۲۹ آبان ۱۴۰۳

افزایش ارزش شرکتی ال‌جی از طریق روابط سرمایه‌گذار

در این قسمت از مطالب On the Job، به بررسی بخش IR ال‌جی و تلاش‌های آن‌ها برای برقرار ارتباط با سهام‌داران کلیدی، به اشتراک گذاری به‌روزرسانی‌های پیشرفت و برنامه‌های آینده برای افزایش ارزش شرکت را بررسی می‌کنیم.

روابط مؤثر با سرمایه‌گذاران (IR) برای موفقیت یک شرکت حیاتی است و شفافیت را با ارائه اطلاعات واضح و دقیق به سرمایه‌گذاران، تحلیلگران و سایر ذی‌نفعان تقویت می‌کند. نقش متخصصان IR در سطح جهانی در حال تکامل است تا عملکردهای مهم شرکت از جمله پایداری را در بر بگیرد. تیم‎‌های IR به جای اینکه صرفاً به‌عنوان رابط بین سازمان و جامعه مالی عمل کنند، به طور فزاینده‌ای به شرکای استراتژیکی تبدیل می‌شوند و نقشی حیاتی در پیشبرد طرح‌های زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) ایفا می‌کنند که فراتر از گزارش پایداری سنتی است.
ال‌جی به‌عنوان شرکتی که همیشه ارتباطات شفاف با مشتریان یا سرمایه‌گذاران را در اولویت قرار داده است، تیمی بسیار ماهر از متخصصان IR را با دقت گرد هم آورده است. در این قسمت از سریم مطالب On the Job قرار است از نزدیک نگاهی به بخش IR ال‌جی داشته باشیم تا در مورد وظایف آن‌ها، چالش‌هایی که با آن‌ها روبرو هستند و همچنین انگیزه‌های آن‌ها برای برتری در زمینه خودشان آشنا شویم.

مأموریت اصلی یک سازمان IR اطمینان از ارزش‌گذاری منصفانه کسب و کار، ایجاد محیطی مناسب برای جذب سرمایه از طریق بازارهای سرمایه و حفظ پایگاه پایدار سهام‌داران است. پارک وون جائه رئیس بخش IR در شرکت ال‌جی الکترونیکس بیان کرده: «برای دستیابی به این هدف، بخش ما مجموعه‌ای از وظایف از پاسخ به سرمایه‌گذاران و نظارت بر افشای اطلاعات شرکت‌ها گرفته تا اعلام درآمد و برگزاری جلسات توجیهی تجاری و جلسات سهام‌داران را انجام می‌دهد.»
فعالیت‌های IR را می‌توان به طور کلی در سه حوزه اصلی دسته‌بندی کرد: افزایش یکپارچگی بازار سرمایه با اطمینان از رعایت مقررات و قوانین مربوطه در اشتراک گذاری اطلاعات؛ برقراری ارتباط با سرمایه‌گذاران در مورد وضعیت مدیریتی، استراتژی‌ها و چشم‌انداز شرکت از طریق ارائه‌ها و کنفرانس‌های شرکتی؛ و همکاری با سازمان‌های مرتبط مانند امور مالی، برای ایجاد سیاست‎‌ها بازگشت سهام‌داران مانند سود سهام یا بازخرید سهام برای افزایش ارزش سهام‌داران.
بخش IR ال‌جی متشکل از تیم برنامه‌ریزی IR و تیم ارتباطات IR است. تیم ارتباطات IR بر مدیریت تعاملات با سرمایه‌گذاران کره‌ای و بین‌المللی و مدیریت فعالیت‌هایی متمرکز است که نیازمند سطح بالایی از تعامل خارجی هستند. در همین حال، تیم برنامه‌ریزی IR بر وظایف مربوط به سیاست، مانند افشای اطلاعات شرکت و جلسات سهام‌داران نظارت می‌کند.

با توجه به اینکه هر تیم انواع مختلفی از وظایف را با دامنه‌های مختلف همکاری و نتایج مورد انتظار انجام می‌دهد، اعضای تیم باید دارای مهارت‌ها و تخصص متناسب با مسئولیت‌های خاص خود باشند.
لی سئونگ جو رئیس تیم برنامه‌ریزی IR بیان کرده: «اعضای تیم برنامه‌ریزی IR باید آگاهی قوی از انطباق و درک کامل سیستم‌ها و مقررات مربوطه داشته باشند. در مقابل، تیم ارتباطات IR به مهارت‌های ارتباطی استثنایی نیاز دارد چراکه نقش آن‌ها شامل تعامل گسترده با سرمایه‌گذاران کره‌ای و جهانی است.» علاوه بر این، برای اعضای هر دو تیم بسیار مهم است که درک جامعی از بازار سرمایه، چشم‌انداز صنعت و بخش‌های مختلف عملیات شرکت داشته باشند.

روال روزانه اعضای بخش IR ال‌جی به طور قابل توجهی تحت تأثیر زمان‌های مختلف در طول سال است. کیم سئونگ هیون رئیس تیم ارتباطات IR توضیح داده: «کار ما از یک چرخه متمایز پیروی می‌کند که به طور معمول همسو با برنامه‌های گزارش مالی سه ماهه، شش ماهه و سالانه است. وظایف کلیدی تکرارشونده شامل رویدادهای سالانه مانند مجمع عمومی سهام‌داران، اطلاعیه‌های سود سه ماهه و نمایشگاه‌های غیر معاملاتی است.»
به‌عنوان مثال، اعلامیه‌های سود سه ماهه معمولاً در اواخر ماه‌های آوریل، ژوئیه، اکتبر و ژانویه اعلام می‌شوند. کیم در ادامه توضیح داده: «در حدود ۲۰ روز منتهی به این اعلامیه‌ها، ما از نزدیک با سازمان‌های مختلف در واحدهای تجاری همکاری می‌کنیم تا پیام شرکت را به بازار شکل بدهیم. ما به دقت بررسی می‌کنیم که چطور این اطلاعات ممکن است پس از عمومی شدن بر سهام‌داران ما تأثیر بگذارد.»

