۳۰ مهر ۱۳۹۳

افتتاح گنبد مینا؛ بزرگترین آسمان‌نمای خاورمیانه در تهران

گنبد مینا، آسمان‌نمای بزرگ تهران، افتتاح شد.

 در روز چهارشنبه، 16 مهرماه همین سال، بود که درب‌های گنبد مینا، برای اولین بار، به روی مردم گشوده شد. در مراسم افتتاحیه بزرگترین آسمان‌نمای خاورمیانه در تپه‌های عباس‌آباد که با حضور محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، تعدادی از اعضای شورای شهر و اساتید نجوم دانشگاه تهران برگزار شد، از این مجموعه علمی و فرهنگی بزرگ پرده‌برداری شد.

به گفته شهردار تهران، مجموعه گنبد مینا محلی برای حضور کودکان و سالمندان و از دانشگاهیان تا افراد عادی جامعه خواهد بود.

در این مجموعه آخرین پیشرفت‌های علم نجوم و دستاوردهای کشورمان در عرصه هوا و فضا به نمایش گذاشته خواهد شد. این مجموعه صبح‌ها در اختیار مراکز دانشگاهی و آموزشی با تخفیفات ویژه و بعدازظهرها برای استفاده عموم خواهد بود.

در ساخت این مجموعه از سیستم‌های تهویه مطبوع صنعتی ال‌جی -سری مولتی وی- استفاده شده که مجهز به کنترل‌های مرکزی AC Smart ال‌جی نیز هست. نکته جالب توجه این است که دستگاه‌های تهویه فضای عمومی گنبد برای اولین بار در دنیا، به صورت معلق و درون محفظه‌های کروی شکل نصب شده‌اند که یاد آور سیاراتی هستند که بر روی مدارهای خود در حال گردش هستند. علاوه بر آن، تهویه سالن نمایش مجموعه نیز توسط هواساز متصل به مولتی وی ال جی انجام می‌پذیرد.

گنبد مینا یا آسمان‌نما در فضایی به وسعت هزار و 800 مترمربع در دو بخش گالری و سالن نمایش به ظرفیت 150 نفر احداث شده است. این آسمان‌نما در مدت سه سال ساخته شد.

افتتاح این مجموعه با استقبال رسانه‌ها همراه شد و روزنامه همشهری این اتفاق را به عنوان عکس یک در صفحه نخست خود انتخاب کرد.

۰ نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

نظر دهید