۱۳ مهر ۱۴۰۴

هوش مصنوعی و آینده خودروهای هوشمند؛ نگاه پژوهشگران ال‌جی به دگرگونی صنعت خودران

هوش مصنوعی با سرعتی شگفت‌انگیز جهان را دگرگون کرده است. صنعت خودرو نیز از این موج تحول بی‌نصیب نمانده است. پرسش اینجاست که پیوند میان فناوری‌های هوش مصنوعی و خودروسازی تا چه اندازه عمیق است و این هم‌افزایی چه تأثیری بر آینده حمل‌ونقل خواهد داشت؟ در این شماره از «Mobility Inside»، گفت‌وگویی با پژوهشگران ارشد ال‌جی الکترونیکس (LG Electronics) در بخش VS (Vehicle Solutions) ترتیب داده‌ایم تا دیدگاه آنان درباره نقش هوش مصنوعی در آینده صنعت خودرو را از زبان خودشان بشنویم.

به گفته ال‌جی، هدف نهایی این شرکت از توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی نه صرفاً افزودن قابلیت‌های جدید، بلکه ایجاد تجربه‌ای ایمن، لذت‌بخش و هوشمند برای رانندگان و سرنشینان است.

گفت‌وگو با پژوهشگران ال‌جی الکترونیکس

معرفی اعضای تیم پژوهش

جین سونگ‌هی، پژوهشگر ارشد

من در مقطع کارشناسی ارشد روی شبکه‌های عصبی و الگوریتم‌های ژنتیک کار کردم و اکنون در بخش VS به‌عنوان معمار نرم‌افزار فعالیت دارم.

کیم چول‌مون، پژوهشگر ارشد

در بخش VS مسئول پروژه FMEA هستم. این واژه مخفف Failure Mode Effective Analysis است و به معنای تحلیل شیوه‌های بالقوه خرابی و شناسایی عیوب احتمالی در محصولات و راهکارها پیش از وقوع آن‌هاست.

هونگ سونگ‌یونگ، پژوهشگر ارشد

وظیفه من توسعه راهبردهای تست، مدیریت تیم‌های آزمایش و اجرای تست‌های عملکردی است. هدفم افزایش دقت و کارایی تست‌ها و در نتیجه، بهبود رضایت مشتری است.

 

چهره آینده صنعت خودرو با هوش مصنوعی

از خودروهای شخصی تا حمل‌ونقل عمومی خودران

جین سونگ‌هی معتقد است سطح ۴ و ۵ خودران، یعنی خودران کامل، به‌زودی به‌صورت عمومی در دسترس خواهد بود. او می‌گوید:

«در آینده، خودران تنها وسیله‌ای شخصی نخواهد بود بلکه در حمل‌ونقل عمومی مانند ربات‌تاکسی‌ها، شاتل‌های بدون راننده و وسایل نقلیه تحویل خودکار تجاری‌سازی خواهد شد. این فناوری نه‌تنها ایمنی و راحتی را افزایش می‌دهد، بلکه از نظر اقتصادی و زیست‌محیطی نیز به‌صرفه است و می‌تواند آزادی حرکت بیشتری برای سالمندان و افراد دارای محدودیت حرکتی فراهم کند.»

شش سطح خودران طبق طبقه‌بندی SAE

  • سطح 0: بدون هیچ‌گونه خودکارسازی رانندگی
  • سطح 1: کمک‌راننده – پشتیبانی از کنترل سرعت یا فرمان
  • سطح 2: خودران جزئی – کنترل هم‌زمان فرمان و سرعت
  • سطح 3: خودران شرطی – خودرو می‌تواند بیشتر شرایط را مدیریت کند اما در موارد خاص راننده باید مداخله کند.
  • سطح 4: خودران بالا – خودرو در محدوده یا شرایط خاص بدون نیاز به مداخله انسان رانندگی می‌کند.
  • سطح 5: خودران کامل – خودرو در هر شرایطی بدون راننده فعالیت می‌کند.

منبع: SAE International, Recommended Practices J3016 (2021)

چالش‌های اخلاقی و امنیتی خودروهای هوشمند

سونگ‌هی هشدار می‌دهد که افزایش وابستگی خودروها به نرم‌افزارها می‌تواند مسائل تازه‌ای در زمینه امنیت سایبری ایجاد کند. به‌علاوه، داده‌هایی که برای آموزش سیستم‌های هوش مصنوعی به کار می‌روند ممکن است حریم خصوصی افراد را تهدید کنند. همچنین در مواقع حادثه، تعیین مسئولیت میان تولیدکننده خودرو، توسعه‌دهنده نرم‌افزار و سرنشینان می‌تواند مناقشه‌برانگیز باشد. از همه مهم‌تر، مسئله اخلاقی تصمیم‌گیری در موقعیت‌های بحرانی مطرح است: آیا خودرو باید جان سرنشین را مقدم بداند یا جان عابران پیاده را؟

 

درون خودروهای آینده؛ فضایی برای زندگی و سرگرمی

کیم چول‌مون نیز بر دو محور اصلی تأکید می‌کند:

«اول اینکه خودرو دیگر صرفاً وسیله نقلیه نخواهد بود، بلکه به فضای شخصی تبدیل می‌شود؛ جایی برای غذا خوردن، استراحت، سرگرمی یا حتی خواب. دوم اینکه حالت نشستن افراد در خودروهای خودران متنوع خواهد شد. سرنشینان ممکن است رو‌به‌روی هم بنشینند یا به عقب تکیه دهند. در نتیجه، نیاز به فناوری‌های جدید ایمنی برای محافظت در برابر تصادف‌ها به‌وجود می‌آید.»

