۰۵ مهر ۱۳۹۴

فرهنگسرای خاوران میزبان تابستانی کودکان گلدکیدز برای کلاس‌های مهندسی

مهندس‌ها چگونه عمل می‌کنند؟

بزرگی سراسر به گفتار نیست | دو صد گفته چون نیم کردار نیست

 

 تابستان امسال فرصتی بود تا اعضای کانون نخبگان طلایی ایران، با مفاهیم مهندسی به صورت تجربی آشنا شوند. روش تفکر مهندس‌ها چگونه است؟ چگونه ایده‌ها را جامه واقعیت می‌پوشاند؟ چگونه با مشکلات طراحی و اجرای پروژه‌ها روبه‌رو می‌شوند؟

دوره‌های آموزش تکنیک‌های مهندسی (از ایده تا واقعیت) در رشته‌های سازه، رباتیک، کمیکار، خلاقیت، هاورکرفت، موشک آبی و گلایدر 17 مردادماه در فرهنگسرای خاوران برگزار شد.

به گزارش دریافتی، 120 کودک عضو گلدکیدز بر مبنای رده سنی به سه گروه شش تا ده سال، ده تا چهارده سال و بالای چهارده سال و در دو دسته دختر و پسر تقسیم شدند. این کودکان طلایی تحت آموزش مدرسان خبره با تکنیک‌های ، ساخت و دانش افزایی آشنا می‌شوند.

در دوره سازه، کودکان روی مهندسی سازه تمرکز می‌کنند و در فرآیند ساخت سازه‌های بالسایی و پل ماکارونی با نحوه طراحی یک سازه پایدار و اصول اولیه طراحی و ساخت پل،‌ ساختمان و انواع دیگر سازه آشنا می‌شوند.

در دوره رباتیک، به مباحث الکترونیک، مکانیک و کامپیوتر در طراحی و ساخت ربات‌ها پرداخته شده و سعی می‌شود کودکان به درک پایه از علم رباتیک دست یابند.

در دوره کمیکار، اعضاء قادر به ساختن ربات‌های شیمیایی می‌شوند. هدف اصلی این دوره آشنا سازی کاربردی کودکان گلدکیدز با علم شیمی و مهندسی مکانیک است.

دوره خلاقیت و مهندسی ایده تلاش دارد به کودکان روش تفکر خلاق و واگرا را بیاموزد. در جریان این دوره آن‌ها با پروسه ایده پردازی، پرورش ایده، حرکت در مسیر ساخت و پیاده سازی ایده، ساخت آزمایشی و پروتو تایپ و پروسه های منتج به ثبت علمی صنعتی و در نهایت ساخت صنعتی محصول آشنا می‌شوند.

دوره هوا- فضا شامل سه شاخه مهم گلایدر، موشک آبی و هاورکرافت است. در این دوره سعی شده کودکان از طریق ساخت تعداد زیادی از سازه‌های هوایی و دریایی و تست کردن آن‌ها با علوم مهندسی دریا، هوا- فضا و همچنین ساخت موشک آشنا شوند.

در دوره‌های آموزش تکنیک‌های مهندسی (از ایده تا واقعیت) گلدکیدز فقط یک جلسه به آموزش مفاهیم تئوری اختصاص دارد و پس از آن تمام آموزش‌ها ماهیت تجربی دارند. همچنین در پایان دوره، سه طرح برگزیده در هر رشته انتخاب شده و مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

در نهایت باید گفت،‌ این دوره‌ها تلاش دارند به اعضای کانون نخبگان طلایی ایران امکان بدهند تا تعداد زیادی از ایده‌های و دغدغه‌هایشان را در غالب طرح‌های علمی و مهندسی مطرح کرده و به درکی الهام آفرین از روش مهندسان دست یابند.

۰ نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

نظر دهید