مجمع عمومی سالانه سهام‌داران نیز توجه قابل توجهی را می‌طلبد، چراکه تیم‌های IR باید از رویه‌های قانونی سخت‌گیرانه تحت قانون تجاری کره تبعیت کنند. لی در ادامه گفته: «ما معمولاً در سه ماهه چهارم برای جلسه‌ای که در ماه مارس آینده برنامه‌ریزی شده است، آماده‌سازی انجام می‌دهیم، جایی که در آن در مورد نتایج مالی سال قبل صحبت خواهیم کرد.»
برخلاف این فعالیت‌های قابل پیش‌بینی و معمول، بازارهای سرمایه دائماً در حال تحول هستند و نیاز به انعطاف‌پذیری و دقت در ارتباطات و سیاست سهام‌داران را ایجاد می‌کنند. کیم بیان کرده: «از آنجایی که ما تحت تأثیر متغیرهای خارجی هستیم، وظایف غیر روتین ما اغلب شامل موقعیت‌های جدید یا ناآشنا می‌شود و کار IR را بسیار پویا می‌کند.»

بخش IR ال‌جی ماهر، خلاق و بسیار فداکار، به دلیل کار خیره‌کننده و تعهد به ارتباطات شفاف مورد توجه قرار گرفته است. اخیراً این بخش با دریافت جایزه رئیس کمیسیون خدمات مالی در جوایز Korea IR Awards سال ۲۰۲۴ میلادی مفتخر شد. این افتخار برای بار اول رخ نداده و آن‌ها این جایزه بزرگ را در دسته شرکتی در سال ۲۰۲۱ و سال گذشته نیز جایزه Excellence Award را کسب کردند. این جوایز از آنجایی که ارزش شرکتی به یک تمرکز کلیدی در بازارهای سرمایه جهانی تبدیل شده، معنادار است. ال‌جی به دلیل تلاش‌های مستمر خودش برای برقرار ارتباط ساختاریافته و صمیمانه با بازار مورد قدردانی مسئولان بازار سرمایه و کارشناسان حوزه‌ها مختلف قرار گرفته است.

بخش IR ال‌جی به طور فعال جهت‌گیری استراتژیک میان مدت تا بلند مدت این شرکت یعنی Future Vision 2030 را درون ارتباطات سرمایه‌گذاران گنجانده است. با این چشم‌انداز گسترده، ال‎جی قصد دارد با انتقال به یک مدل کسب و کار آینده محور، رشد پایدار را حفظ کند و در عین حال نیز بر پایه رقابت‌پذیری و تخصص در سطح جهانی که در طی دهه‌ها در مشاغل اصلی مانند لوازم خانگی به دست آورده، خودش را توسعه بدهد. تعهد مستمر و واقعی بخش IR به افزایش ارزش شرکت و سهام‌دار به طور گسترده مورد تحسین قرار گرفته است.
از زمان اعلام Future Vision 2030 در ژوئیه امسال، شرکت ال‌جی ارتباطات خارجی پیرامون عملکرد و جهت کسب و کار را تقویت کرده است. در رویدادهای مهم IR، همچون مجمع عمومی سهام‌داران، ارائه‌های شرکتی برای سرمایه‌گذاران بین‌المللی و انجمن‌های سرمایه‌گذار، مدیران ارشد ال‌جی از جمله مدیر عامل و مدیر مالی، مستقیماً به شیوه‌ای باز و شفاف با بازار درگیر شده‌اند. از سال جاری، ال‌جی تماس‌های کنفرانس درآمد عادی خودش را افزایش داده است. این تماس‌ها که قبلاً توسط مدیران IR و مدیریت واحد تجاری انجام می‌شد، اکنون مستقیماً توسط مدیر مالی مدیریت می‌شوند.

علاوه بر این، در اوایل سال جاری، ال‌جی یک سیاست سود سه ساله جدید را برای بهبود ارزش سهام‌داران اعلام کرد که شامل افزایش نسبت پرداخت، حداقل سود سالانه و پرداخت سود شش ماهه است. در ماه اوت، ال‌جی با پیش اعلام یک برنامه افزایش ارزش با تمرکز بر افزایش ارزش شرکت، ۱۰ شرکت برتر کره را رهبری کرد. سپس در ۲۲ اکتبر، از طرح افزایش ارزش شرکتی خودش رونمایی کرد که چشم‌انداز آینده ۲۰۳۰ خود را با طرح‌های سهام‌دار دیگر ادغام کرده است. اقدامات آتی در دست بررسی شامل لغو سهام خزانه موجود، بازخرید سهام اضافی و اتخاذ احتمالی سود سه ماهه است.

ارزش شرکتی فقط مربوط به اعداد صورت‌های مالی نیست. بلکه شامل موارد نامشهود مانند پتانسیل رشد آینده، تصویر شرکت و ارزش برند می‌شود. کیم خاطر نشان کرده: «ما مسئولیت اصلی نمایندگی ال‌جی الکترونیکس و انتقال ارزش واقعی شرکتی آن به بازار را داریم. ما تلاش می‌کنیم تا یک سازمان IR نمونه باشیم، سازمانی که حرفه‌ای، با اشتیاق و اصالت است.»

۰ نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

نظر دهید