OLEDها از خود نور تولید می‌کنند به همین علت نیاز به نوردهی پشت ندارند. بنابراین، وقتی بار الکتریکی دریافت نمی‌کنند واقعاً سیاه هستند. روشنایی ذاتی OLED نیز موجب می‌شو که صفحه‌‌نمایش OLED بتواند کنتراست قوی را ایجاد کند. برخی سازندگان OLED سرعت پاسخدهی یک OLED را یکهزار برابر سریع‌تر از فناوری‌های تلویزیون متداول تخمین زده‌اند.

و به این دلیل که لایه‌های ارگانیک صفحه‌نمایش OLED سبک‌تر، باریک‌تر و منعطف‌تر از لایه‌های کریستالین صفحه‌نمایش LED هستند، شکل دادن نمایشگرهای OLED  بسیار متنوع‌تر و راحت‌تر است. در حال حاضر، ال‌جی به نوعی صفحه‌نمایش‌های منحنی تولید کرده است اما انعطاف بیشتری برای نمایشگرهای OLED وجود دارد و برخی سازندگان در مورد لول کردن صفحه‌نمایش تلویزیون‌ها سخن به میان آورده‌اند.

زاویه مناسب

حالا می‌رسیم به مبحث زوایه دید. همه ما می‌دانیم که تلویزیون‌های LED روزبه‌روز با استقبال کمتری مواجه می‌شوند و عموماً به دلیل اینکه وقتی روبه‌روی تلویزیون نمی‌نشینند تصویر خوبی دریافت نمی‌کنند رضایت‌بخش نیستند. اما OLEDها زاویه دید وسیعی دارند؛ به طوری که روشنایی حفظ می‌شود و رنگ‌ها دست‌نخورده و بدون تغییر باقی می‌مانند.

معایب OLED در مقایسه با LED که به میزان زیادی به سازنده آن بستگی دارد. ما به عنوان مشتری انتظار داریم که در زمان عرضه به بازار تمام این مشکلات برطرف شده باشد. البته، گفته می‌شود طول عمر اجزای ارگانیک نسبتاً کمتر است. برخی این طور برآورد می‌کنند که طول عمر OLED تقریباً 15 هزار ساعت است اما طول عمر LEDهای غیرارگانیک بیش از 40 هزار ساعت تخمین زده می‌شود.

هر چه از عمر OLED بیشتر بگذرد، تعادل رنگ از تون‌های آبی تغییر می‌کند زیرا مواد سازنده OLED که نور آبی را تولید می‌کنند به سرعت پا به سن می‌گذارند. این را هم خاطر نشان کنیم که هیچ کدام از این موارد نقش اساسی برای مصرف‌کننده نهایی ندارد و هم اکنون سازندگان در صدد یافتن راهکارهایی برای حل این معضل هستند.

OLED تجربه مشاهده بسیار رضایت‌بخشی القا می‌کند و ما انتظار داریم کاربرد این نمایشگر را برای تلویزیون‌ها، تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و تابلوهای تبلیغاتی دیجیتال و غیره ببینیم.

لول کنید، لول کنید و تلویزیون خود را زیر بغل بزنید و به خانه ببرید.

قسمت اول مطلب OLED یعنی …

۱ نظر

حسین ۹ دی ۱۳۹۴ پاسخ

هرکدام از این دو فن آوری مزاا و معایب خاص خود را دارند و هر تولید کننده روش خاص و فن آوری خاصی برای تولید دارد بطور مثال ال جی و پاناسونیک از فن آوری IPS استفاده می کنند که زاویه دید بهتری نسبت به ن آوری VA دارد و برای حل مشکل افزایش عمر دیودهای آبی ال جی از فن آوری پنل چهار رنگ و فن آوری ترکیبی تحریک الکتریکی فسفر برای تولید نور سفید استفاده کرده همانطور که می دانید در تلوزیونهای معمولی برای تولید نور سفی بیشترین فشار بر پیکسل های نور آبی وارد می گردد به هر حال همین که ال جی با صداقت از کمر کوتاهتر پنل های oled نسبت به پنل های led سخن می گوید بهترین نشانه مشتری مداری این برند می باشد فن آوری تلوزیون در دهه اخیر با بیشترین پیشرفت همراه بوده تا یک دهه قبل تلوزیونهای ال ای دی وارد بازار نشده بودند امکن خرید تلوزیون ال سی دی با توجه به قیمت بالای آن برای همه مقدور نبود تلوزیونهای پلاسما هم همین طور هم وزن سنگینی داشتند و هم به اندازه یک بخاری برقی گرما تولید می کردند تلوزیونهای پروجکشن هم بسیار حجیم و از نظر تصویری بی کیفیت بودند ان زمان تلوزیونهای لامپ تصویری روی بورس بود نه از تلوزیون دجیتال و نه از تلوزیون هوشمند و نه از تلوزیونهای سه بعدی خبری نبود ده سال دیگر تلوزیون کجاست ؟

نظر دهید