۰۹ بهمن ۱۳۹۷

گزارش سفر تحقیقاتی پروژه ال‌جی چلنجر: دوازدهمین روز از سفر گروه ۲۲۹ به هلند​​

گروه ۲۲۹، یکی دیگر از ۵ گروه‌ منتخب پروژه جهانی ال‌جی چلنجر امسال، که در رشته مهندسی پلیمر (مقطع کارشناسی ارشد) در دانشگاه امیرکبیر تهران به تحصیل مشغول هستند با موضوع جذاب بازیافت لوازم الکترونیک به سفر تحقیقاتی خود در کشور هلند پرداختند.

گزارش دوازدهمین روز از سفر این تیم را در ادامه بخوانید.

دوازدهمین روز سفر (۳۰ نوامبر): شرکت در کنفرانس Analytics for Improvement

در این کنفرانس از روش‌ها و ابزارهای داده‌کاوی برای کشف دانش موجود در انبوه داده و در نتیجه ارتباط کارآمد با مشتری بحث شد. وقتی حجم زیادی از داده‌ها وجود داشته باشد داده کاوی مفهوم می‌یابد. در واقع داده‌کاوی (Data Mining) عبارت است از استخراج الگو و روندهای منظم و پنهان در حجم عظیمی از داده‌ها. در واقع پروژه راه‌اندازی بازیافت زباله‌های الکتریکی بسیار عظیم بوده که یکی از وجوه آن مدیریت داده‌های مشتریان و در واقع می‌توان گفت مراجعهکنندگان و از طرف دیگر ایجاد امنیت در رابطه با داده‌های آن هاست . این موضوعی بود که در بازدید از کمپانی بزرگ Sims  و کپانی DHT متوجه آن شدیم.

5fb8c17e-c356-4f96-9465-9e64629ba016

در این کنفرانس، ما بیشتر به دنبال نحوه برخورد با این همه داده و اطلاعات موجود در گوشی‌ها بودیم . می‌دانستیم که حرف اول را در این زمینه دادن حس اعتماد به مردم در رابطه با اطلاعاتشان می‌زند. از طرفی می‌دانیم که در شروع هر پروژه‌ای که با مردم در ارتباط است با حجم بسیار بالایی از داده‌ها و اطلاعات رو به‌رو خواهیم بود که باید از پس مدیریت و مرتب‌سازی آنها بربیایم و از این اطلاعات در جهت پیشرفت خود استفاده کنیم که در این زمینه این کنفرانس برای ما بسیار کارآمد بود.

در جریان این کنفرانس درباره ی استفاده از داده‌کاوی برای مدیریت ارتباط با مشتری در چهار حوزه صحبت به میان آمد، که شامل شناسایی مشتری، جذب مشتری، نگهداشت مشتری و ارتقاء مشتری بود. برای این منظور فازهای داده‌کاوی برای مدیریت ارتباط با مشتری تشریح شد. در مرحله اول درک محیط کسب و کار مطرح شد و مرحله دوم مربوط به بسط شناخت داده‌ها اختصاص یافت. مرحله سوم پردازش داده ها و بررسی آن‌ها گفته شد و مرحله چهارم، پنجم و ششم به ترتیب به مدل‌سازی و ارزیابی نتایج و بهبود اختصاص یافت. در واقع ایده اصلی ما در ابتدای کار شامل راه‌اندازی سایتی می‌شود که مشابه کاری که استارتاپ arcades انجام داده است را تقریبا انجام می‌دهد.

