۱۰ اسفند ۱۳۹۹

پرونده خانه تکانی: چطور کولر گازی را تمیز و سرویس کنیم؟

بوی عید داره میاد! هر چند عید امسال با سال‌های قبل خیلی فرق داره اما بالاخره که زمستون داره میره و خودمون رو باید برای فصل گرما آماده کنیم. یکی از چیزایی که نباید موقع خونه تکونی از قلم بندازیم نظافت و سرویس کردن کولر گازی یا دستگاه تهویه مطبوع هواست.

کولر گازی از جمله لوازم خانگی هست که مظلوم واقع شده و ممکنه تو فصل زمستون کمتر سراغش برین. البته اگر دستگاه‌ تهویه مطبوع هوای شما از مدل‌هایی باشه که هم قابلیت سرمایش و هم گرمایش داشته باشه، شاید در فصل زمستون هم بیکار نمونده باشه. در هر حال، فراموش نکنید که کولر گازی هم نیاز به نظافت و مراقبت دوره‌ای داره تا بتونه عمر مفید بیشتری داشته باشه.

یادتون میاد اون قدیم‌ها که کولر آبی داشتین مجبور بودین هر سال هزینه کنین، پوشال کولر رو عوض کنین و پمپ کولر رو سرویس کنین تا تابستونا از باد خنک‌تری لذت ببرین؟ خب، حالا این کار طاقت فرسای کولرهای آبی جاشو به تعویض و مراقبت از فیلتر در کولرهای گازی داده که اصلا کار سختی نیست. کدوم فیلتر؟ همون فیلترهای چندگانه تصفیه هوا، ضد حساسیت، ضد ویروس و از بین برنده گرد و غبار هستن.

مبادا فکر کنید سرویس دوره‌ای بی‌تاثیره و شرکت‌های گارانتی و خدماتی صرفا برای درآمدزایی اقدام به تمدید سرویس و گارانتی میکنن! شاید با خودتون فکر کنین که «هر وقت کولر گازی خراب شد زنگ میزنم بیان تعمیرش کنن!» اما مطمئن باشین این هزینه چندبرابر و بیشتر به ضرر جیبتون خواهد بود.

قبل از این که همچین تصمیمی بگیرین بهتره بدونین که سرویس‌های دوره‌ای باعث افزایش طول عمر دستگاه و همین طور صرفه‌جویی در مصرف برق میشه. از جمله اقدامات دیگه‌ای که در سرویس دوره‌ای انجام میشه، شست‌وشوی پنل داخلی و خارجی و تعویض کردن سیم‌پیچ‌های کولره؛ کارهایی که باعث افزایش راندمان کولر گازی شما میشه و با کم کردن فشار از روی موتور دستگاه طول عمر مفیدش رو خیلی بیشتر می‌کنه. حالا بازم میخای منتظر بمونین کولر گازی خراب شه و بعدش برای تعمیر زنگ بزنین؟

Dual-Protection-Filter

یادتونه کمی قبل‌تر از فیلتر گفتیم؟ حالا بهتره با عملکرد فیلترها در کولرهای گازی بیشتری آشنا بشین.

نحوه عملکرد فیلترها در کولرهای گازی

 فیلتر پلاس‌مستر آیونایزر بیش از ۳ میلیون یون در هر دقیقه تولید می‌کنه و تمام ذرات حساسیت‌زا، ویروس‌ها، باکتری‌ها و دیگر ذرات معلق در فضا رو از بین می‌بره. علاوه بر این، تمام اجسام موجود در فضای کاربر از جمله مبل، پرده و حتی لباس‌ها رو هم یونیزه می‌کنه.

فیلتر دیگه فیلتر محافظ دوگانه قابلیت حذف ذرات و باکتری‌ها تا قطر بیشتر از ۱۰ میکرون رو داره. تمیز کننده خودکار پلاس‌مستر در دستگاه‌های تهویه مطبوع ال‌جی، قادر به رفع باکتری‌ها و بوهای نامطبوع موجود بر روی اِواپراتور یونیت داخلیه.

تمام این فیلترها مثل فیلتر هوای داخل خورو نیاز به نظافت و سرویس شدن دارن. نکات زیر رو بخونین تا با نحوه نظافت فیلترهای کولر گازی بیشتر آشنا شین.

نحوه نظافت فیلترهای کولر گازی

  • فیلتر هوا: شست‌وشو هر ۲ هفته یک بار با آب و بدون استفاده از مواد شوینده
  • فیلتر ضدحساسیت یا فیلتر دو‌گانه: شست‌وشو هر ۳ ماه یک بار با آب و خشک کردن زیر نور آفتاب
  • فیلتر پلاسما: غبارروبیِ روی فیلتر پلاسما با دستگاه دمنده یا مکنده
  • قاب داخلی دستگاه: پاک کردن به صورت متناوب با استفاده از پارچه خشک و نرم و بدون استفاده از ساینده‌ها و مواد سفیدکننده
  • قاب بیرونی دستگاه: این یکی دیگه کار شما نیست! از یک سرویس‌کار مجرب درخواست کنید تا شست‌وشوی قاب بیرونی دستگاه رو با استفاده از دستگاه شوینده انجام بده و پس از اتمام شست‌وشو دستگاه رو تست کنه

۰ نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

نظر دهید