عصر جدید در تلویزیون با معرفی فناوری WRGB در تلویزیونهای OLED
در ماه ژانویه، عصر جدید تلویزیونها با پردهبرداری از اولین تلویزیون 55 اینچ OLED، بر پایه فناوری OLED متعلق به شرکت LG Display، طلایهدار شد. پنج ماه بعد، فناوری دیگری وارد بازار تلویزیونهای OLED شد و الجی تلویزیونهای OLED منحنی خود را برای اولین بار در دنیا، و باز هم بر پایۀ پیشرفتهای LG Display، معرفی کرد.
LG Display در ساخت و تولید انبوه پنلهای تلویزیون صفحهبزرگ OLED از فناوری WRGB OLED، به جای فناوری RGB، استفاده کرده است. فناوری WRGB OLED رنگهای عمیقتر و دقیقتری با 4 پیکسل رنگی و فناوری Color Refiner (تصفیۀ رنگ) باز تولید میکند و زوایای دید گسترده و خوبی را فراهم میکند. عملکرد زمانی سریع آن باعث میشود هیچ گونه مات و محو شدن تصویر مشاهده نشود. دیگر، مانند فناوری RGB OLED، نیازی انجام به روند ماسک فلزی نیست و فناوری WRGB OLED سودمندتر است. سرانجام اینکه WRGB OLED تنها فناوری است که به طور انحصاری از خط نسل هشتم استفاده میکند و با تولید 6 پنل 55 اینچ در یک زمان قیمت رقابتی بهتری را توصیه میکند.
LG Display برای برتری در بازار تلویزیونهای صفحهبزرگ OLED، سال گذشته، 350 هزار میلیارد وان کره در نسل هشتم خط تولید پنل OLED با اندازه (2500×2200 میلیمتر) در پانجوی کره سرمایهگذاری کرده است تا بتواند در هر ماه 8 هزار صفحه از آن را تولید کند. در فوریۀ گذشته (بهمن ماه)، شرکت LG Display گامی بلند و جسورانه برداشت و خط تولید جدید برای پنلهای WRGB OLED راهاندازی کرد و با سرمایهگذاری 706.3 هزارمیلیارد وان کره توانست هر ماه 26 هزار صفحه تولید کند.
فعالیت LG Display در زمینۀ تلویزیونهای OLED قابل تحسین است زیرا شرکتهای دیگر هنوز ثابت نکردهاند که کدام فناوری باید برای تولید انبوه تلویزیونهای OLED به کار رود. این نمونۀ دیگری از تصمیمگیری جسورانه و راهبردی شرکت است که نشانی از برتر بودن آن در این صنعت دارد.
بنام خدا
با سلام
از زمان تولید اولین تلوزیون رنگی تجاری دنیا در حدود شصت سال قبل کلیه تلوزیونهای رنگیتصاویر خود را برپایه سه رنگ اصلی سبز ، قرمز و سبز باز تولید می نمودند تا زمان تولید تلوزیونهای پلاسما تحولات انجام شده در فن آوری تلوزیونهای رنگی محدود به تفییر آرایش پیکسلها از فرم اولیه لانه زنبوری که این نام به لحاظ شش گوش منتظم بودن آرایش پیکسلها به این نوع لام÷ تصویر داده شده بود به آرایش مسطتیلی و خطی عمودی و آرایش تمام خطی عموی که به فن آوری انحصاری تنیترون سونی معروف است تغیرر ماده فسفری پوشش دهنده سطح داخلی لامپ تصویر از رنگ های نیمه روشن به رنگ تیره برای جلوگیری از بازتاب نور در طی روز و در نتیجه وضوح و روشنی بیشتر تصویر و تغییر شکل لامپ های تصویر از شکل کوشه های محدب به گوشه های تیز و در مرحله بعدی لامپ های تصویر کاملا تخت و مسطح که هر کمپانی محصول خود را با نام تجاری خاص خود راوانه بازار کرد مانند سری فلترون ال جی و افزایش تعداد خطوط اسکن به ۱۰۸۰ خط برای تولید تصاویر با وضوح بالا که برای اولین بار توسط شرکت ویکتور ژاپن صاحب برند جی وی سی صورت گرفت و در مرحله بعد تولید لام÷ تصویر با عمق کم یا باریک که به سری اسلیم و سوپر اسلیم معروف هستند همگی از همین قاعده استفاده از سه رنگ اصلی استفاده می کردند تلوزیونهای پلاسما هر چند در دهه ۶۰ میلادی توسط شرکت ماتسوشیتای ژاپن اختراع شد ( صاحب برند های ناسیونال ، پاناسونیک ، تکنیکس در لوازم خانگی و صوت و تصویر و برند کوماتسو در ماشین آلات راه سازی ) اما تا دهه ۸۰ صفحات نمایش تولیدی فقط قادر به تواید رنگ آبی و سفید بودند و در اواخر دهه ۹۰ اولین صفحه نمایش رنگی باز هم متکی به سه رنگ اصلی سبز ، آبی و قرمز تولید شد البته با توجه به اینکه تلوزیونهای پلاسما همانند تلوزیونهای سی آر تی نیاز مند نور پس زمینه نبودند و میزان روشنائی صفحه نمایش آنها سه برابر تلوزیونهای ال سی دی و ال ای دی می باشد برای تولید نور مشکی واقعی و سفید واقعی که از ترکیب این سه رنگ اصلی صورت می گیرد مشکل کمتری داشتند اما در عوض به لحاظ استفاده از شیشه برای تولید پنل و ایجاد نور با فن آوری پلاسما که باعث ایجاد حرارت شدید در هر دو سطح صفحه نمایش می گردید که علاوه بر مصرف بالای برق برای ایجاد تصاویر برای خنک نگه داشتن تلوزیون نیازمند نصب چند دستگاه فن خنک کننده در پشت تلوزیون بود طر تلوزیون نیز نسبت به تلوزیونهای ال سی دی و بخصوص ال ای دی افزایش و خود این فن های خنک کننده بر میزان برق مصرفی می افزود با ورود تلوزیونهای ال سی دی رفته رفته گرایش مردم از سایر انواع تلوزیون از جمله سی آ/رتی یا همان لامپ تصویر ، پروجکشن های جا گیر و پلاسماهای پر مصرف رفته رفته به سمت تلوزیونهای ال سی گرایش پیدا کرد هر چند در سالهای اخیر تولید کنندگان تلوزیونهای پلاسما در بهبود این فن آوری تلاشهای زیادی انجام داده که از جمله میتوان به حل مشکل بازتاب نور به لحاظ استفاده از شیشه در تولید پنل و کاهش قطر تلوزیون و کاهش مصرف برق تلوزیون و … منتهی گردید اما تلوزیونهای ال سی دی نیز مشکلاتی از قبیل کندی سرعت پاسخگوئی پیکسلها که باعث محو شدن تصویرهای پرتحرک و بجا ماندن اثر نور مانند نور چراغ اتومبیل های در حال حرکت در شب می گردید و همچنین فرار نور که باعث می شد در تاریکترین بخش های تصویر یا همان سیاه مطلق هم به لحاض عبور نور از میان کریستالهای مایع بجای رنگ مشکی رنگ خاکستری تولید گردد و با توجه به کم بودن شدت تابش نور به لحاض عدم امکان عبور کامل نور از سطح پشت پنل و از لا به لای صفحه کریستال مایع گردد کنتراست پائین تصاویر تولید شده می گردید وجود لامپ های اشعه کاتودیک سرد در پشت صفحات کریستال مایع نیز باعث افزایش قطر این نوع صفحات نمایش می گردید در سالهای اخیر با جایگزین کردن دیودهای ساتع کننده نور به جای لامپ های تولید کننده ن.ر فلوروسنت سرد نسل جدید تلوزیونهای LED LCD که در بازار به LED مشهور هستند به بازار عرضه شده اند در بسیاری از آنها که به ال ای دی حاشیه ای معروف هستند و در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد ال ای دی های در معرض فروش بازار را تشکیل می دهند دیودهای ساتح کننده نور در محیط صفحه نمایش و دور تا دور آن قرار دارند که بوسیله یک صفحه نیمه شفاف کار توزیع نور در سطح پنل را انجام می دهند در نوع دیگر دیودها در ابعاد کوچکتر در تمام سطح پشت صفحه نمایش و بصورت آرایش یافته قرار دارند که این فن آوری به تمام ال ای دی یا Full LED شهرت دارد در نمونه های پیشرفته تر و گران قیمت تر شدن نور ساطع شده متناسب با تصویر به نمایش در آمده مدیریت و در صحنه های تاریک و مشکی این ال ای دی ها تقریبا خاموش و در صحنه های روشن و برای تولید نور سفسد درخشان در بخشهای از صفحه نمایش شدت تولید نور آنها به حداکثر می رسد که بدین ترتیب مشکل فرار نور و کمبود کنتراست تصویر تلوزیونهای ال سی دی کاهش و میزان