۲۸ اسفند ۱۳۹۲

OLED: فقط یک تصویر حیرت‌انگیر نیست

هیجان‌انگیزترین فناوری در صفحه‌نمایش تلویزیون در طی دهه اخیر چیزی بیش از تصاویر خیره‌کننده است. بله، OLED تصاویری شگفت‌انگیز نمایش می‌دهد اما این فناوری تنها به کیفیت تصویر استثنایی‌اش ختم نمی‌شود.

آنقدر باریک است که خم می‌شود

همه تلویزیون‌های ال‌سی‌دی به یک منبع نور بیرونی نیاز دارند تا تصویر ایجاد کنند. این منبع می‌تواند در اطراف لبه‌های تلویزیون یا پشت پنل باشد. تلویزیون‌های OLED خودشان نور تولید می‌کنند. به این معنی که سازندگان لازم نیست کلی چیز را در قاب تلویزیون جای دهند. به عبارت دیگر، دستگاه OLED می‌تواند به طور قابل ملاحظه‌ای باریک باشد و این باریکی با قابلیت انعطاف همراه باشد.

خب؟ کارخانجات سازنده ادعا می‌کنند که انحنای تصویر می‌تواند تصاویر را در نظر شما واقعی‌تر جلوه دهد. اگر لبه‌های صفحه به وضعیت دید شما به نزدیکی مرکز تصویر باشند، تصویر مانند تلویزیون‌های صفحه‌تخت دچار اعوجاج نمی‌شود. به همین دلیل، OLEDهای منحنی در نمایش تصاویر سه‌بعدی نیز بسیار خوب هستند.

فناوری آینده؟

باریکی تلویزیون‌های OLED پتانسیل بیشتری برای تلویزیون‌ها و مانیتورهای آینده به ارمغان می‌آورد. زیرا OLEDها بسیار باریک هستند و وقتی استفاده نمی‌شوند تقریباً فرانما می‌شوند. بنابراین شما یک تلویزیون نامرئی بر روی دیوار خود نصب می‌کنید که فقط در واقع استفاده توجه شما را جلب می‌کند.

باریکی و انعطاف به این معنی است که یک صفحه‌نمایش کوچک‌تر می‌تواند لوله شود تا در کیف یا جیب شما جا شود و سپس برای استفاده در هر زمان و مکانی که می‌خواهید باز شود.

صدایی قوی

یکی از گلایه‌هایی که اغلب از تلویزیون‌های صفحه‌تخت می‌شود این است که آنها آن طوری که تصویر دوست‌داشتنی ارائه می‌دهند صدای خوبی ندارند. فناوری OLED می‌تواند این مشکل را حل کند و این را به زمان گذشته مربوط بداند. سازندگان می‌توانند از این فضا، که توسط منبع نور در تلویزیون‌های ال‌سی‌دی اشغال شده بود، استفاده کنند و آن را به فناوری بهتر و بزرگتر بلندگو اختصاص دهند؛ بدون اینکه باریکی و سبک طراحی را قربانی کنند. یک سیستم صدای ساندبار نامرئی ایده‌ای بسیار خارق‌العاده است.

سبز ببینید

انرژی دادن به مولکول‌های ارگانیک ساطع‌کننده نور در پنل OLED نیروی کمی می‌خواهد. بنابراین، کار کردن تلویزیون‌های OLED در مقایسه با تلویزیون‌های پلاسما یا ال‌سی‌دی ارزان تمام می‌شود. OLED نسبت به پلاسما و ال‌سی‌دی این مزیت را دارد که پاسخ سریع‌تری دارد. هیچ تأخیر، کندی یا کشیده شدن تصویر در هنگام حرکت دیده نمی‌شود و تلویزیون OLED از هیچ کدام از مشکلات مخوفی که صفحه را بسوزاند رنج نمی‌برد. (البته اغلب زیادی هم اغراق می‌شود).

۳ نظر

mohammad ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ پاسخ

اندروید ۴.۴ به طور بین المللی منتشر شد.
http://www.gsmarena.com/android_44_kitkat_now_available_on_international_lg_g2-news-8074.php

درسته یا نه؟

ویدا نیک پی ۳ فروردین ۱۳۹۳ پاسخ

بسیارجالب و عالی است ، الیته اگر میشد در کنار این انعطاف فوق العاده قابلیت این را که طول و عرض OLEDنیز کاهش یا افزایش پیدا کند نیز خیلی جالب و به لحاظ مکانی نیز دیگر مشکلی نیست که در یک سالن ۸۰مترمربع استفاده شودیا در ابعاد بزرگتر .

