۱۰ مرداد ۱۳۹۲

سینما در منزل

اتاق رسانه یا سینمای خانگی دیگر فقط مکانی برای تماشای تلویزیون نیست. امروزه، خانه‌دارها از این اتاق‌ها برای مرور وب، کنترل و تنظیم کردن کارهای منزل، مانند استفاده از جریان برق و دوربین‌های مداربسته، استفاده می‌کنند یا یک سالن نمایش به تقلید از سالن سینما برای خود ایجاد می‌کنند. فناوری این روزها ارزان‌تر شده است و دسترسی به فضای اختصاصی با یک یا چند تلویزیون که صفحه‌نمایش تخت، صدای فراگیر و حتی پنل کنترل آی‌پد دارد به راحتی امکان‌پذیر است. برای بسیاری از خانه‌دارها، یک اتاق رسانه کافیست اما برخی نیز ترجیح می‌دهند یک سینمای واقعی در منزل داشته باشند.

اگر تصمیم دارید اتاقی را برای ایجاد یک سینمای خانگی اختصاصی در نظر بگیرید، این راهنما را بخوانید. این یک پروژۀ ساده نیست و نیاز به برنامه‌ریزی خوب، لوازم مناسب، صندلی یا نیمکت‌های خاص، نصب تجهیزات و نور مناسب دارد. ترکیب این عوامل با یک تلویزیون بزرگ صفحه‌تخت یا تلویزیون پروژکشن، بلندگوهایی با صدای فراگیر یا ساراند، پخش‌کنندۀ دیسک بلو-ری، دستگاه‌های رسانه با قابلیت اتصال به اینترنت و خود اتاق، که مخصوص نمایش فیلم تجهیز و دکور آن طراحی شده است، چیزهایی هستند که باعث منحصربه‌فرد و متمایز شدن یک سینمای خانگی می‌شوند.

اصول ایجاد سینما در منزل

با دقت بررسی کنید که مردم معمولاً کجا فیلم تماشا می‌کنند. مکان معمول و رایج برای مشاهدۀ تلویزیون اتاق نشیمن، اتاق خانواده یا اتاق رسانه‌ای است که به این منظور طراحی شده است. البته سروکلۀ تلویزیون‌ها در آشپزخانه و اتاق خواب نیز پیدا می‌شود اما سینمای خانگی متفاوت است. مشخصات و ویژگی‌های خاصی دارد.

سینمای خانگی شما ممکن است سازه‌ای جدید یا حاصل تغییر دکور باشد. فارغ از جنبه‌های ساخت، اتاق سینمای خانگی نیاز به ویژگیها و امکانات خاصی دارد که شامل موارد زیر است:

  • اتصالات و سیم‌های مخفی
  • اجزای اصلی مانند نمایشگر و بلندگو
  • صندلی یا مبلمان مخصوص و به سبک سینمایی
  • نور قابل تنظیم با قابلیت کنترل از راه دور و سیستم گرمایشی/سرمایشی و تهویه هوا
  • تفکیک صدا و نور

ابتدا فهرستی از تجهیزات و دستگاه‌هایی که باید بخرید ایجاد کنید، مکان خاصی را در منزل انتخاب کنید و یک نقشه برای آن ترسیم کنید. ببینید چه کاری را شما خودتان می‌توانید انجام دهید و برای چه کاری باید از یک فرد متخصص کمک بگیرید. یک اتاق سینمای خانگی از نظر ساخت چیزی از آشپزخانه یا حمام کم ندارد. پس اگر آچاربه‌دست و فنی نیستید از یک برقکار حرفه‌ای یا شخصی که در ساخت و طراحی سینمای خانگی تخصص و تبحر دارد کمک بگیرید.

برای اینکه بدانید چیدمان و دکوراسیون اتاق و تجهیزات داخل آن چگونه باید باشد، چگونه نور را تنظیم کنید و تنطیمات صدا چیست، مطالب بعدی ما را دنبال کنید تا خودتان در زمینۀ سینمای خانگی کمی مهارت پیدا کنید.

