۱۰ تیر ۱۳۹۵

حسگر پارچه‌ای و منعطف ال‌جی اینوتِک به فشار حساس است

ارائه تجربه‌ای متفاوت در زمینه‌های پزشکی و خودرو

شرکت LG Innotek اعلام کرد که در حال ساخت طرح مفهومی جدیدی به نام حسگر پارچه‌ای منعطف حساس به فشار است. این حسگرها فشار را از تمام سطح حسگر حس می‌کنند و قابلیت خم شدن دارند.

حسگرهای فشاری یا حساس به فشار می‌توانند میزان نیروی خارجی واردشده را بسنجند. این حسگرها را می‌توان روی لوازم و تجهیزات پزشکی و خودرو به کار برد تا فشار را تحلیل کنند. علاوه بر این، برای خدمات سفارشی خاصی نیز قابل استفاده هستند.

حسگرهای قبلی شبیه سکه بودند و از لایه‌های PCB یا فیلم‌های PET استفاده می‌کردند. به همین علت، به سختی می‌شد آنها را خم کرد یا تغییر شکل داد. همچنین، به سختی می‌شد فشار یک منطقه بزرگ را از طریق نقطه‌ای که فشار را حس می‌کند به صورت یکنواخت و یکسان اندازه گرفت. با اینکه ممکن است فکر کنید این ایده تکراریست، اما این حسگرها با بدن شما در تماس هستند.

حسگرهای LG Innotek از مواد پلی‌اورتان با قابلیت ارتجاع بالا ساخته می‌شوند تا به راحتی با بدن شما تناسب داشته باشند. این شرکت سیزده حق امتیاز در مورد فناوری‌های مربوط را در کره جنوبی به ثبت رسانده و کیفیت محصول را برای تولید انبوه در همین سال تضمین کرده است.

حسگرهای جدید منعطف هستند. پس، برای محصولاتی مانند دستکش و صندلی که در تماس مستقیم با بدن انسان هستند مناسب‌اند.

این حسگرهای فشاریِ جدید افزودن قابلیت‌های جدید را با اعمال اطلاعات مبتنی بر فشار در زمینه‌های گوناگونی نظیر پزشکی و خودرو امکان‌پذیر می‌کند.

در زمینه پزشکی و سلامت، این حسگرها به بهبود دقت تشخیص پزشکی از راه دور کمک می‌کنند. وقتی بیمار این وسیله را به خود متصل می‌کند یا روی فرش راه می‌رود، حسگر می‌تواند تعادل بدن و الگوهای رفتاری را تخمین بزند. اطلاعاتی که دستگاه ارائه می‌دهد به صورت خودکار به مرکز پزشکی قابل ارسال است.

اگر شما این حسگر را در لباس ورزشی خود به کار ببرید، جزییات بیشتری در اختیار شما قرار می‌گیرد و خدمات بهتری در مورد آموزش به شما ارائه می‌شود. مثلاً، این حسگر می‌تواند فشار دست و همین طور موقعیت قرارگیری دست شما را در باشگاه گلف تشخیص ‌دهد. سپس، اطلاعات را به تلفن هوشمند شما مخابره می‌کند تا شما بهترین نحوه دست گرفتن را پیدا کنید.

شما می‌توانید این حسگرها را برای امنیت و راحتی بیشتر به خودروی خود نیز متصل کنید. این حسگر حالت، نوع بدن و وزن شما را اندازه می‌گیرد تا بهترین ارتفاع صندلی یا فشار ایربگ (کیسه هوا) را برای شما تشخیص دهد.

اگر این حسگر را به صندلی متصل کنید. فشار وارده بر روی صندلی اندازه گرفته و اطلاعات به شما ارسال می‌شود. شما می‌توانید از این اطلاعات برای اصلاح وضعیت نشستن یا تحلیل الگوهای مطالعه استفاده کنید.

این شرکت مواد پلی‌اورتان خاصی تولید کرده که به فشار حساس هستند و قابلیت ارتجاعی بالایی دارند و این ماده بین فیبرهای الکترونیک گنجانده می‌شود. وقتی نیروی خارجی  به حسگر وارد آمد، قطب‌های الکتریکی داخل فیبر تغییر شکل را تشخیص می‌دهد تا فشار را تعیین کنند.

این محصول در بسیاری از محیط‌ها بادوام است. طول عمر این حسگر به طور معمول 240 ساعت در دمای 40 درجه زیر صفر تا 80 درجه بالای صفر است. این حسگر، حتی بعد از اینکه یک نفر صدهزار بار با متوسط وزن 70 کیلوگرم روی آن بنشیند، باز هم کارایی خود را حفظ می‌کند.

به گفته مرکز تحقیقاتی و مشاوره بی.بی.سی، که یک مؤسسه جهانی تحقیقات بازار است، بازار جهانی حسگر فشاری در حال رشد است و از 11.5 میلیارد دلار در سال 2014 به 16.3 میلیارد دلار در سال 2019 خواهد رسید.  متوسط نرخ رشد سالانه بین سال 2014 و 2019 به 7.2 درصد خواهد رسید.

۰ نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

نظر دهید