b6263971-c6b6-4cd3-9f63-da2872bbecc8

بنابراین، ما انتظار داریم که در ادامه کار مدارس زیادی پایگاه‌های ما باشند و در نتیجه چندین برابر دانش آموزان مدارس مراجع‌کننده به سایت داشته باشیم. در نتیجه، در قسمت شناسایی مشتری تقریبا مشکلی نداریم؛ چیزی که باید از طریق دانش‌آموزان روی آن فوکوس کنیم مرحله بعد یعنی جذب مشتری است و در ادامه با هدایای جذاب برای دانش آموزان و بیشتر شناخته شدنمان در سطح شهر به مرحله نگداشت و ارتقای مشتری می‌رسیم. در واقع، به این نتیجه رسیدیم که بر اساس روندی که در مواجهه با مشتری برای ما تعریف شد باید پیش برویم و برای هر مرحله برنامه خاص خودش را داشته باشیم. در نهایت، خانمی که برگزارکننده این همایش بودند برای ما توضیح دادند که هر مراجعه‌کننده به سایت شما دارای اطلاعات فراوانی هست که از تمام آن اطلاعات باید در جهت ارتقای خود استفاده کنید؛ مانند محل سکونت افراد رجوع کننده، وسایلی که در سایت ثبت نام می‌کنند و در نهایت نظرات آنها.     

در ادامه در مورد هوشمندی در کسب و کار برای دستیابی به مدیریت و تصمیم گیری برای آینده پیش روی سازمان‌ها و اعمال قوانین کسب و کاری مطالبی ارائه شد. به طور خلاصه هوش کسب و کار (Business Intelligence) شامل فرایندها و فناوری‌هایی است که برای تبدیل داده به اطلاعات مفید و معنادار استفاده می‌شود و موجب ایجاد ارزش افزوده در سازمان می‌شود. در واقع می‌توان گفت این بخش مهم ترین بخشی هست که هر شرکتی باید به آن توجه و از آن استفاده ببرد . مهم‌ترین فایده‌ای که این بخش برای ما داشت این بود که از این نوع مسائل در بیان طرحمون چشم‌پوشی نکنیم و گوشه چشمی هم به هوشمند سازی کسب و کارمان داشته باشیم چرا که ما به آن به عنوان شروع واقعا یک کسب و کار اشتغال‌زا نگاه می کنیم که با حجم کثیری از مراجعه‌کنندگان رو به رو خواهد بود.

d0f966dd-3915-4655-95d1-8fdb8bdd0a04

تجزیه و تحلیل داده ها + هوش کسب  وکار = کاهش ضایعات

چند نمونه از سوالاتی که برای تحلیل‌های پیشرفته کسب‌و‌کار ما باید به آن‌ها پاسخ داده ‌شود، عبارتند از:

بخش‌های مختلف بازار و ارباب رجوعان واقعی ما چه کسانی هستند؟ چگونه می‌توان الگوهای تحویل زباله آنها را شناسایی کرد؟ میزان تمایل مراجعه کنندگان کنونی چقدر است؟ آیا امکان پیش‌بینی تعداد تحویلی‌های مراجعه‌کنندگان بر اساس رفتار گذشته وجود دارد؟ آیا روند سوددهی سازمان نسبت به وسعت بازار مناسب است؟ آیا موجودی انبار نسبت به نیاز و روند تولید کنونی و آتی مناسب است؟ چگونه تعادل بهینه بین هزینه‌ها و سود ایجاد می‌شود؟ و آیا امکان تنظیم روند تولید محصولات بر اساس سلیقه‌ ارباب رجوع و کشش بازار وجود دارد؟

در واقع، همانطور که می‌دانید پروژه ما به دو بخش صنعت بازیافت و مدیریت آن تقسیم می‌شود. برای ما بسیار مهم است که در وحله اول بخش مدیریتی آن را جلو ببریم که به این منظور احتیاج داریم در رابطه با بخش‌های مختلف مدیریت کسب اطلاعات کنیم که یکی از این بخش‌ها همانطور که گفته شد موضوع این کنفرانس یعنی بررسی و به نتیجه رساندن داده‌های مشتریان یا مراجعه‌کنندگان است.

در نهایت، می‌توان گفت اطلاعات حاصله به ما کرد تا بتوانیم در ترسیم الگوی کسب و کار استارتاپ خود قدمی برداریم.

۰ نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

نظر دهید