ادامه دارد…

۱ نظر

حسین ۱۰ مرداد ۱۳۹۲ پاسخ

بنام خدا
با سلام و احترام
امروزه میانگین فضای خانه مورد استفاده در ایران کمتر از صدمتر مربع و معمولا تلوزیون بزرگ یا اصلی در محلی از فضای پذیرائی خانه قرار می گیرد که از داخل آشپزخانه دید داشته و در عین حال در تاریکترین نقطه پذیرائی قرار گرفته تا در صول روز نور خورشید مشکلی برای دیدن تلوزیون ایجاد نکند و از طرفی با استفاده از سنسور هوشمند تلوزیون مصرف برق به حداثل و عمر پنل تلوزیون به حداکثر افزایش یابد در اکثر خانواده های ایرانی رعایت حقوق همسایگان از واجبات و هایت سعی و تلاش می گردد حداقل سرو صدا از آپارتمان خارج گردد بنابر این در بسیاری از خانهها از بلند گوهای اصلی زتلوزیون استفاده و به غیر از موارد خاص از بلند گوهای سینمای خانگی استفاده نمی گردد با توجه به استفاده از فرش و مبلمان و یا پشتی در پذیرائی خانه ها و وجود یک بوفه چوپی برای نمایش اشیاء کریستالی و یا چینی جات و همچنین استفاده از کابینت در فای آشپزخانه و پردا های پازچه ای آویز مشکل اکو و برگشت صدای مزاحم در این فظاها وجود ندارد به همین لحاظ استفاده از سینماهای خانگی ۲.۱ کانال و ۴.۱ کانال با توان صوتی پائین بهترین گزینه برای استفاده در آپارتمان می باشد برای خانه های ویلائی بزرگ با دیوارهای قطور و شیشه های دو جداره که بمیزان زیادی عایق صوتی می باشند این محدودیت وجود ندارد در سالهای گذشته اقبال مردم بیشتر به تلوزیونهای ۳۲ و ۳۷ اینچ بود اما هم اکنون بیشترین خریداران تلوزیون سایزهای ۴۰ تا ۴۷ اینچ را برای خرید انتخاب می کنند زیرا نسبتا در سالهای اخیر قیمت تلوزیون نسبت به سایر اجناس ارزانتر شده بطور مثال با مبلغ ۶۰۰ هزار تومان در سال ۹۰ امکان خرید یکدستگاه لباسشوئی ۷ کیلو گرمی ال جی وجود داشت که این مبلغ در آن سال تکافوی خرید یک دستگاه ال سی دی آنالوگ ساده ۲۶ اینچ ال جی را هم نمی داد اما امروز همان لباسشوئی حدود دو میلیون تومان قیمت دارد و با این مبلغ میتوان یک پلاسمای ۴۲ اینچ به همراه دستگاه پخش بلو ری و یا یک ال ای دی ۴۲ اینچ خریداری کرد علاوه بر تلوزیون اصلی معمولا از تلوزیون قدیمی منزل که اکثرا از نوع سی آرتی است در اتاق خواب یا نشمین استفاده می شود برخی هم بعلت محدودیت در فضا ی منزل از مانیتور رایانه با استفاده از یک گیرنده کوچک دیجیتال و یا از یک تلوزیون ال ای دی ۲۲ اینچ بصورت همزمان بعنوان مانیتور استفاده می نمایند استفاده از هدفون های بی سیم هم برای تماشای انفرادی تلوزیون مدتی است در اکثر خانه ها باب شده است با به بازار آمدن بلند گو های خطی یا همان ساند بار که علاوه بر امکان ایجاد صدای با کیفیت در فضای محدود امکان پخش موسیقی از درگاه یو اس بی را دارد و با تلوزیونهای سینما اسکرین ال جی در سایز ۴۲ اینچ هارمونی خوبی هم دارد و بقول معروف دست و پا گیر هم نیست چند مدتی است که رفته رفته جای پای خود را در خانواده های ایرانی باز می کند اگر فضای منزل خیلی بزرگ باشد علاوه بر استفاده از سینماهای خانگی قدرتمند استفاده از ویدئو پروزکتور متصل به یک دستگاه گیرنده دیجیتال و سینمای خانگی در محیط تاریک مشابه سینما با استفاده از کولرهای کم صدای اسپیلت گازی ب روی مبل های راحتی بزرگ و فضای عایق کاری شده صوتی خوب حال و هوای دیگری دارد اما تماشای فیلم در سالن های بزرگ سینما های مدرن با آخرین فن آوری دیجیتال و بصورت گروهی برای برخی بقول معروف یک چیز دیگه است نظر شما در این رابطه چیست ؟
موفق باشید .

نظر دهید