۲۶ آبان ۱۳۹۲

آشنایی با صفحه اصلی Android KitKat

صفحه اصلی نسخه جدید اندروید نه تنها بسیار زیباست بلکه نقطه‌ای که Google برای آتیه اندروید نشان کرده است را هم به خوبی تصویر می‌کند.

Android 4.4 KitKat تغییری دراماتیک در سیستم عامل موبایل Google  محسوب می‌شود. تغییر اندروید موضوع عجیبی محسوب نمی شود و Google تا به حال چندین بار آن را از نوع ابداع کرده است اما بسیاری از جنبه های این به روز رسانی خاص نیاز به نگاهی نزدیک تر را طلب می‌کند. برای مثال صفحه اصلی جدید اندروید شاید از صفحات اصلی نسخه های Jelly Bean و یا Ice Cream Sandwich متمایز نباشد اما تصویر بهتری از آینده‌ای که Google برای اندروید در نظر دارد، ارائه می‌کند.

سبکی مسطح

با پای گذاردن در جای پای Windows Phone و iOS 7 ، صفحه اصلی جدید اندروید مسطح‌تر شده و آیکون های بزرگتر آن کاربر را به سمت خود جذب می‌کنند. نوار پایین صفحه به صورت نیمه شفاف در آمده و به نظر می‌رسد هماهنگی بیشتری با کلید های مجازی گوشی دارد.

نوار جستجوی Google در بالای صفحه حالا به بخشی ثابت بدل شده است: این نوار در بالای تمامی صفحات اصلی به نمایش در آمده و با الهام گرفتن از قابلیتی که در Moto X تعبیه شده بود، به شما اجازه می‌دهد تا دستورات تان را اجرا کنید. این ویژگی بسیار شبیه به قابلیت Touchless Controls  که در آخرین گوشی های هوشمند موتورولا شاهد عرضه آن بودیم، است اما باید با گفتن عبارت Okay Google وقتی در صفحه اصلی هستید آن را فعال نمایید.

با رها شدن از بسیاری از وابستگی های نرم افزار جستجوی Google  ، حالا Google Now سمت چپ صفحه اصلی را به تسخیر خود در آورده است؛ هر چند با کشیدن انگشت تان بر روی کلید خانه و به سمت بالا هم هنوز امکان دسترسی به آن را دارید.  Google Now به همان روشی که در سایر گوشی های هوشمند و تبلت های اندرویدی عمل می‌کند، در اینجا هم کار می‌کند گرچه نسخه‌ای که در Kitkat وجود دارد به روز رسانی شده و به شما اجازه می‌دهد تا با سفارشی سازی چند پارامتر تجربه‌ای بهتر از کار با گوشی بدست آورید. با پیکربندی Google Now ، نرم افزار از شما سوال می‌کند شما ترجیح می‌دهید با چه چیزی به اطراف سفر کنید، دوست دارید اخبار کدام تیم ورزشی را پی بگیرید و باید شما را در مورد کدام مکان‌ها آگاه نگاه دارد.

تنها برای نرم افزارها

با اینکه از نظر فنی App drawer (منوی اصلی) جزئی از صفحه اصلی محسوب نمی شود اما حالا این بخش هم تغییر کرده و تنها  به نرم افزارها اختصاص یافته است. اگر می‌خواهید به ویجت‌ها دسترسی پیدا کنید، کافیست همانند همیشه انگشت تان را بر روی صفحه بفشارید و در کادر ظاهر شده بر روی کلید Widget کلیک کنید. اندروید دیگر شما را به پنج یا شش صفحه اصلی محدود نمی کند و می‌توانید با کشیدن ویجت‌ها یا نرم افزار‌ها به سمت راست، صفحه جدیدی ایجاد کنید. اگر هم محدودیتی برای تعداد این صفحات در نظر گرفته شده باشد، من نتوانستم آن را احساس کنم (من تا ایجاد 29 صفحه اصلی پیش رفتم). البته من این کار را با Nexus 5 انجام دادم و ممکن است گوشی های رده پایین اندرویدی بر اساس میزان حافظه در دسترس، محدودیت های خاص خود را داشته باشند.

