۳۱ مرداد ۱۳۹۲

ساخت نخستین پنل ال‌سی‌دی Quad HD برای اسمارت‌فون‌های ال‌جی

تجربه تماشای تصاویر با کیفیتی بی‌نظیر در نمایشگرهای بزرگتر اسمارت‌فون‌ها برای کاربرفراهم شد.

LG Dispaly، یکی از نوآوران پیشگام در صنعت ساخت فناوری صفحه‌نمایش‌ها امروز خبر از ساخت نخستین پنل ال‌سی‌دی Quad HD AH-IPS برای گوشی‌های هوشمند را اعلام کرد. این پنل با رزولوشن 1440×2560 پیکسل و تراکم پیکسل  538 پیکسل در اینچ (ppi)، در میان نمایشگرهای موبایل که تا به امروز ساخته و تولید شده‌اند، از بالاترین کیفیت تصویر و تراکم پیکسل برخوردار بوده و بازتابی از آن چیزی است جهان پس از پنل‌های فول اچ‌دی اسمارت‌فون‌های فعلی بازار، به خود خواهد دید و در عین حال، از روند رو به رشد ساخت نمایشگرهای بزرگتر برای گوشی‌های تلفن همراه حکایت دارد.

بنابر اظهارات دکتر Beyong-koo Kim، نائب رئیس و مدیر گروه توسعه فناوری اطلاعات و موبایل LG Display، “این شرکت، که در سال 2012 با معرفی نخستین پنل نمایشگر فول اچ‌دی برای اسمارت‌فون‌ها لقب پیش قراول بازار گوشی‌های هوشمند با کیفیت تصویر عالی را به خود اختصاص داد، بار دیگر، بستر تازه ای برای کاربرد موفقیت‌آمیز فناوری QHD فراهم کرده است. به این ترتیب، LG Display همچنان به توسعه استانداردهای جدید در زمینه ایجاد کیفیت تصویر برای موبایل‌ها ادامه داده و بر بازار نمایشگرهای گوشی‌های تلفن همراه حکمرانی خواهد کرد.”

پنل Quad HD که مخصوص اسمارت‌فون‌ها طراحی شده است، تصاویر را با وضوح بیشتر و کیفیت تصویری 4 برابر نمایشگرهای اچ‌دی (با رزولوشن 720×1280 پیکسل) به تصویر می‌کشد. در نتیجه رنگ‌ها واضح‌تر از همیشه چشم کاربر را نوازش خواهند داد و کنتراست و تیزی و دقت تصویر نیز در مقایسه با نمایشگرهای فعلی گوشی‌های تلفن همراه بهبود قابل توجهی پیدا کرده است.

به لطف این پیشرفت فناوری کاربران از تماشای تصاویری که به جرات می‌توان گفت به همان سرزندگی و جاری بودن زندگی هستند، لذت خواهند برد، حتی زمانی که در گوشی‌های هوشمندشان تصاویر بلوری را تماشا می‌کنند.

این پنل جدید از بالاترین میزان تراکم پیکسلی برخوردار است. کاربر می‌تواند بدون نیاز به چرخاندن گوشی، از صفحات وب به صورت تمام صفحه – درست به خوبی همان چیزی که در کامپیوتر می‌تواند ببیند – لذت ببرد؛ دقیقا برخلاف نمایشگرهای فول اچ‌دی فعلی – که فقط سه چهارم یک تصویر تمام صفحه را نمایش می‌دهند. حتی زمانی که صفحه را بزرگ می‌کنیم، کاربر تصویر دفرم و بدشکل نشده و همچنان واضح و دقیق است.

این پنل و حاشیه هایش به ترتیب 1.21 و 2.1 میلی‌متر ضخامت دارند، در نتیجه، به عنوان ظریف‌ترین و باریک‌ترین پنل طراحی شده شناخته می‌شود و ضخامتش در مقایسه با نمایشگر فول اچ‌دی 5.2 اینچی که ماه گذشته از سوی ال‌جی به بازار عرضه شد، 12 درصد کمتر است.

پنل فوق به لطف لایه پلی سیلیکون و کم حرارت (LTPS) که  در ساخت آن به کار رفته است، روشنایی تصویر فوق‌العاده بالا (430nit) و سرعت انتقال بیشتر و اندازه واگرایی در آن بزرگتر است.

