۰۶ مرداد ۱۳۹۳

راهنمای خرید ساندپلیت

حتماً تا به حال در مورد دستگاه‌های جدیدی به نام ساندبار یا ساندپلیت شنیده‌اید. به زبان ساده، ساندپلیت‌ها، دستگاه‌های باریک و صافی هستند که بلندگو دارند و تلویزیون شما روی آن قرار می‌گیرد.

هدف از طراحی این محصولات، ارتقای کیفیت صدای تلویزیون برای به ارمغان آوردن تجربه سینمایی به راحت‌ترین شیوه است. ساندبار باریک شما جلوی تلویزیون قرار می‌گیرد اما محصولی مانند ساندپلیت ال‌جی درست زیر تلویزیون جای دارد. خیلی شیک  و ساده. برخی طراحی‌ها مانند ساندپلیت‌های LAB540 و LAP440 کاربرد چندمنظوره دارند و از ساب‌ووفرهای جانبی برای قدرت باس بیشتر استفاده می‌کنند و برای لحظاتی مناسب هستند که باید اوج صدا و هیجان را ارائه دهند. اما وقتی در بازار هستید دنبال چه ساندپلیتی باید بگردید؟ این مطلب را بخوانید تا بیشتر بدانید…

ابعاد

ساندپلیت‌ها باریک هستند و برخی مدل‌ها پخش‌کننده بلو-ری هم دارند تا میز تلویزیون شما را با دستگاه‌های زیاد شلوغ نکنند. شاید فکر کنید که هر چه بزرگتر باشد صدای باس بیشتر است اما حتماً از میزان صدایی که در یک صفحه باریک، که به ضخامت کیس لپ‌تاپ است، شگفت‌زده خواهید شد. با باریک‌تر و سبک‌تر شدن تلویزیون‌های صفحه‌تخت، بیشتر ساندپلیت‌ها به اندازه کافی مقاوم هستند تا در برابر ابعاد بزرگ تاب بیاورند. اما در نگاه اول، به تحمل وزن ساندپلیت و وزن تلویزیون غول‌پیکر خود حتماً توجه کنید. تلویزیون‌های قدیمی‌تر وزن بیشتری نسبت به مدل‌های جدیدتر و مدرن امروزی دارند.

 

چیدمان

لذت ساندپلیت به این است که تلویزیون را درست روی آن بگذارید. اما چیزهایی است که باید آن را در نظر بگیرید: آیا در قفسه میز تلویزیون شما جای می‌گیرد؟ آیا با تلویزیون کنونی شما همخوانی دارد؟ از طرف دیگر، یک ساندپلیت کامپکت و کوچک مناسب تلویزیون‌هایی با پایه کوچک است یا اگر در قفسه میز تلویزیون خود با محدودیت فضا مواجه هستید. شما می‌توانید آن را روی زمین یا در طبقه‌های دیگر میز تلویزیون قرار دهید. اما یادتان باشد که نباید از صفحه تلویزیون خیلی دور باشد تا بتواند صدایی یکپارچه و صحیح را ارائه دهد.

 

اتصالات

پس چگونه می‌توان ساندپلیت را به تلویزیون متصل کرد؟ رایج‌ترین ورودی انواع ورودی اپتیکال یا نوری است که با سوکت‌های استاندارد اپتیکال در تلویزیون شما به خوبی متصل می‌شود. مجموعه ورودی‌هایی که دارید از پایگاهی به پایگاه دیگر متفاوت است: می‌تواند به کوچکی ورودی اپتیکال باشد یا ورودی‌های بزرگ HDMI، آنالوگ یا انواع دیگر. از اتصالات گوشی خود یادداشت بردارید تا ببینید کدام اتصال با ساندپلیت شما همخوانی دارد. اگر دستگاه‌های صوتی با ورودی HDMI را انتخاب می‌کنید، یک بار دیگر بررسی کنید که از ARC (Audio Return Channel) برای خواندن صدای تلویزیون پشتیبانی کند.

 

پخش بلوتوث

ساندپلیت فقط برای استفاده با تلویزیون نیست. می‌تواند برای سیستم سینمای خانگی هم استفاده شود. آیا می‌خواهید موسیقی را از گوشی هوشمند، تبلت یا لپ‌تاپ پخش کنید تا زینت‌بخش مهمانی شام باشد اما سیستم استریو در آهنگ‌های شما اغراق نکند؟ یک ساندپلیت با پخش بلوتوث از سروصدای اضافی جلوگیری می‌کند. بهتر است در این جور مواقع از بلوتوث استفاده کنید. البته پورت 3.5 میلی‌متری برای اتصال به دستگاه‌های پخش‌کننده مفید خواهد بود.