حسین ۶ فروردین ۱۳۹۳ پاسخ

بنام خدا
با سلام :
هر شرکتی معمولا شعار کاری خاص خود را دارد که در کنار لوگو یا بهتر بگوئیم نماد آن شرکت درج می گردد برخی از آنها جاه طلبانه است مانند شعار شرکت جاگوار ( که می دانید چند سال قبل ورشکسته شد و به یک شرکت هندی فروخته شد ) ” ماهر اتومبیلی تولید نمی کنیم بلکه فقط جاگوار تولید می کنیم ) یا شعار رقیب هم وطن ال جی : ال ای دی هم فقط سامسونگ و برخی متواضعانه مانند مقایسه کنید ( پس از انجام مقایسه اگر به نتیجه رسیدید که محصول مامناسب است آن را بخرید ) که شعار ال جی است البته این بار موضوع مقایسه دو محصول مشابه از دو برند نیست بلکه مقایسه دو محصول ال جی بایکدیگر است که هم اکنون حداقل در تهران در دسترس است این محصولات شاما تلوزیون OLED صفحه منحنی ۵۵ اینچی ال جی مدل EA9800 با تلوزیون Ultra HD صفحه تخت ۵۵ اینچی ال جی مدل LA9700 و منبع بررسی سایت رسمی ال جی و مشاهده میدانی محصولات از نزدیک می باشد پس بهتر است برویم سر اصل مطلب :
این تلوزیونها محصول سال ۲۰۱۳ میلادی می باشند هر چد گلد ایران در عرضه تلوزیون OLED در ایران پیشتاز و هنوز محصول برند دیگری در بازار ایران عرضه نشده اما در عرضه تلوزیون UHD در سایز متعارف ( اولین UHD در سایز غول پیکر ۸۴ اینچی مدل ۸۴LM86000 نیز توسط ال جی در ایران عرضه شد ) اولین بار این محصول توسط سونی و بدنبال عرضه نمونه های قاچاق آن در بازار و استقبال از آن بصورت رسمی از سوی شرکت بازرگانی ایران عرضه شد در اینجا پارمترهای انتخاب را از نظر خریدار بررسی می کنیم
الف : قیمت ، بمنظور سهولت قیمت ها رند یا بهتر بگوئیم گرد شده اند تلوزیون OLED با قیمتی حدود ۲۸ میلیون تومان و تلوزیون UHD به قیمتی حدود ۱۱ میلیون تومان عرضه می گردد به عبارت بهتر تلوزیون OLED دو و نیم برابر UHD قیمت دارد نمونه بزرگتر همین مدل در سایز ۵۵ اینچ یعنی مدل ۶۵LA9700 نیز حدود ۱۴ میلیون تومان قیمت دارد که نصف قیمت OLED و معادل قیمت نمونه ۵۵ اینچی سونی با گارانتی شرکت بازرگانی ایران می باشد .
ب : شکل ظاهری ، این موضوع به سلیقه افراد بستگی دارد و مطالب درج شده فقط منعکس کننده نظر شخصی نگارنده است . با بررسی تلوزیون OLED از نزدیک اتصالات مربوط اتصال برد اصلی به پنل در بخش پائینی پنل و همچنین سیم های رنگی اتصال بلند گوهای پیزو الکتریک که در پشت قاب کریستالی تعبیه و از زاویه جلو نمایان است مانند پاهای طاووس توی ذوق می زند هر چند باریکی بدنه تلوزیون در لبه ها حدود ۴ میلیمتر است اما در بخ شمیانی قضیه متفاوت می باشد و هر چند از زاویه رو برو و در فاصله سه متری عمق و کیفیت تماشای تلوزیون بخصوص در فرمتهای سه بعدی بسیار خوب است اما برای تماشای گروهی موضوع کاملا متفاوت است بنظر می رسد صفحه منحنی همانند سینما برای سایزهای بزرگتر مناسب باشد اصولا بنظر می رسد این تلوزیون بواسطه تیراژ پائین تولید بصورت نیمه صنعتی تولید شده باشد اما در مورد تلوزیون ۵۵ اینچی UHD بدنه فلزگونه با جلوه کرومی و پایه های فلز گونه با جلوه ابکاری کروم که در امتدا کل لبه پتئین قاب امتداد یافته و کاملا متمایز با بقیه اعضای خانواده LA می باشد علاوه بر زیبائی صلابت خاصی به تلوزیون دارد و در عین ظرافت حس استحکام را در بیننده بر می انگیزد این نوع قاب بر خلاف قاب های براق و کریستالی که بر اثر تمیز کردن روزمره بمرور مات شده و براحتی خش بر می دارند در صورت استفاده از پارچه های نرم و مناسب تا سالیان متمادی درخشش و زیبائی خود را حفظ می کنند از نظر من UHD ال جی بمراتب ظریف تر و زیبا تر از محصول مشابه سونی تولید شده است
