۲۱ شهریور ۱۳۹۲

گفتگو با طراحان تلویزیون‌های خمیده OLED ال‌جی – قسمت دوم

قسمت اول گفتگو با طراحان تلویزیون‌های خمیده OLED ال جی را خواندیم، حال بخش پایانی را در ادامه تقدیم میکنیم

مهم ترین فاکتور هایی که در هنگام طراحی تلویزیون باید به آن ها توجه شود، چه فاکتورهایی هستند؟

هنگامی که به تازگی شروع به فکر کردن در مورد طراحی تلویزیون های خمیده OLED کرده بودیم، سعی کردیم تا بر روی حذف پایه تلویزیون به امید به دست آمدن تفاوت ظاهری و متمایز کننده ای در مورد ظاهر، وزن و ضخامت آن تمرکز کنیم.

یک تلویزیون تنها یک ابزار الکترونیکی نیست و نمی شود تنها به این دید به آن نگاه کرد، به هر حال امروز تلویزیون ها به جزئی از مبلمان خانگی تبدیل شده و عاملی تأثیرگذار در دکوراسیون داخلی منازل به شمار می روند. بر اساس فلسفه طراحی ساده ای که ما دنبال می کردیم، سعی کردیم تا تمامی چیزهای غیر ضروری را حذف کنیم و حالا محصول ما به یک پایه شفاف کریستالی مجهز شده است که آن را نسبت به دیگران برجسته تر می سازد.

البته به دلیل مشخصه های ویژه صفحه نمایش های خمیده و ضخامت کم آن ها، چالش هایی هم در طراحی پایه ای که بتواند زاویه مطلوب و مناسبی را برای تلویزیون در نظر بگیرد، وجود داشت. ما همین طور سعی کردیم تا حاشیه های اطراف صفحه نمایش را به حداقل میزان ممکن برسانیم و به همین منظور به سراغ کربن های فوق العاده با کیفیتی رفتیم که در ماشین های اسپرت به کار گرفته می شوند.

و در نهایت، از آنجاییکه تلویزیون باید به صورت خمیده و انحناوار از کار در می آمد، تمامی اجزای دیگر چون اسپیکرها هم باید با در نظر گرفتن همین موضوع طراحی می شدند. برای نخستین بار بود که تیم توسعه و طراحی با چنین چالشی روبرو می شد و بنابراین تردیدهای زیادی در امکان انجام چنین پروژه ای در این زمان بوجود آمد. اما بالاخره آن ها نامشان را در تاریخ ثبت کرده و توانستند کاری کنند که این محصول به سرانجام برسد.

هنگامی که با در نظر گرفتن تمامی چالش های طراحی، و پشت سرگذاشتن آن ها تلویزیون را سرپا دیدیم، از شدت هیجان سر از پا نمی شناختیم.

آیا چالش و برخوردی جدی میان بخش های مختلفی چون طراحی، تولید و …. در حین ساخت تلویزیون پدید آمد؟

به دلیل آنکه نیاز بود تمامی اجزا به صورت خمیده طراحی شوند ،مدارهای الکترونیکی و دیگر اجزا  هم باید به شکل انحناوار در می آمدند تا امکان استفاده از آن ها بوجود آید و همین فرآیند تولید تلویزیون های خمیده را از تمامی فرآیندهای مشابه متفاوت می کرد. به این منظور باید خط تولید کاملا جدیدی نیز از پایه بنا می شد. باید اقرار کنم تمامی بخش هایی که در طراحی و تولید تلویزیون های OLED خمیده LG درگیر بودند با موانع زیادی مواجه بودند و تلاش بسیاری برای غلبه بر آن ها به خرج دادند.

چه انگیزه و محرکی باعث می شد تا LG به ساخت تلویزیون های منحنی OLED ایمان داشته باشد و از آن دست نکشد؟

تلویزیون ها تا به حال به دلیل محدودیت هایی که در ساخت آن ها وجود داشت امکان خمیده شدن را نداشتند اما با معرفی پنل های OLED ، ایده ساخت تلویزیون های خمیده OLED هم به ذهن ها خطور کرد.  در مقایسه با تلویزیون های مسطح ، تلویزیون های OLED خمیده LG، جلوه پانوراما و عریض خاصی ارائه می کنند که تمامی قاب دید بیننده را تسخیر می کند. این امر سبب می شود تا حس تعلیق بسیار بیشتری بوجود آمده و بیننده ها غرق در تصویر شوند. و به صورت خلاصه اینکه با ظهور فناوری OLED ، این باور که تمامی تلویزیون ها باید با صفحه ای مسطح ساخته شوند، از میان برداشته شد.