 

آیا نمایشگر لازم دارید؟

حتماً به این امر فکر کرده‌اید که آیا واقعاً یک نمایشگر بزرگ (با کلی اطلاعات ارائه‌شده) برای مصرف روزانه حیاتی است یا با یک LED چشمک‌زن با رنگ‌های متنوع که نوع ورودی یا حالت صدا را نشان دهد قانع هستید؟ یک نمایشگر کوچک با LEDهایی که به راحتی خوانده می‌شود اغلب کمتر حواس شما را پرت می‌کند و آن همه اطلاعات را در یک نمایشگر کوچک خلاصه می‌کند.

۱ نظر

حسین ۹ مرداد ۱۳۹۳ پاسخ

بنام خدا
با سلام :
اگر سن شما بیش از نیم قرن است حتما تلوزیونهای مبله بزرگ با چهار بلندگوی قوی در اطراف لامپ تصویر را بخاطر دارید این تلوزیونها هر چند از نظر کیفیت تصویر با تلوزیونهای امروزی قابل مقایسه نبودند و بعلت پخش آنالوگ فرستنده های تلوزیونهای امکان پخش صدا بطریقه استریو را نداشتند اما کیفیت صدای فوق العاده ای داشتند علت آنهم کاملا مشخص است تجهیزات الکترونیکی و لامپ تصویر بخش اندکی از فضای کابینت تمام چوب تلوزیون را اشغال می کرد جهت بلند گوها به سمت جلو و پشت آن با فاصله ۴۵ سانتیمتر بوسیله یک ورق فیبر یا تخته سه لایی مشبک و چهار طرف آن بوسیله چوب طبیغی به ضخامت حد اقل یک و نیم سانتیمتر احاطه و جلوی آن پارچه به همراه میله های چوبی محافظ قرار داشت اما امروز با باریک تر شدن هر چه بیشتر تلوزیونها فضای بسیار محدودی برای بلند گو ها که اغلب در زیر تلوزیون و جهت آنها معمولا به سمت پائین می باشد امکان تولید صدای بسیار قدرتمند و رسا را در تلوزیونها با چالش مواجه کرده از طرفی با توجه به فظای محدود زندگی در آپارتمانها امکان استفاده از سینما های خانگی چند بانده وجود ندارد اگر هم سینمای خانگی داشته باشی امکان استفاده از آن را به لحاظ رعایت حقوق همسایگان نداری البته نگارش مطلب در اینجا بگونه ای است که ساند بار و ساند پلیت به یک معنی آورده ده اما ساند بار بلند گوی خطی نازک که قابلیت نصب زیر تلوزیون حتی در زمان نصب بر روی دیوار را دارد و قطر آن بر روی دیوار از مجموع قط براکت ( پایه نصب دیواریی ) و تلوزیون بیشتر نیست واما ساند پلیت دارای عمق زیاد تر نسبت به ساند بار با قابلیت تولید صدای قدرتمند به لحاظ امکان نصب آمپلی فایر و بلند گوهای قدرتمند تر می باشد که معمولا روی میز و زیر پایه تلوزیون قرار می گیرد و هم مزیای کم جا یی ساند بار و هم مزید امکات تولید صدای قدرتمند سینمای خانگی را یکجا دارد برخی از مدلها دارای چند ورودی صوتی امکان پخش فرمت های صوتی و تصویری از طریق ورودی USB و همچنین پخش دیسکهای بلو ری و DVD را دارند هم عرض یودن دستگاه با عرض تلوزیون و همرنگی آن با قاب تلوزیون نیز در کنار قدرت و کیفیت صداری خروجی و امکانات دستگاه از فاکتورهای مهم هنگام خریداری دستگاههای ساند پلیت می باشد البته به لحاظ محدودیت در عرضه مدلها در ایران بهتر است اول ساند پلیتهای موجود را مشاهده و بعد در مورد خرید تلوزیون تصمیم بگیرید مدلهای موجود در ایران بیشتر برای سایز ۴۲ و حداکثر ۴۷ اینچ مناسب تر هستند برای سایز ۵۵ و با لاتر بهتر است دنبال سینمای خانگی مناسب باشید .
موفق باشید .

نظر دهید