ج : وضوح تصویری یا رزولوشن در این خصوص نا گفته پیداست تلوزیون UHD ال جی وضوحی برابر با چها برابر OLED ال جی دارد البته در وضوح تصویری علاوه بر تعداد یا بهتر بگوئیم تراکم پیکسل ها فاصله بین آنها هم بسیار مهم است در مقام مقایسه فاصله پیکسل ها در تلوزیونهای ال سی دی و ال ای دی جدید کمتر از تلوزیونهای پلاسما و در تلوزیون OLED حد وسط تلوزیونهای پلاسما و ال سی دی می باشد بطوریکه پیکسل ها از فاصله یک تا دو متری ( بسته به قدرت دید افراد ) براحتی قابل تشخیص هستند اما در تلوزیون UHD ( در سایز ۵۵ اینچی) باید تا نیم متر به پنل نزدیک شوی تا بتوانی تمایز پیکسل ها را تشخیص دهی بنا بر این در این تلوزیونها مشکل دیدن خطوط افقی در زمان تماشای فیلم های سه بعدی از فاصله خیلی نزدیک ( که فقط در فن آوری شاتر غیر فعال و یا پسیو در تلوزیونهای سایز متوسط و بزرگ) وجود دارد وجود ندارد ضمنا این تلوزیون با موتور پردازش تصویر قدرتمند هر نوع استارد پخش تصویر را بطور مجازی تا سطح UHD ارتقاء داده و حتی تماشای فیلم های تلوزیون که با کیفیت استاندارد SD پخش می شوند در این تلوزیون کیفیتی بی نظیر دارد
د : کنتراست تصویر – با توجه به عدم وابستگی تلوزیونهای OLED به نور پس زمینه برای نمایش تصویر کنتراست تصویری این نوع تلوزیون حتی از تلوزیونهای پلاسما که آنها نیز وابسته به نور پس زمینه نیستند بیشتر و حد نهایی کنتراست را ارائه می نماید ضمنا مشکل بورنینگ یا سوختگی بخشی از صفحه نمایش بدلیل پخش طولانی یک تصویر که در تلوزیونهای CRT و پلاسما وجود دارد در این نوع تلوزیون وجود ندارد و بدلیل استفاده از پیکسلهای فرعی سفید که در سایه تلفیق فن آوری ال ای دی ارگانیک در کنار تحریک فسفر بدست آمده و فن آوری آن در انحصار ال جی است مشکل تولید نور سفید که در تلوزیونهای دیگر با ترکیب سه نور اصلی سبز ، ابی و قرمز بدست آمده و در این فرایند فشار زیادی به پیکسل های آبی وارد می گردد به بهترین نحو ممکن حل کرده که علاوه بر ارائه نور سفید درخشان خالص در افزایش طول عمر پنل و در نهایت تلوزیون موثر است هر چند نگارنده در هیچیک از مقالات منتشره و د سایت ال جی عمر مفید پنل های OLED را نیافتم اما امروزه بهترین پنل های LCD-LED حدود یکصد هزار ساعت برآورد گردیده است یعنی اگر روزی ۴ ساعت تلوزیون تماشا کنی یک عمر می توانی از آن استفاده کنی در تلوزیون UHD ال جی از فن آور ی نانو ال ای دی یا بهتر بگویم نصب ال ای دی های کوچک در تمامی سطح پشت صفحه نمایش ( و نه در حاشیه های آن ) با قابلیت تنظیم نور دقیق نقطه ای برای خاموش شدن آنها در نقاط سیاه و تاریک و روشن شدن در نقاط روشن و پرنور متناسب با تصویر استفاده و بدین ترتیب کنتراست تصویر را تا حد قابل افزایش در تلوزیونهای LED افزایش داده اند با توجه به اینکه برخی مانند بنده معمولا از حد نهایی کنتراست تصویر استفاده نمی کنیم بنظر می رسد میزان کنتراست تصویر در تلوزیونهای UHD برای طیف گسترده ای از مردم کاملا رضایت بخش باشد .
ه : قدرت صوتی در این زمینه نیز تلوزیون UHD با ۵۰ وات قدرت خروجی صوتی در مقام بالاتری نسبت به تلوزیون OLED با ۴۰ وات قدرت خروجی از خود نشان می دهد در سایر بخش ها از نظر امکانات تفاوت چندانی بین این دو محصول مشاهده نمی گردد .
نتیجه گیری نهایی :