او همچنین اشاره می‌کند که با استفاده از پلتفرم webOS Automotive Content Platform (ACP) از ال‌جی، کاربران می‌توانند در خودرو به برنامه‌هایی مانند Netflix، YouTube یا Disney+ دسترسی پیدا کنند و تجربه‌ای شبیه به اتاق نشیمن خود داشته باشند.

 

رویای دهه ۸۰ که به واقعیت نزدیک می‌شود

هونگ سونگ‌یونگ با اشاره به سریال معروف آمریکایی «Knight Rider» (با نام فارسی: شوالیه سوار یا زونگ زِد) می‌گوید:

«در آن زمان، خودرو هوشمندی به نام “کیت” وجود داشت که با انسان صحبت می‌کرد و خودران بود. اکنون این رؤیا در حال تحقق است. خودروهای امروزی می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، به فرمان‌های صوتی پاسخ دهند و بدون دخالت راننده مسیر را طی کنند. با این سرعت پیشرفت، تحقق کامل چنین چشم‌اندازی دور از ذهن نیست.»

 

فناوری‌ها و روندهای آینده؛ نگاه به کاربردهای نوین هوش مصنوعی

تجربه رانندگی شخصی‌سازی‌شده

جین سونگ‌هی می‌گوید:

«بیشترین انتظارم از هوش مصنوعی، خلق تجربه رانندگی منحصربه‌فرد بر اساس علایق و عادات راننده است. تصور کنید خودرویتان از رفتار رانندگی شما یاد می‌گیرد، انرژی را بهینه می‌کند و رابط کاربری را طبق سلیقه شما تغییر می‌دهد.»

او همچنین از ترکیب فناوری OTA (Over-The-Air) با هوش مصنوعی سخن می‌گوید؛ یعنی خودرو بتواند مانند گوشی هوشمند به‌صورت خودکار به‌روزرسانی شود و ویژگی‌های جدید را توضیح دهد. به گفته او، در آینده ممکن است خودرو از راننده بپرسد:

«می‌توانم طراحی رابط کاربری را تغییر دهم تا با سلیقه شما هماهنگ‌تر شود. البته این کار پنج دقیقه زمان جست‌وجو را افزایش می‌دهد. آیا موافقید؟»

 

تغییر نسل اطلاعات با هوش مصنوعی مولد

کیم چول‌مون معتقد است که هوش مصنوعی مولد (Generative AI) تحولی بزرگ در ادراک خودرو از محیط ایجاد می‌کند. او توضیح می‌دهد:

«در گذشته، خودروها تنها داده‌های قابل‌مشاهده مانند خطوط جاده، علائم یا عابران را شناسایی می‌کردند. اما هوش مصنوعی مولد قادر است مفهوم و نیت راننده را نیز درک کند. در نتیجه خودرو می‌تواند بهترین تصمیم را بر اساس زمینه و اولویت راننده اتخاذ کند.»

 

رابط‌های چندوجهی و تجربه طبیعی‌تر کاربر

هونگ سونگ‌یونگ درباره تجربه کاربری آینده می‌گوید:

«رابط کاربری خودروها با ترکیب چند ورودی مثل صدا، لمس و حرکات دست بسیار طبیعی‌تر و شخصی‌تر می‌شود. تعامل با خودرو دیگر به فشار دادن دکمه‌ها محدود نخواهد بود. کاربر با حرکات یا گفتار ساده می‌تواند همه چیز را کنترل کند.»

 

چشم‌انداز نهایی؛ خودرویی که فکر می‌کند و تصمیم می‌گیرد

ال‌جی تأکید می‌کند که هدف از استفاده از هوش مصنوعی، صرفاً به‌کارگیری آن در قطعات خودرو نیست. بلکه هدف، ایجاد تجربه‌ای متفاوت، ایمن و هوشمند برای مشتریان است. خودروهای آینده نه‌تنها داده‌های محیطی مانند علائم یا خطوط جاده را درک می‌کنند بلکه عوامل انسانی نظیر خلق‌وخو، اولویت زمانی یا میزان خستگی راننده را نیز می‌سنجند.

چنین سیستمی می‌تواند با ترکیب معیارهایی مانند «امنیت»، «صرفه‌جویی در زمان»، «آرامش محیط» و «لذت رانندگی» تصمیمی بهینه بگیرد. در واقع خودروهای آینده، با تکیه بر هوش مصنوعی قادر خواهند بود موقعیت را بفهمند و تصمیمی مطابق با منطق و احساس انسان اتخاذ کنند.

ال‌جی الکترونیکس اعلام کرده است که از فناوری هوش مصنوعی نه‌تنها برای محصولات، بلکه در کل فرایند توسعه، آزمایش و مدیریت داده‌های خود استفاده خواهد کرد تا عملکرد و کیفیت را به سطحی بالاتر برساند.

توجه: دیدگاه‌های مطرح‌شده در این گفت‌وگو بیانگر نظرات شخصی پژوهشگران هستند.

 

جمع‌بندی

با پیشرفت فناوری‌های هوش مصنوعی، خودروها به‌سوی استقلال، ایمنی و تجربه‌ای انسان‌محور حرکت می‌کنند. از ربات‌تاکسی‌ها تا خودروهای خودران شخصی، از رابط‌های چندوجهی تا سیستم‌های یادگیرنده، آینده صنعت خودروسازی بیش از هر زمان دیگر به نرم‌افزار و هوش مصنوعی گره خورده است. در این مسیر، شرکت‌هایی مانند ال‌جی الکترونیکس نقش کلیدی در شکل‌دهی نسل جدیدی از «موبیلیتی هوشمند» ایفا می‌کنند.

۰ نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

نظر دهید