۰۱ مرداد ۱۳۹۲

نگاهی به فناوری؛ حقایقی در مورد صفحه‌نمایش‌های Full HD

 

صفحه‌نمایش‌های Full HD IPS در برابر صفحه‌نمایش‌های Full HD AMOLED

شبکه‌های ارتباطی و فناوری‌های تلفن‌های هوشمند از 2G به 3G و به 4G و اکنون به 4G LTE متحول شده‌اند. با سرعت بیشتری که شبکه‌های 4G LTE فراهم می‌آورند، مشتریان می‌توانند از تماشا و به‌ اشتراک‌گذاری محتوای HD، یعنی با کیفیت بالا، از طریق تلفن‌های همراهشان لذت ببرند. این سرعت بالاتر متقارن با تحول در صفحه‌نمایش تلفن‌های همراه هوشمند، از HD به Full HD، نیز بوده است. طبقۀ صفحه‌نمایش‌ گوشی‌های هوشمند Full HD خود به دو زیرشاخۀ فرعی مهم تقسیم می‌شود: IPS و AMOLED. قبل از اینکه این دو نوع صفحه‌نمایش Full HD را با هم مقایسه کنیم، بهتر است ابتدا نگاهی به عناصر سازندۀ این فناوری‌ها بیاندازیم.

 

پیکسل‌هایی بی‌عیب‌ونقص و کامل

مشتریان هنگام خرید تلفن‌های هوشمند Full HD تعداد پیکسل‌ها را مقایسه می‌کنند. یک پیکسل در اصل واحد اولیه از فضایی است که در آن قرار دارد و وقتی پیکسل‌ها در هم آمیخته می‌شوند تصویری روی صفحه تشکیل می‌دهند. هر پیکسل به پیکسل‌های فرعی قرمز، سبز و آبی تقسیم می‌شود و ترکیب این پیکسل‌های فرعی رنگ‌های متفاوت را روی صفحه نشان می‌دهد. اگرچه عبارت “پیکسل در اینچ” (PPI) به تنهایی دلالت بر تعداد پیکسل‌هایی دارد که در یک اینچ مربع از فضای صفحه نمایش داده می‌شود اما این رقم نمایانگر تعداد واقعی پیکسل‌های فرعی نیست.

مثلاً IPS از ترتیب پیکسل‌های فرعی خطی RGB (قرمز، سبز، آبی) و AMOLED از Pentile استفاده می‌کند. تفاوت بین این دو به آرایش و اندازۀ هر کدام از پیکسل‌های فرعی قرمز، سبز و آبی در صفحه‌نمایش مربوط است. ترتیب پیکسل‌های فرعی و خطی RGB حاوی تعداد مساوی از پیکسل‌های فرعی قرمز، سبز و آبی در اندازه‌های یکسان است که کیفیت تصویری برتر با تفسیر رنگی دقیق تولید می‌کند. اما Pentile یک پیکسل فرعی آبی یا قرمز در هر پیکسل کم دارد که نتیجۀ آن وضوح کمتری است. به همین علت، اگر مشتریان تنها به تعداد PPI یا پیکسل در اینچ متمرکز شوند، خطر خرید صفحه‌نمایشی نامرغوب را به جان می‌خرند.

 

چرا پیکسل فرعی اهمیت دارد؟

حال بیایید یک گوشی هوشمند ال‌جی با صفحه‌نمایش Full HD را با یک گوشی هوشمند رقیب با صفحه‌نمایش Full HD مقایسه کنیم:

توضیح جدول:

تقسیم‌بندی

Optimus G Pro

گوشی رقیب

نوع صفحه‌نمایش

Full HD IPS

Full HD Super AMOLED

اندازه/وضوح صفحه

5.5 اینچ / 1080xRGBx1920

5 اینچ / 1080x [RG or GB] x1920

تراکم پیکسل (PPI)

400

440

ساختار پیکسل

آرایش خطی RGB

آرایش Pentile (RG/BG)- Pentile مجهز به AMOLED پیکسل‌های فرعی قرمز و آبی را هنگام جاسازی رنگ‌ها به اشتراک می‌گذارد

تعداد کل پیکسل‌ها

1080x1920x3(RGB)=6,220,800 1080x1920x2(RGorGB)=4,147,200

همان‌طور که می‌بینید با اینکه محصول Full HD AMOLED به اندازۀ 440 پیکسل در اینچ تولید می‌کند و گوشی هوشمند Full HD IPS که از صفحه‌نمایش Full HD IPS برخوردار است 400 پیکسل در اینچ تولید می‌کند اما تعداد پیکسل‌های فرعی خیلی بیشتر است که نتیجۀ آن تصاویری واضح‌تر با لبه‌های نرم‌تر است.