با توجه به اینکه مواد اولیه ارگانیک برای تولید تلوزیونهای OLED در طبیعت بسیار کمیاب و این موضوع تولید تلوزیون با این فن آوری را بشدت افزایش می دهد تا زمان یافتن مواد جایگزین برای تولید همانند آنچه برای تلوزیونهای ال سی دی اتفاق افتاد و باعث کاهش چشمگیر هزینه تولید آن شد امکان فراگیر شده تلوزیونهای OLED وجود نخواهد داشت اما قطعا تا دو سال آینده بخش عمده تلوزیونهای LED با وضوح تصویری UHD تولید می گردد سونی اولین تولید کنندهتلوزیونهای LED با صفحه نمایش منحنی بوده و احتمالا محصولات مشابه توسط سایرین به بازار عرضه می گردد همانگونه که در حال حاضر تقریبا تمامی تلوزیونهای ال ای دی با سایز بزرگتر از ۴۰ اینچ با وضوح تصویری Full HD تولید می گردن به احتمال زیاد در آینده نزدیک تمامی تلوزیونهای با سایز بزرگتر از ۵۰ اینچ با کیفیت UHD به بازار عرضه و همانگونه که تفاوت HD و FullHD در سایز های ۳۲ اینچ به پائین برای اکثر مردم غیر قابل تشخیص است به احتمال قوی تولید تلوزیون در سایز های ۴۰ تا ۵۰ اینچ با کیفیت Full HD ادامه خواهد یافت و با توجه به اینکه تلوزیونهای سایز بزرگ بیشتر در پذیرایی منازل مورد استفاده و برای تماشای دسته جمعی مورد استفاده قرار می گیرد کمافی السابق استقبال مردم از تلوزیونهای صفحه تخت بیشتر خواهد بود همین موضوع باعث می گردد تفاوت قیمت تلوزیونهای Full HD و Ultra HD در آینده نزدیک نسبت به امروز کمتر نیز گردد و هر چند ال جی در سال ۱۳۹۳ در عرضه تلوزیونهای OLED در ایران بی رقیب بوده و بعید بنظر می رسد نمونه تولید شده توسط سامسونگ در ایران عرضه گردد اما قطعا نمونه های عرضه شده تلوزیونهای UHD در بازار ایران به نمونه های عرضه شده وسط ال جی و سونی محدود نشده و قطعا مدلهای بیشتریتوسط سایر برندها در ایران تولید و یا وارد می گردند تولید تلوزیونهای UHD ارزان قیمت TCL در شرکت شهاب قطعی و در این فصل ( بهار ۱۳۹۳ ) به بازار عرضه خواهد شد ولی علی رقم وجود بازار رقابتی قطعا تیراژ فروش تلوزیونهای UHD ال جی در بازار ایران چندین برابر تلوزیونهای OLED خواهد بود اما از آنجا که کالاهای لوکس و گران قیمت ( که البته در برخی از موارد از نظر نگارنده بی جهت هم گران هستند ) مانند تلوزیونهای لوه آلمان که در ایران یک نمایشگاه دارد و با قیمتی بسیار گزاف عرضه و البته مشترین خاص خود را نیز دارد به احتمال قوی برای پاسخ به نیاز این مشتریان ممکن است نمونه ۷۷ اینچی OLED ال جی که وضوح UHD هم دارد برای پاسخ به نیاز این مشتریان و البته بصورت سفارشی و محدود در ایران عرضه گردد به هر حال با توجه به اینکه تلوزیونهای لامپ تصویر یا همان سیاه و سفید توسط جان لاجی برد اختراع و وی در سالهای پایانی عمر خود علی رغم از کار افتادن دست راستش به علت برق گرفتگی در جریان یکی از آزمایشات خود توانست تلوزیون رنگی را نیز اختراع و به جهانیان عرضه نماید بنظر می رسد از زمان اختراع تلوزیون رنگی توسط آن مرحوم و عرضه نمونه تجاری آن در ۶۱ سال پیش توسط شرکت RCA آمریکا علی رغم اختراعاتی از قبیل استاندارد پخش پال توسط شرکت تلفنکن آلمان و یا لامپ تصویری ترینترون توسط سون بمدت نزدیک به ۵۰ سال تحول زیادی در عرضه تلوزیون رخ نداد اما در ده سال گذشته فن آوری صفحات نمایش بصورت کلی دگر گون و وضوح تصویری بشدت افزایش و استفاده از تلوزیونهای هوشمند و سه بعدی و انتقال دیجیتال تصاویر تلوزیونی فراگیر گردید در صورت رشد فن آوری تلوزیون با همین شرعت در دهسال آینده تلوزیونهای مورد استفاده ما در حال حاضر وسایل پیش پا افتاده ای نخواهند بود
موفق باشید

نظر دهید