بنابر پیش‌بینی شرکت تحقیقاتی Displaysearch، از آنجاکه نمایشگرهای بزرگتر، با کیفیت تصویر بالاتر و کم مصرف‌تر کلید رقابت‌های مدل برتر را در دست دارند، انتظار می‌رود نمایشگرهای گوشی‌های هوشمند مبتنی که از فناوری LPTS نیز بهره‌مندند، طی سال آینده رکورد فروش 765 میلیون دستگاه را به نام خود ثبت کنند.

دورنمای بازار: نمایشگرهای مختص گوشی های هوشمند

Unit: 1,000

2013 2014
Q1 Q2 Q3 Q4 Q1 Q2 Q3 Q4
AMOLED 48,521 62,016 67,554 72,030 69,152 80,024 86,553 95,681
TFT LCD 71,945 59,615 105,335 109,970 79,931 88,120 128,119 138,276
Total 120,466 121,631 172,889 182,000 149,083 168,145 214,672 233,958

۱ نظر

حسین ۱ شهریور ۱۳۹۲ پاسخ

بنام خدا
با سلام
صفحات نمایش HD یک مگاپیکسل و Full HD دومگاپیکسل وQuad HD چهار مگاپیکسل وضوح تصویری را ارائه می دهند هر مگا پیکسل از ۱۰۲۴۰۰۰ پیکسل مرکب و هر پیکسل مرکب در فن آوری TFT LCD از سه پیکسل فرعی آبی و سبز و قرمز و در ALMOLED از دو پیکسل فرعی قرمز و سبزآبی تشکیل می گردد علاوه بر این تراکم تعداد پیکسلها که با مقیاس تعداد پیکسل در اینچ محاسبه می گردد و فاصله بین پیکسل ها و شدت نور صفحه که با واحد NIT محاسبه می گردد از مهمترین پارامترهای کیفیت تصویر است در تلوزیونهای ال ای دی میزان روشنائی صفحه نمایش بین ۳۸۰ تا حداکثر ۴۰۰ نیت می باشد در صفحات نمایش ALMOLED تا کنون شدت روشنائی و کنتراست و در صفحات نمایش TFT LCD به علت استفاده از سه پفرعی غنای رنگ یا به عبارت بهتر نزدیکی رنگهای باز تولید شده به رنگ طبیعی مزیت به شمار می رفت بنظر می رسد صفحه نمایش جحدید علاوه بر مزیت غنای رنگ از کنتراست ، وضوح و شدت نور فوق العاده ای برخوردار است بنحوی که در زمان تماشای صفحه نمایش از فاصله معمول یعنی نیم متر از چشمان امکان مشاهده و تفکیک پیکسل ها مقدور نیست علاوه بر تولید گوشی ( بصورت کامل ) هم اکنون به علت کیفیت فوق العاده و قیمت مناسب بسیاری از تولید کنندگان بنام دنیا صفحات نمایش مورد نیاز دز ساخت گوشیهای تلفن همراه ، انواع تبلت ، نت بوک ، نوت بوک ، مانیتور و تلوزیونهای تولیدی خود را از بخش تولید صفحات نمایش ال جی تامین و این تولید کنندگان ذکر نام ال جی بعنوان تامین کننده صفحه نمایش خود را در مشخصات فنی محصول نهایی ذکر می کنند و در حالیکه در سال ۲۰۱۲ ال جی بزرگترین تولید کننده صفحه نمایش دنیا با فن آوری IPS شناخته شد که درصدی از آن در محصولات ال جی و بقیه در محصولات سایر برندها مورد استفاده قرار گرفت هیچگاه در سایت های رسمی ال جی نامی از محصولات سایر برندها که با استفاده از پنل های تولیدی ال جی تولید می گردند بمیان نیامده است ااحتمالا در خبر بعدی بایستی منتظر تولید پنل چهار رنگ WRGB ال جی که قطعا دارای غنای رنگ و کنتراست فوق العاده ای خواهد بود باشیم هر چند هم اکنون ال جی اولین تولید کننده صفحات ال ای دی اورگانیک یا همان OLED با فن آوری چهار رنگ در دنیاست نظر شما در این رابطه چیست ؟
موفق باشید .

نظر دهید