جدا کردن ویجت‌ها از app drawer ، باید پیش تر از این‌ها انجام می‌شد:رابط ویجت‌ها دقیقا همانند قبل و زمانی که جزئی از منوی اصلی بود، است. خیلی بهتر می‌بود اگر امکان مرتب سازی ویجت‌ها بر اساس حروف الفبا نیز در همین بخش در نظر گرفته می‌شد. برگرداندن ویجت‌ها به همان گوشه انزوای مخفی شان و خارج ساختن آن‌ها از دید کاربر به آن گونه‌ای که در Android 4.0 تا 4.3 شاهد آن بودیم، ما را از اینکه Google بخواهد آن‌ها را در نسخه های آتی سیستم عامل محبوب خود نادیده بگیرد؛ به ترس می‌اندازد.

صفحه اصلی جدید نفس تازه‌ای در روح بصری اندروید می‌دمد اما بیش از ارائه قابلیت های جدید تر، با نگرشی نو به تغییر چینش قابلیت‌ها می‌پردازد. تأکید زیاد بر روی قابلیت جستجو توسط Google شاید برای کاربرانی که علاقه‌ای به استفاده از سرویس های این شرکت برای دسترسی به وب نداشته باشند خوشایند نباشد اما این امر نشان می‌دهد جستجو هنوز هم منبع اصلی درآمد شرکت محسوب می‌شود. تنها به اندکی زمان نیاز است تا اندروید خود را به صفحه اصلی Google  برساند؛

۱۳ نظر

ایوب ۲۶ آبان ۱۳۹۲ پاسخ

خب الان معلوم نیست کی اندروید ۴.۴ kitkat برای g2 میاد؟

admin-user4 ۲۸ آبان ۱۳۹۲ پاسخ

اوایل سال نو میلادی

فرحان ۲۶ آبان ۱۳۹۲ پاسخ

پس nexus5 کجاست؟

admin-user4 ۲۸ آبان ۱۳۹۲ پاسخ

به زودی وارد ایران میشود

پیمان ۲۶ آبان ۱۳۹۲ پاسخ

ممنون از معرفی که انجام داده اید. خیلی جذاب تر شده. اینقدر دل ما را نبرید با این کاراهاتون. 🙂

ارام ۲۶ آبان ۱۳۹۲ پاسخ

سلام.خسته نباشین.من گوشی نکسوس ۴دارم ولی تاحالا اپدیت اندروید ۴.۴) kit kat )رو دریافت نکردم .هنوز کامل انتشارنشده یا مشکلی وجود داره؟
خیلی خیلی ازتون سپاسگذارم.

yousefshakibaye ۲۷ آبان ۱۳۹۲ پاسخ

سلام ازاینکه بررسی گوشی وسیستم برای مادرسامانه ال جی قرارمی دهیدتامادرانتخاب خود تردیدنداشته باشیم ازشماکمال تشکردارم

amirreza ۲۸ آبان ۱۳۹۲ پاسخ

پس کی برای Optimus G می آید؟

Mohammadreza ۳ آذر ۱۳۹۲ پاسخ

امکانش هست به این زودی واسه G pro هم بیاد ؟

admin-user4 ۳ آذر ۱۳۹۲ پاسخ

سلام
هنوز مطلبی عنوان نشده دوست عزیز

امیر ۴ آذر ۱۳۹۲ پاسخ

سلام کی اپدیت اندروید جدید ۴x میاد؟

کوروش ۳۰ آذر ۱۳۹۲ پاسخ

آیآ‌ کیت کت برای p880 میاد؟

امید ۱۸ فروردین ۱۳۹۳ پاسخ

با سلام
من g2 رو به کیت کت آپدیت کردم ولی هرچی نرم افزار خوب و جالب میگه برای کشور شما قابل دریافت نمی باشد لطفا اگر امکان داره جواب را برایم ایمل کنید

نظر دهید