 

مزایا و معایب صفحه‌نمایش‌های IPS و AMOLED

تفاوت اساسی بین این دو فناوری از تفاوت در روند عملکرد آنها ناشی می‌شود. IPS یک فناوری انتقالی است که از نوردهی پس‌زمینه برای ایجاد تصاویر شارپ و زنده روی صفحه استفاده می‌کند. از طرف دیگر، صفحه‌نمایش AMOLED انتشاری است؛ به این معنی که هر پیکسل و پیکسل فرعی نور خود را از دست می‌دهد. در نهایت، تصویر نهایی در AMOLED وضوح کمتر و صفحه‌نمایش روشنایی کمتری دارد، در حالی که صفحه‌نمایش Full HD IPS تفسیر رنگ و روشنایی بسیار بهتری دارد. مواد آلی که در صفحه‌نمایش AMOLED به کار رفته است مستعد افت و تنزل کیفیت در گذر زمان است که در نهایت منجر به نابرابری رنگ قابل توجهی می‌شود. صفحه‌نمایش IPS می‌تواند به راحتی با مصرف کم نیرو کار کند و خوانایی واضحی، حتی در تنظیمات روشنایی در فضای باز، داشته باشد. فناوری IPS برای نسلی از صفحه‌نمایش‌ها ایده‌آل است که به نسل N-screen (استفاده از بی‌نهایت صفحه‌نمایش) مشهور است؛ گروهی جدید از مردم که چند دستگاه الکترونیک را به زندگی خودشان راه می‌دهند. این کاربرانِ شیفتۀ محصولات الکترونیک می‌خواهند دستگاه‌هایشان کیفیت تصویر و بازتولید رنگ یکسانی داشته و تصویر بادوام باشد و افت نکند. به همین دلیل، کارخانه‌های سازندۀ پیشگامی مانند ال‌جی، اپل، اچ‌تی‌سی و سونی هم اکنون از صفحه‌نمایش IPS استفاده می‌کنند. فناوری IPS به ال‌جی کمک کرده است تا Optimus G Pro باکیفیت‌ترین گوشی هوشمند با صفحه‌نمایش Full HD IPS در بازار امروز باشد.

تقسیم‌بندی

Full HD IPS

Full HD AMOLED

وضوح و خوانایی

–  تصاویری با جزییات بیشتر

–  لبه‌های شارپ

–  6 میلیون و 220 هزار و 800 پیکسل

– تصاویری با جزییات کمتز

– لبه‌های محو

–  4 میلیون 147 هزار و 200 پیکسل

مصرف انرژی در پس‌زمینۀ سفید

–  مصرف کم نیرو بدون در نظر گرفتن رنگ پس‌زمینه

–  مصرف برق زیاد

–   عملکرد کند

روشنایی

–   روشنایی زیاد

–  روشنایی کم

سوختن

–   بدون سوختگی

–  ممکن است دچار سوختگی شود

بازتولید رنگ

–  رنگ‌های طبیعی

–  بدون اعوجاج

–  راحتی برای چشم

–  رنگ‌های اغراق‌آمیز

–  استرس برای چشم

نمی‌خواهیم بگوییم که فناوری AMOLED (یا OLED) مهجور و قدیمی است. در واقع، برعکس این قضیه صادق است. AMOLED نقاط قوت منحربه‌فرد خود را دارد؛ مثلاً شکل باریک به دلیل نوردهی پس‌زمینه و توانایی تولید رنگ‌هایی با کنتراست بالا و فوق اشباع‌شده. با این حال، تحلیل‌هایی که در بالا ارائه شد نشان می‌دهد که ALMOLED هنوز برای رسیدن به حد پنل IPS و تصاویر دقیق و واضحی که در تنظیمات فضای باز و روشن ایجاد می‌کند راه درازی در پیش دارد و این یکی از نکات اصلی برای آنهایی است که به دنبال مانیتورهایی یا گوشی‌های هوشمندی هستند که راحتی چشم را به همراه داشته باشد و برای زندگی روزمره عملکرد خوبی داشته باشد.

۴ نظر

علیرضا شهبازی فرد ۱ مرداد ۱۳۹۲ پاسخ

از سام پلاستیک متنفرررررررررررررررررررررررررررررررم .
نمیدونم مردم ایران به چه چیز گوشی های این برند دل بسته اند؟؟؟؟؟؟ آیا اینقدر پلاستیک بازیافتی دوست داشتنی هست؟؟؟؟؟

حسین ۱ مرداد ۱۳۹۲ پاسخ

بنم خدا
با سلام و احترام
گوشی رقیب در اینجا گوشی هم وطن ال جی می باشد که بدون اینکه نامی ارز آن به میان بیاید احتمالا همه شما درست حدس زده اید کلمه شارپ ممکن است برای بعضی نامفهوم باشد بهتر است واژه تیز جایگزین آن شود در مورد زاویه دید عالی و ضربه پذیری صفحات نمایش IPS در مقابل فن آوری رقیب دیرینه خود هم که چیزی ننوشتید لا اقل ای کاش فهرست گوشیهای تلفن همراه مشهور و البته گران قیمت موجود در بازار که صفحات نمایش خود را از ال جی تامین می کنند و یا از فن آوری تقریبا مشابه در ساخت پنل های خود استفاده می کنند را ذکر می گردید
به هر حال خسته نباشید در ماه گذشته با ۶۰ خیر یعنی بطور متوسط دو خبر در روز رکورد شکستید با عرض خسته نباشید منتظر خبرهای بیشتر و متنوع تر و البته جالبتر از شما هستیم
موفق باشید .

Saeed ۱ مرداد ۱۳۹۲ پاسخ

آقا چرا از سریه جدید پرادا خبری نیست؟؟!!
الجی برنامه ای برای پرادای جدید نداره؟؟!!

admin-user4 ۳ مرداد ۱۳۹۲ پاسخ

به محض خبر رسمی شما را در جریان قرار خواهیم داد

نظر دهید