۰۳ مهر ۱۳۹۸

شکایت ال جی از آرچلیک و شرکت‌های لوازم خانگی زیر مجموعه آن

ال‌ جی نسبت به استفاده غیرقانونی شرکت آرچلیک از فناوری درب فریزر یخ‌ساز که امتیاز آن منحصرا به نام ال‌جی ثبت شده به شدت واکنش نشان داد.

شرکت ال‌جی شکواییه خود مبنی بر نقض حق امتیاز و مالکیت معنوی خود توسط شرکت ترکیه‌ای لوازم خانگی آرچلیک و شرکت‌های آلمانی زیر مجموعه آن، بکو (Beko Deutschland GmbH) و گروندیک (Grundig Intermedia GmbH) را به دادگاه مونیخ آلمان ارائه کرد. طبق ادعای ال‌جی، شرکت آرچلیک از فناوری درب‌ فریزر یخ‌ساز (ز) در تعدادی از یخچال‌هایش که در اروپا به فروش می‌رسند استفاده کرده است. این سه شرکت سازنده لوازم خانگی از شرکت‌های ترک زیرمجموعه Koç Holding A.Ş هستند که محصولاتشان در کشور ترکیه و بازارهای بزرگ اروپا به فروش می‌رسد.

اقدام قانونی ال‌جی گزینه آخری بود که بعد از مذکرات متعدد و عدم سازش با شرکت آرچلیک، بکو و گروندیک انجام شده است. فناوری درب فریزر یخ‌ساز ال‌جی در اصل توسط ال‌جی برای یخچال‌های سایدبای‌ساید ساخته شده و در مجموعه‌ای شامل بیش از ۴۰۰ حق امتیار مربوط به فناوری درب‌ یخ‌ساز گنجانده شده است.

LG-Arcelik-Patent-01

در این فناوری انحصاری ال‌جی، از گنجایش فریزر بهره بیشتری برده شده و نسبت به یخ‌سازهای قبل، فضای کمتری از ذخیر غذا در فریزر توسط یخ‌ساز اشغال می‌شود. در ماه ژوئن امسال، ال‌جی مجوز استفاده از فناوری درب یخ‌ساز برای یخچال‌های فرنچ‌دُر (درب فرانسوی) را به لوازم خانگی هایر جنرال الکتریک اعطا کرد.

جئون سانگ-جیو، معاون اجرایی مرکز مالکیت معنوی ال‌جی، گفت: «ما مجدانه در حفظ مالکیت معنوی خود می‌کوشیم و پاسخ سرسختانه نسبت به استفاده بدون مجوز و غیرقانونی از فناوری‌های ثبت‌شده و انحصاری خود خواهیم داد. امروزه با افزایش رقابت بین‌المللی برای نوآوری، حفظ سرمایه‌های تحقیقاتی و تولیدی ال‌جی بیش از همیشه حائز اهمیت است.»

۲ نظر

حسین ۴ مهر ۱۳۹۸ پاسخ

آرچلیک ده سال قبل به بازار ایران وارد شد اما علی رغم قیمت نسبتا ارزان ان بدلیل نوع طراحی محصول با استقبال مواجه نشد محصول بکو در حال حاضر در ایران دارای نمایندگی و بیشتر فروشگاهها ان را یک برند اروپائی معرفی می کنند اما گروندیک که در قرن بیستم از مهمترین تواد کنندگان لوازم صوتی و تصویری بود و در ایران بدلیل مونتاژ انواع تلوزیون در دهه های ۵۰ تا ۷۰ در کارخانه پارس الکتریک کاملا شناخته شده بود در اوایل قرن ۲۱ ورشکسته و علی رغم تلاش پارس الکتریک برای خرید ان در نهایت توسط ارچلیک خریداری شد حدود ۱۰ سال قبل یک سری از تلوزیونهای مونتاژ ترکیه این برند وارد بازار ایران شد اما بدلیل نوع طراحی و قیمت مورد توجه قرار نگرفت در حال حاضر فقط انواع باتری با برند گروندیک مونتاژ چین انهم به میزان نا چیز در بازار موجود است و دیگر از فناوری روز و طراحی های خارق العاده آلمانی در این برند خبری نیست کیفیت محصولات گروندیک در گذشته بسیار زبانزد و هنوز رادیوهای لامپی با بدنه چوبی سالم و با کیفیت دهه ۲۰ تا دهه ۴۰ خورشیدی این برند موجود و طالب زیادی دارد

محمد انوری ۷ مهر ۱۳۹۸ پاسخ

کاش این کار رو هم با این چینی های کثیف انجام داد. مثلا نمونه تازه کپی برداری . گوشی هواوی مت ۳۰ از فناوری موشن ایر ال جی که در جی ۸ معرفی شده بود را در این محصول تازه شان گنجانده اند.

نظر دهید