۱۶ اسفند ۱۳۹۷

در خانه‌تکانی عیدانه، یخچال و فریزر را از قلم نیندازید!

معمولا وقت‌گیرترین مرحله خانه تکانی، تمیز کردن آشپزخانه است؛ آن هم وقتی که به دلیل مشغله‌های کاری و زندگی مدت‌ها وقت نکرده باشید آشپزخانه و لوازم موجود در آن را تمیز کنید.

در این مواقع، به دلیل انباشت چربی و دوده غذاها در سرتاسر محیط آشپزخانه شامل کابینت، دیوار و کف و همین طور تمام لوازم برقی و غیربرقی موجود در آن کار تمیز کردن سخت‌تر می‌شود.

از مهم‌ترین بخش‌ها و لوازم آشپزخانه که باید همیشه تمیز و بهداشتی باشد، یخچال و فریزر شماست که نباید شست‌وشوی آن را فقط به خانه‌تکانی عید موکول کنید.

علاوه بر بدنه و فضای بیرونی، وقتی فضای داخلی یخچال مرتب و منظم باشد یک دنیا تفاوت را در نگهداری مواد غذایی شاهد خواهید بود. با یادگیری این راهکارهای ساده هم در زمان و هم در هزینه صرفه‌جویی کنید و از سردرد و آشفتگی نیز نجات پیدا کنید.

2016-october-article-1-1

  • فضا، جا، مکان!

این نصیحت را به گوش جان پذیرا باشید. از آنجا که همیشه سلامت و امنیت غذا اهمیت ویژه‌ای دارد، سرآشپزها همیشه در مرتب کردن مواد غذایی داخل یخچال وسواس دارند و همواره شیوه نگهداری آنها را به خوبی می‌دانند. وقتی بدانید که بهترین جای یخچال برای قرار دادن مواد غذایی چیست نه تنها از انتشار هر گونه آلودگی به دیگر مواد پیشگیری می‌کنید بلکه مواد غذایی تازه‌تر، طولانی‌تر و طبیعی‌تر باقی می‌مانند. معمولاً گوشت خام و غذاهای دریایی باید در طبقه پایین یخچال نگهداری شود که دمایش از همه قسمت‌های دیگر پایین‌تر است. پایین نگه داشتن آنها از نشت خونابه این مواد به مواد دیگر نیز جلوگیری می‌کند. قانون مهم دیگر این است که غذاهایی که لازم نیست پخته شوند را در طبقه‌های بالا نگه دارید. مثلاً باقیمانده غذاها و غذاهای آماده، زیرا این قفسه‌ها پایدارترین دما را دارند. نوسانات دما در درب یخچال‌های استاندارد از هر جای دیگری بیشتر است. معمولاً پیشنهاد می‌کنیم این محل برای چاشنی‌ها و دیگر محصولاتی که می‌توان به مدت طولانی نگهداری کرد استفاده شود. اگر چه، با وجود یخچال‌هایی نظیر InstaView ال‌جی با درب دولایه اختصاص چنین فضایی دیگر شیوه‌ای قدیمی و ازمدافتاده است. این یخچال با درب شیشه‌ای نه تنها دسترسی به مواد غذایی مورد نظر را بدون باز کردن محفظه اصلی امکان‌پذیر می‌کند بلکه تنها با یک ضربه کوچک مشاهده فوری خوراکی‌ها را میسر می‌کند. با یک ضربه روی بخش شیشه‌ای درب یخچال، فضای داخل یخچال روشن می‌شود.

2016-october-article-1-2

  • روی هم تلنبار نکنید

وقتی مواد غذایی روی هم انباشته نشوند هوای سرد به خوبی در فضای یخچال گردش می‌کند. حتماً مواد غذایی را به صورت یکنواخت در همه طبقه‌ها پخش کنید تا یخچال خنک‌تر بماند. وقتی مواد غذایی در یخچالتان روی هم انباشته شوند بازده یخچال پایین می‌آید و منجر به فساد مواد غذایی می‌شود. همین طوری اتفاقی و تصادفی مواد غذایی را در یخچال انبار نکنید. موادی که خوب و ثابت قرار نگرفته باشند، دفعه بعدی که درب یخچال را باز می‌کنید می‌ریزند یا می‌افتند.

2016-october-article-1-3

  • خوراکی‌های قدیمی‌تر را دم دست بگذارید

مربایی که تاریخ انقضای آن مربوط به سال ۱۳۹۵ است؟ هرگز! باید مواد غذایی را به ترتیب تاریخ انقضا بچینید و آنهایی را که زودتر منقضی می‌شوند را دم دستتان بگذارید تا هدر نروند. خوراکی‌ها را طوری سر جایشان بچرخانید که قسمتی که تاریخ انقضای مواد غذایی روی آن درج شده در تیررس چشم شما باشد. با این کار ترتیب استفاده از مواد غذایی خاصی که زودتر فاسد می‌شوند مشخص می‌شود و احتمال فساد آنها در مواد غذایی کاهش می‌یابد.

2016-october-article-1-4

  • همه چیز سر جای خود

برای مواد غذایی در یخچال مکان خاصی را اختصاص دهید. وقتی خانه ابدی برای هر چیزی داشته باشید نه تنها آنها را در یخچال گم نمی‌کنید بلکه زمان کمتری را برای جست‌وجوی آنها در زمان نیاز صرف می‌کنید. علاوه بر این، وقتی جای خالی آنها را در قفسه‌اش می‌بینید، فوراً اقدام به تهیه و جایگزین کردن آن می‌کنید. همچنین، وقتی یک خوراکی جای خاصی را در یخچال شما دارد کمتر احتمال دارد فراموش کنید که فاسد شده است. برای بازده بیشتر، به شما توصیه می‌کنیم یخچال InstaView ال‌جی را بخرید که حتی بدون باز کردن درب یخچال می‌توانید به سرعت بفهمید چه چیزی دارید و چه چیزهایی لازم است یا جایش در یخچالتان خالی است.

2016-october-article-1-5

  • تاریخ به سمت شما نیست

وقتی تاریخ انقضای مواد خوراکی قابل رؤیت باشد می‌توانید مطمئن باشید که هیچ وقت خوراکی‌هایتان فاسد نمی‌شوند. اگر تاریخ انقضا ندارند، با یک نوار چسب سفید یا ماژیک تاریخ خرید را روی آن بنویسید. حداقل با این کار، نصف راه را رفته‌اید.

شما چطور مواد غذایی را در یخچالتان نظم می‌دهید؟ آیا نکته دیگری هست که بخواهید برای کمک به دیگران به اشتراک بگذارید؟ لطفاً در قسمت نظرات نکاتی که به نظرتان مفید و کاربردی هستند بنویسید.

۰ نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

نظر دهید