۱۶ تیر ۱۳۹۳

چیدمان وسایل صوتی و تصویری

احتمالاً شما در کنار سینمای خانگی یک ناوگان وسایل مختلف صوتی و تصویری دارید که قرار است از آنها یک برج زیبا بسازید: کنسول‌های بازی، پخش‌کننده‌های بلو-ری و دی‌وی‌دی، امپ و تقویت‌کننده‌های صوتی، رسیورها و سیستم‌های استریم. شاید هم یکی دو تا یوپی‌اس و محافظ برق را هم به این مجموعه اضافه کرده باشید.

خب، حالا قرار است چگونه آنها را در یک فضای کوچک جای دهید که به زیبایی فضای اتاق آسیب نزده و به راحتی قابل استفاده باشند؟ اولین انتخاب چیدن آنها روی هم درون یک کمد زیبا و کوچک است.

اما هنگام روی هم چیدن وسایل الکترونیک این چنینی باید به دو نکته توجه کرد: سلامت ساختاری و اتلاف انرژی. اینجا تصمیم‌گیرنده شما هستید و احساس شما دستور می‌دهد که چه دستگاهی روی دستگاه دیگر قرار گیرد و کدام وسایل در زیر قرار خواهند گرفت. اما توجه داشته باشید که برخی ابزارها توانایی تحمل بیش از ۵۰ کیلو بار را هم دارند و برخی دیگر ممکن است با یک کیلو بار هم آسیب ببینند. مثلاً قرار دادن بلو-ری گران‌قیمت و بسیار نازک در زیر همه وسایل اصلاً ایده خوبی نیست. درعوض، Sound Plate ال‌جی را می‌توانید زیر تلویزیون هوشمندتان بگذارید و در فضا صرفه‌جویی کنید.

درباره دفع انرژی این وسایل هم باید مراقب باشید. دریچه‌های خروج هوا محل تنفس ابزارهای الکترونیک شما هستند و وجود آنها در دستگاه بدون دلیل نیست. دستگاه‌ها گرمای نسبتا زیادی تولید می کنند. پس علاوه بر اینکه جایی برای تنفس به آنها می دهید، بهتر است آنها را با چیزی از هم جدا کنید تا گرمای ناشی از آنها به دیگر ابزار آسیب نرساند. برای این کار می‌توانید از تکه‌های سنگ تزئینی، شیشه‌های ضخیم، چوب یا ام‌دی‌اف استفاده کنید. برای زیبایی و نتیجه مناسب، بهتر است که در چهار طرف هر دستگاه چهار تکه کوچک با ارتفاع حداقل ۲ سانتی‌متر قرار دهیم، تا هم زیاد به چشم نیایند و هم گردش هوای مناسبی در میان دستگاه‌ها وجود داشته باشد.


کابل کشی بلندگوها

این قسمت، پر دردسرترین بخش ماجرا است؛ مخصوصاً وقتی تعداد بلندگوهایتان هم زیاد می‌شود. در اینجا به برخی نکات و ریزه‌کاری‌ها برای کم کردن دردسرهای این داستان می ‌پردازیم.

نیمی از این جنگ، انتخاب کابل مناسب است. انواع بسیار مختلفی کابل در بازار موجود هستند. مهمترین تفاوت هم در طول کابل‌ها و شکل پورت انتهای آنها است.

کاملاً مشخص است که هر بلندگو باید به ترمینال و ورودی ویژه خودش بر روی رسیور سینمای خانگی متصل شود. طبق دفترچه راهنمای سینمای خانگی خود در اتصال سیم ها دقت کنید. برای مثال، حتماً سیم سیاه به ورودی سیاه و سیم قرمز به ورودی قرمز وصل شود. البته، اینجا موضوع خیلی پیچیده‌ای وجود ندارد. اگر خیلی گیج می شوید، کابل مربوط به هر بلندگو را با یک چسب رنگی خاص علامت گذاری کنید و یا با شماره خاصی مشخص کنید تا پشت رسیور سینما خانگی به راحتی سیم مربوط به هر بلندگو را پیدا کنید.

اگر کابل‌های شما از نوع روپوش دار نیستند، یعنی در زیر روکش پلاستیکی دارای زرهی از شبکه آلومینیومی نیستند، سعی کنید تا حد امکان آنها را از هر منبع تولید نیرو و انرژی دور نگه دارید. همچنین، هیچ ابزار تولید کننده میدان مغناطیسی مانند مایکروفر یا دستگاه تلفن بی‌سیم در نزدیکی آنها نباشند زیرا این وسایل باعث ایجاد نویز و کاهش شدید کیفیت در کارکرد خواهند شد. البته سینماهای خانگی گران‌قیمت با بلندگوهای بی‌سیم می‌توانند ایده‌آل‌ترین انتخاب باشند.

۰ نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

نظر دهید