۲۰ خرداد ۱۳۹۹

تمیز کردن یخچال و فریزر با ترفندهای سریع و کاربردی

یخچال پرکارترین وسیله برقی آشپزخانه است. و تمیز کردن یخچال اهمیت ویژه‌ای دارد چون به طور مستقیم با سلامت مواد غذایی و در نتیجه سلامت خود ما در ارتباط است.

در ضمن بوهای ناخوشایند و لکه‌های کثیف داخل یخچال نیز می‌تواند برای شما آزاردهنده باشد. در صورتی که یخچال محیط تمیز و عاری از میکروبی نداشته باشد، می‌تواند بهترین مکان برای تجمع و رشد میکروب‌ها و باکتری‌ها بیماری‌زا باشد؛ بنابراین خطر ابتلای شما به بیماری‌های مختلف افزایش پیدا می‌کند. همچنین تمیز کاردن یخچال به صورت دوره ای باعث می شود کمتر نیازمند تعمیر یخچال شوید و در هزینه ها صرفه جویی می شود. ما در این مطلب از سلام بابا، چند روش سریع و پرکاربرد را برای تمیز کردن یخچال به شما آموزش دهیم، پس با ما همراه باشید.

تمیز کردن یخچال کار خوشایندی نیست، اما با روش‌های صحیح می‌توانید این کار را به آسانی انجام دهید، به نحوی که هم در وقت صرفه جویی کرده و هم زیاد اذیت نشوید. استفاده از مواد شیمیایی برای تمیز کردن داخل یخچال کار درستی نیست چرا که ممکن است به موارد خوراکی نفوذ کند، بنابراین بهتر است از شوینده های طبیعی برای تمیز کردن یخچال استفاده کنید.

39168693_1786162498161907_3951224664774613136_n

مراحل تمیز کردن یخچال به صورت اصولی

1- ابتدا یخچال را از برق بکشید . و قبل از تمیز کردن یخچال ، تمام مواد و وسایل داخل یخچال را بیرون بیاورید. مواد داخل فریزر را که زود خراب می شوند می توانید در مقداری یخ قرار دهید تا خنک بمانند. و موادی که خراب شده و تاریخ مصرفشان به پایان رسیده است و یا مطمئن هستید که مصرف نمی شوند را دور بریزید.

2- سپس تمام سینی ها، قفسه ها و قسمت های جدا شدنی را خارج کنید و داخل اب گرم و صابون یا مایع ظرفشویی قرار دهید و سپس با استفاده از اسکاج نرم ان ها را تمییز بشوید و با پارچه تمییز کاملا خشک کنید . (توجه داشته باشید که قسمت های شیشه ای را قبل از شستن مدتی در دمای محیط قرار دهید تا اب گرم باعث ترکیدن ان ها نشود).

10-1

3- یک پیمانه جوش شیرین و 7 پیمانه آب را در ظرفی مخلوط کرده و پس داخل یخچال را از بالا تا پایین با استفاده از یک دستمال کاملا تمیز کنید و با دستمال خشک کنید. از یک مسواک کهنه یا خلال دندان برای تمیز کردن درزها و قسمت هایی که دسترسی به آن ها سخت است (مانند لولاها) استفاده کنید. برای لکه های ضخیم و سخت یک ساعت زودتر مقداری نوشابه گازدار را با آب مخلوط کنید و سپس بر روی آن لکه بریزید. بعد از یک ساعت به کمک اسفنج یا دستمال آن را تمیز کنید.

maxresdefault

برای تمیز کردن داخل یخچال می توانید از محلول سرکه و اب هم استفاده کنید.

در مورد کثیفی‌های خیلی زیاد یا لکه‌های سنگین نگران نباشید و از قدرت آب گرم و آمونیاک استفاده کنید. از مخلوط 2 قاشق غذاخوری سودا و 1 قوطی آب گرم هم می توانید برای تمیز کردن یخچال استفاده کنید.

برای لکه های واقعا سفت و سخت، سعی کنید از یک خمیر دندان بدون رنگ استفاده کنید. خمیر دندان به عنوان یک پاک کننده خوب عمل کرده و همچنین بوی نامطبوع را از بین می برد.

4- لاستیک یا واشر درب یخچال را با استفاده از یک محلول حل‌شده از ½ آب و ½ سرکه سفید تمیز کنید. برای شستشو درز درب از سفیدکننده به مقدار زیاد استفاده نکنید، زیرا ممکن است واشر را خراب کند. برای جلوگیری از خشک شدن واشر می توانید روی آن کمی وازلین بمالید.

cleaning-lg-door-in-door-refrigerator-e1551945113700

5- تمام سطوح بیرونی یخچال و فریزر ، ازجمله جلو ، پشت ، کنار و سقف را خوب تمییز کنید. پشت یخچال را هم تمیز کنید. برای تمیز کردن یخچال در قسمت پشتی، دستگاه را کمی جلو بکشید. به وسیله ی جاروبرقی گرد و غبار پشت یخچال را پاک کنید و سپس با دستمال تمام قسمت های پشت یخچال را تمیز کنید. به این ترتیب با تمیز کردن یخچال ، دستگاه بهتر کار می‌کند و عمر بیشتری خواهد داشت.

6- حال قفسه و قسمت هایی را که خارج کردید در جای خود قرار دهید. سپس تمام بطری ها و جعبه ها را کاملا تمیز و خشک کنید و در یخچال بچینید و مواد داخل فریزر را هم در جای خود بچینید. موادی که استفاده بیشتری دارند دم دست قرار دهید و در قفسه های بالایی بچینید. و سپس یخچال را در جای خود قرار داده و بعد از چند دقیقه به برق بزنید.

Dual-Door-in-Door-_model-GMD916LBHZ-1024x842

نکاتی که باید در استفاده از یخچال رعایت کنید

  • خوراکی‌هایی را که بوی زیادی دارند حتما در ظروف در بسته نگه دارید.
  • اگر چیزی در یخچال ریخت ( مثلا شیر و دوغ یا ..) بلافاصله آن را با جوش شیرین پاک کنید. به این ترتیب هم یخچال شما همیشه تمیز می‌ماند و هم به وسیله جوش شیرین از هر میکروبی عاری می‌شود.
  • اگر یخچال شما برفک می گیرد برفک یخچال و فریزر را به‌صورت منظم آب کنید، چون با افزایش ضخامت برفک، مصرف انرژی بالا می‌رود.
  • برای از بین بردن بوی بد یخچال می توانید مقداری زغال را بکوبید و در کیسه های پارچه ای نازکی بریزید و در طبقه بالای یخچال بگذارید.
  • برای جلوگیری از انتشار بوی نامطبوع مقداری قهوه یا جوش شیرین را در یک ظرف کوچک ریخته و داخل یخچال بگذارید.

همچنین برای خوشبو شدن یخچال می توانید مقدار کمی عصاره وانیل، روغن درخت چای، یا اسانس اسطو خودوس، لیمو یا حتی برگاموت را روی مقداری پنبه گلوله شده بپاشید و در ظرفی در قسمت پشت یخچال قرار دهید. هر چند هفته یکبار نیز آن را عوض کنید.

در قسمتی که میوه‌ها و سبزیجات تازه را نگهداری می‌کنید، یک کیسه کاغذی قهوه‌ای را مچاله کرده و کنار میوه و سبزی تازه بگذارید، با این کار بوی ایجاد شده در این قسمت از بین خواهد رفت.

منبع: وب سایت سلام بابا

۰ نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

نظر دهید