ کمپانی اصلی در هلند وجود دارند که در سطح شهر به طرق مختلف این پسماندها را جمع‌آوری کرده و بین کمپانی‌های مختلف برای طبقه‌بندی و بازیافت پخش می‌کنند.

  1. کمپانی we recycle
  2. کمپانی weeenl

ما قرار است در روزهای آتى از کمپانی weeenl بازدید خواهیم کرد و شرح دقیقی از نحوه جمع‌اوری زباله‌ها گزارش می‌کنیم.

در تمام بازدیدهای ما، شرکت‌های بازیافت مواد اولیه خود را توسط این شرکت‌های واسطه از مردم تامین می‌کردند و خودشان به صورت مستقیم با مردم سروکار نداشتند تا بتوانند در مقیاس بزرگ خرید و فروش را انجام دهند.

از راه‌هایی که برای جمع‌آوری این پسماندهای الکترونیکی استفاده می‌شود می‌توان به قرار دادن جایگاه جمع‌آوری پسماندهای الکترونیکی به صورت جداگانه در فروشگاه‌های بزرگ لوازم الکترونیکی و یا در سطح شهر اشاره کرد.

به دلیل سخت بودن جداسازی باتری‌ها و اتش‌گیر بودن آنها معمولا از جایگاه‌های متفاوتی برای باتری‌های لیتیومی استفاده می‌شود.

81bf8801-c6cd-4a62-b1b8-807f25158150

گوشی‌های همراه و وسایل الکترونیکی مشابه معمولا در یک رده قرار می‌گیرند اما کارتریج پرینتر‌ها و لامپ‌ها نیز باید دارای جایگاه مخصوص به خود باشند زیرا مواد تشکیل‌دهنده و حتی کمپانی متخصص برای جداسازی و بازیافت آنها نیز باهم متفاوت هستند.

پس، به نوعی شرکت‌های ذکرشده طرح جداسازی از مبدا را پیش گرفتند تا به راحتی بتوانند مواد اولیه را بستگی به توانایی هر شرکت در بازیافت طبقه‌بندی کرده و به آنها ارسال کنند. بدین منظور، به یکی از فروشگاه‌های بزرگ شهر آمستردام مراجعه کردیم تا از نزدیک از نحوه کار کرد این جایگاه‌ها اطلاع کسب کنیم.

با پرسش از مسئولان فروش در مدیامارکت از میزان استقبال مردم از این روش جویا شدیم.

تعداد وسایل الکترونیکی جمع‌آوری شده به این روش در هر فروشگاه زیاد نیست و با توجه به رویکردهای مختلفی که این کمپانی‌های جمع‌آوری پیش گرفتند، تنها ١٠ درصد از نیاز شرکت‌های بازیافت توسط مردم و از طریق این روش‌ها جمع‌آوری می‌شود.

اما مسئله صرفا جمع‌آوری نیست و بحث فرهنگ‌سازی را هم در دل خود جای دارد. پروسه ترغیب مردم به بازیافت در این کشور از ٢٠ سال پیش شروع شده است و در ابتدا با استفاده از برنامه‌های تبلیغاتی از اثار بد لندفیل شدن و دور انداختن وسایل الکترونیکی و همچینی اثار مخرب آن برای نسل‌های بعد شروع شده و سپس با برنامه‌های مختلف برای جمع‌آوری این وسایل از سطح شهر و حتی فرهنگ‌سازی برای خرید محصولات ریفربیش شده به جای محصولات نو و قرار دادن روز مخصوص برای جمع‌آوری و حتی جایگاه‌های ذکرشده ادامه پیدا کرده است و همچنان نیز با رویکردهای مختلف در حال پیشرفت هستند. در این پروسه که کمتر از ۵ سال است راه اندازی شده، مردم با دیدن مداوم چنین جایگاه‌هایی ترغیب می‌شوند وسایل الکترونیکی کهنه خود را در خانه نگه ندارند بلکه با خرید وسایل الکترونیکی جدید، برای بازیافت اهدا کنند.

۰ نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

نظر دهید