۰۲ تیر ۱۳۹۳

آینده OLED در برابر تاریخ LCD

گرایش اصلی در فناوری نمایشگر از CRT به LCD تغییر پیدا کرده است. محصولات CRT امروزه در بازار به سختی یافت می‌شوند. محصولات PDP هم که روزی با LCD رقابت می‌کردند این روزها نادر هستند. امروزه، OLED به عنوان فناوری نسل آینده در بازار نمایشگر، که با LCD اشغال شده، ظهور پیدا کرده است. آیا فناوری OLED که در حال جلب توجه کردن است می‌تواند بر فناوری LCD، که جریان اصلی بازار نمایشگر امروز است، سایه بیفکند؟ اگر فناوری OLED همین مسیر را طی کند و شرکت همچنان پیشگام در این عرصه باشد، چه کسی بیشتر سود می‌برد؟ پاسخ این سؤال هنوز مشخص نیست اما ما با نگاهی به عقب و بررسی زمانی که فناوری LCD از فناوری CRT سبقت گرفت و به عنوان پیشگام ظهور کرد می‌توانیم چشم‌اندازهایی به آینده OLED داشته باشیم.

رقابت با فناوری‌های موجود

قبل از ظهور فناوری LCD در بازار، CRT در اوج فناوری بود. فناوری CRT در بازار تلویزیون و مانیتور موقعیت مستحکمی داشت. در آن زمان، فناوری LCD آن قدر پیشرفت نکرده بود که روشنایی و کیفیت تصویر عالی را فراهم کند. از آن گذشته، چندان هم ارزان نبود. با این حال، LCD بازار لپ‌تاپ‌های سبک و باریک را به خود اختصاص داد که از CRT پشتیبانی نمی‌کردند. تغییر از آنالوگ به دیجیتال  منجر به رشد مداوم بازار لپ‌تاپ و شتاب بیشتر استفاده از LCD شد. مزیت باریکی LCD آنقدر در بازار مانیتور قدرت داشت که کیفیت تصویر نه چندان خوبش در فازهای اولیه نادیده گرفته می‌شد. به عبارت دیگر، فناوری LCD بازار لپ‌تاپ را هدف قرار داده بود که نسبتاً بازار کوچکی بود و به کیفیت تصویر هم چندان حساس نبود. پس از آن، تا بازار مانیتور گسترش پیدا کرد. بدین روش، پول نقدی که رو هم انباشته می‌شد منجر به سرمایه‌گذاری عظیم در خط تولید و تحقیق و توسعه شد. در پایان، فناوری LCD توانست جایگزین فناوری را با ایجاد امنیت در سطح عملکردی شتاب دهد که برای رقابت در بازار و ایجاد قیمت رقابتی از طریق تولید انبوه مورد نیاز است.

رقابت با فناوری‌های آینده در یک عصر

لپ‌تاپ بود که باعث ورود LCD به بازار شد. بر خلاف PDP یا SED که تلویزیون‌محور بودند، LCD بازیکنی همه‌تن‌حریف بود که توانست همه محصولات را تحت پوشش قرار دهد؛ مانند تلفن همراه، لپ‌تاپ، مانیتور و تلویزیون.

موبایل‌ها، لپ‌تاپ‌ها، مانیتورها و تلویزیون‌ها از آخرین فناوری تبعیت می‌کردند و مدت جایگزین شدن آنها با محصولات جدید کوتاه بود. لپ‌تاپ‌ها و مانیتورها اکنون تولید می‌شوند و به راحتی وارد بازار می‌شوند. به عبارت دیگر، محصولات تلویزیون اندازه بزرگ‌تر و دوام بیشتری برای جایگزین شدن با محصولات جدید را دارند. به دلیل همین تفاوت‌ها، تقاضا و نیازهای فنی، ناگزیر، متفاوت است. فناوری که در محصولات موبایلی تعبیه می‌شوند، و عموماًٌ چرخه عمر کوتاه‌تری دارند. از این حیث، LCD توانست پاسخگوی شرایط گوناگون در محصولات گوناگون باشد زیرا از تنوعی از محصولات مختلف پشتیبانی ‌می‌کند. به عبارت دیگر، LCD توانست به لپ‌تاپ و تلویزیون، به طور کامل و مؤثر، در دوران شکوفایی خود پاسخ دهد. ازدیاد اخیر محصولات اجرایی (مانند تبلت) رشدی در صنعت LCD بود که با استقبال مواجه شد و در آن مرحله نگرانی‌هایی نیز در مورد انحطاط صنعت تلویزیون به وجود آمد.

در کوتاه‌مدت، شرکت‌های سازنده پنل LCD توانستند با برقراری تعادل میان ترکیبی از محصولات کارخانجاتی با بازده بیشتر بسازند.

۱ نظر

حسین ۳ تیر ۱۳۹۳ پاسخ

بنام خدا
با سلام :
فن آوری LCD با صفحه نمایش رنگی برای اولین بار در دهه ۸۰ میلادی به بازار عرضه شد اولین تلوزیون با صفحه نمایش ال سی دی رنگی با برند کاسیو در اوایل دهه شصت هجری شمسی با صفحه نمایش ۲.۵ اینچی در بازار ایران عرضه شد که توانایی دریافت تصاویر با سیستم پال را داشت که چون در آن زمان استاندارد پخش تلوزیون ایران سکام بود تصاویر تلوزیونی را بصورت سیاه و سفید و تصاویر پخش شده از دستگاههای پخش ویدئو مانند گروندیک ۸۰۸۰ یا سونی تی سون بتاماکس را از ورودی آنتن ( RF) بصورت رنگی پخش می کرد که قیمتی معدل با تلوزیون ناسیونال رنگی ۲۷ اینچ تی سی ۲۶۳۰ معادل هفت هزار و پانصد تومان معادل پس انداز چند ماهه یک کارمند را داشت در سال ۲۰۰۵ با تغییر فن آن وری تولید صفحات نمایش کریستال مایع و جایگزینی ماده اولیه ارزان قیمت در تولید صفحات نمایش این فن آوری بعلت قیمت پائین تولید صفحات نمایش بسرعت جایگزین گردید قطعا این اتفاق بایستی در تولید صفحات نمایش OLED نیز در سالهای آتی رخ دهد زیرا با توجه به کمبود مواد اورگانیک مورد نیاز تولید این صفحات نمایش در طبیعت که هزینه تولید را بشدت افزایش می دهد امکان تولید انبوه و فراگیر شدن این فن آوری در شرایط کنونی بسیار مشکل است . در مورد پلاسما بعلت ارزانی قیمت همچنان پرطرفدار است کما اینکه پر فروش ترین تلوزیون سام سونگ در بازار ایران تلوزیون پلاسما در سایز ۴۳ اینچ با قیمت یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان با کیفیت SD حدو یک و نیم میلیون برای کیفیت HD و حدود یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان برای نوع سه بعدی آن است به لحاظ پر نور بودن صفحه نمایش و کنتراست بالا و مقاومت صفحه نمایش شیشه ای این نوع تلوزیون در مقابل تمیز کردن روزانه در مکانهای عمومی بیشتر از این نوع تلوزیونها استفاده و بعلت قیمت ارزان و صفحه نمایش بزرگ در بین خانواده های متوسط و کم در آمد همچنان تلوزیونهای پلاسما طرفداران خود را دارد .
موفق باشید

نظر دهید