شدت روشنائی در تاریکترین و روشن ترین بخش تصویر به چند میلیون برابر می رسد که با واحد مگا کنتراست ارزیابی می گردد میزان شرعت پاسخگوئی پیکسلها از ۸ میلی ثانیه به یک تا دو میلی ثانیه کاهش یافته اما هنوز نسبت به پلاسما که به شش هزارم ثانیه می رسد کند می باشد تلوزیونهای ال ای دی کمترین مصرف را دارند در این بین تلوزیون LM6710 ال جی در سال گذشته به عنوان کم مصرف ترین تلوزیون قاره اروپا شناخته شد اما باز هم غنای رنگ این تلوزیونها نسبت به رنگهای موجود در طبیعت پائین است دو سال قبل کمپانی شارپ برای افزایش غنای رنگ رنگ فرعی زرد را به مجموع سه رنگ اصلی اضافه کرد در تلوزیونهای معمولی رنگ زرد از ترکیب نور آبی و سبز باز تولید می گردد بنا بر این رنگ زرد جزء رنگهای اصلی در طبیعت بشمار نمی رود با اضافه شدن رنگ زرد تعداد کل پیکسلهای از ۶۱۴۴۰۰۰ پیکسل در تلوزیونهای فول اچ دی به ۸۱۹۲۰۰۰ پیکسل افزایش و بنا براین برای جا دادن این تعداد اندازه پیکسل ها ۳۰% کوچکتر و این موضوع علاوه بر افزایش غنای رنگ زرد و امکان ایجاد رنگ زرد ناب ماندد طلا باعث افزایش وضوح تصویر در این سری از تلوزیونهای شارپ یعنی سری کواترون گردید این نوع تلوزیون در ایران توسط شرکت مادیران در سایزهای ۴۰ تا ۶۰ اینچ در حال تولید می باشد اما این تلوزیونها همچنان مشکل تولید رنگهای واقعی بخصوص سفید مطلق درخشان را دارند در تلوزیون OLED ال جی رنگ چهارم ترکیب سه رنگ اصلی را دارد به عبارت دیگر نور سفید ترکیب سه رنگ اصلی است که میتواند نور سفید درخشان همانند مناظر برفی کوهستان را به طبیعی ترین شکل ممکن باز سازی نماید و به لحاظ عدم وابستگی فن آوری OLED به نور پس زمینه امکان تولید سیاهی مطلق هم در کنار سفید درخشان وجود دارد و این یعنی حد اکثر کنتراست ممکن که همچنین کنتراست بالا در باز تولید رنگهای واقعی تاثیر بسزائی دارد و واکنش دیودهای نوری و ترانزیستوذهای مدیریت کننده آنها چندین برابر واکنش کریستال مایع می باشد هر چند برخی از اطلاعات فنی تلوزیونهای OLED از سوی هیچیک از تولید کنندگان از جمله LG اعلام نشده اما میتوان انتظار داشت سرعت پاسخگوئی پیکسلها از سرعت پاسخگوئی پنل های پلاسما نیز بالاتر باشد ( علی رغم تجاری شدن تلوزیونهای OLED ال جی دفترچه راهنمای کاربران آن روی سایت ال جی در کشورهایی که عرضه محصول آغاز شده موجود نیست و در بخش مشخصات فنی هم فقط اطلاعات کلی درج شده است و تا امروز در هیچ سایتی اطلاعاتی از قبیل میزان کنتراست ، سرعت پاسخگوئی پیکسل ها ، عمر مفید پنل ، شدت روشنائی ساتع شده در سانتیمتر مربع و … را نیافتم ) با توجه به افزایش تیراژ تولید این نوع تلوزیون در شرکت ال جی که قطعا با کاهش هزینه های سربار یا همان هزینه های ثابت همراه و باعث کاهش قابل توجه در قیمت تمام شده پنل می گردد بنظر می رسد ال جی با دست زدن به ریسک بزرگی قصد دارد در آینده نزدیک با خارج کردن رقبا یکه تاز میدان این فن آوری باشد سوابق کاری ال جی در گذشته نشان می دهد در زمینه تولید فن آوریهای نوین ریسک پذیری از خصلت های ال جی است همانگونه که تولید تجاری اولین تلوزیون اولترا اچ دی ال جی در ابتدا با ریسک بالئی همراه و کسی به موفقیت تجاری آن امیدی نداشت اما امروز با عرضه تلوزیون با یک سوم قیمت تولید شرکت رقیب توانست یکه تاز میدان در این بخش باشد و در گام بعدی هم در مورد تلوزیون OLED دست به این ریسک بزرگ اقتصادی زده است
نظر شما در این رابطه چیست ؟
موفق باشید .