در آینده می توان انتظار طراحی چه نوع تلویزیون هایی را داشت؟

انتظار می رود تلویزیون های آینده تنها عناصر اساسی و ضروری نمایش را در برداشته و رفته رفته عناصر دیگر از میان برداشته شوند. هنگامی که  طراحان تلویزیون جدیدی را طراحی می کنند ، معمولا شکلی چهارگوش را بر روی کاغذ کشیده و سعی می کنند تا تمامی عناصر اضافی به جز صفحه نمایش را حذف کنند. در آینده ممکن است یک دیوار تبدیل به تلویزیون شود و طراحان از کار خود بیکار شوند! 🙂

تلویزیون های آینده تنها به فکر ارائه تجربه بصری لذت بخشی نخواهند بود  بلکه سعی خواهند کرد تا تعامل بیشتری را با کاربران برقرار سازند. از نظر تجربه کاربری یا UX هم ،کنترل ها کم کم ناپدید خواهند شد و تلویزیون ها با کنترل های حرکتی و یا صدا با مالکان خود تعامل برقرار خواهند کرد.

تصور می کنم با این موضوع که لحظه ها و دقایق لذت بخشی را در کنار طراحان تلویزیون های OLED خمیده LG گذراندیم و چیزهای زیادی در مورد آنکه در آینده نزدیک چه ابزاری در اتاق پذیرایی در کنارمان خواهد بود یاد گرفتیم، موافق باشید!

۱ نظر

حسین ۲۱ شهریور ۱۳۹۲ پاسخ

بنام خدا
با سلام :
با توجه به اخبار منتشره در خصوص نمایشگاه IFA 2013 مشکل فنی تولید صفحات نمایش LCD LED نیز بر طرف شده و تولید کنندگانی مانند سونی توانسته اند تلوزیونهای خمیده با فن آوری ارزان قیمت LCD LED با کیفیت ۴K در سایز ۶۵ اینچ با قیمت پایه فروش ۴۰۰۰ دلار تولید کنند با توجه به اینکه تولید تلوزیونهای ۴K با پنل خمیده محدودیت تامین مواد اولیه ندارند احتمالا در سال ۲۰۱۴ با هجوم این نوع تلوزیون در بازار رو برو خواهیم بود با توجه به اینکه بسیاری از تولید کنندگان در حال تولید موتورهای پردازش گر برای ارتقاء مجازی تصاویر FULL HD به ULTRA HD و باز سازی و ارتقاء تصاویر با کیفیت پائین هستند و از طرفی شرکتهایی مانند سونی و فیلیپس در حال تدارک و ارائه منابع ویدئویی متناسب با این نوع تلوزیونها هستند پیشنهاد میکنم در تولید تلوزیونهای متعارف ال جی برای سال آتی :
۱ – بر روی موتور پردازش تصویر و ارتقاء آن تمرکز گردد
۲ – بر روی امکانات تعاملی و کنترلی حرکتی و صوتی توجه ویژه گردد
۳ – با توجه به استفاده از پنل های LCD LED خمیده پشت تلوزیون بصورت تخت و از جلو مقعر تولید و در سمت چپ و راست پنل از فضای خالی بوجود آمده برای نصب بلند گوهای معمولی قدرتمند استفاده و پشت بلند گوها با استفاده از مواد اگوستیک عایق بندی تا انعکاس صدایی مانند سینماهای خانگی قدرتمند ایجاد گردد و بجای استفاده از روکش های پارچه ی روی بلند گوها بوسیله توری سیمی استیل با درخشش کروم پوشانده و بدنه مانند LM6710 به سبک استیل تراش خورده البته برنگ تیتانیوم متمایل به مشکی تولید گردد پایه در پشت بلند گو شیارهای نصب پایه رو میزی و یا براکت ویژه دیواری نصب و شیارهای عبورهوا در دو طرف بخش اتصال پایه برای کمک به خنک شدن دستگاه تعبیه گردد بخش اتصال سیم های و کابل ها و تیونر تلوزیون بصورت یک باکس جداگانه در زیر تلوزیون قرار گرفته و سیم برق تلوزیون هم میتواند مستقیما به سیم لوستر دیوار آویز منزل متصل و بدین ترتیب هیچگونه سیمی در پشت و یا کناره های تلوزیون مشاهده نشده و هیچگونه فضائیی بین تلوزیون و دیوار وجود نخواهد داشت و با توجه به مواد بکار رفته در بدنه و روکش بلند گوها نظافت آن براحتی انجام و زیبائی و استحکام ظاهری تلوزیون برای سالهای متمادی حفظ خواهد شد در صورت نیاز از طریق کلید دیواری امکان قطع برق تلوزیون نیز وجود داشته و حتی می توان باکس مربوط به تیونر و کابلهای ورودی را در جای دیگری از اتاق قرار دارد در این صورت قیمت نهایی تولید تلوزیونهای جدید تفاوت چندانی با مدلهای رایج نخواهد داشت و اقشار با در آمد متوسط هم امکان استفاده از تلوزیونهای با ظاهر متمایز و صفحه نمایش خمیده را خواهند داشت و این تلوزیونها خلا دوره گذار از فن آوری موجود به فن آوری OLED را پر خواهند کرد
موفق باشید .

نظر دهید