۰۳ آذر ۱۳۹۲

کیفیت برتر تلویزیون‌های OLED خمیده LG

با عرضه تلویزیون OLED خمیده 55 اینچی از سوی شرکت‌های LG Electronics و Samsung Electronics ، محصولات و فناوری هایی که انتظار می‌رود آینده بازار تلویزیون‌ها را رقم بزنند، توجه جامعه دانشگاهی و دنیای صنعت را به خود جلب کرده اند.

محصولات LG از چهار ساب پیکسل WRGB بهره می‌گیرند و رنگ‌ها را از فیلتر یک OLED با نور سفید می‌گذرانند اما محصولات سامسونگ رنگ‌ها را به صورت مجزا تشخیص داده و بدین ترتیب به تولید پیکسل‌های RGB را تولید می‌پردازند.

UBI Research گزارشی منتشر کرده و در آن به تحلیل کیفیت تصویر تلویزیون های 55 اینچی OLED دو شرکت پرداخته و سعی کرده تا آینده تلویزیون‌های OLED و فناوری‌های آن را پیش بینی کند. بر اساس این گزارش، کیفیت تصویری تلویزیون‌های OLED به سه روش مختلف مشخصه‌های کیفیت تصویر بر اساس ساخت پنل، مشخصه‌های کیفیت تصویر بر اساس فناوری استفاده شده در ساخت پنل و پردازش تصویر، و مشخصه‌های کیفیت تصویری بر اساس پردازش تصویر تحلیل و ارزیابی شده است.  زیردسته‌های دیگری نیز با 16 مشخصه چون میزان کنتراست، حجم رنگی، زاویه دید، روشنایی، دمای رنگی برای کیفیت صفحه نمایش و تصاویر و مصرف انرژی مورد ارزیابی قرار گرفته اند.

با توجه به متفاوت بودن تلویزیون‌های OLED از LCD ، عنصر اصلی در ارزیابی کیفیت صفحه نمایش‌‌های با کیفیت، نحوه به نمایش درآوردن رنگ مشکی توسط آن هاست. هر دو این محصولات با نرخ کنتراست بالاتر از 100.000:1  که از محدوده تخمین با تجهیزاتی که برای این ارزیابی آن استفاده می‌شوند، خارج است، با موفقیت از این آزمون خارج می‌شوند. در مورد نور بیرونی(برای مثال هال پذیرایی با 200 لوکس نوری)، نرخ کنتراست محدود در محصول LG به 254  و در محصول سامسونگ به 130 که تقریبا نصف رقم تلویزیون LG است، می‌رسد.

در تلویزیون های  خمیده OLED ، به دلیل شیب کناره‌های تلویزیون ، تصاویر با انحراف رنگی مواجه شده و بنابراین حجم رنگی بر اساس زاویه دید تغییر می‌کند. محصول سامسونگ در محدوده رنگی سفید، زاویه دید فوق العاده ای از خود نشان داده و محصول LG در رنگ‌های قرمز و آبی عملکردی خارق العاده دارد. در تابش نور از نمای جلویی محصول سامسونگ حجم رنگی بالاتری از خود به نمایش گذارده اما محصول LG در دید از زوایای تنگ تر بسیار بهتر از محصول سامسونگ عمل می‌کند.

دلیلی که باعث می‌شود تا  تلویزیون OLED خمیده سامسونگ  نسبت به تلویزیون‌های LG  زاویه دید کمتر، حجم رنگی پایین تر و نرخ کنتراست محدودتری داشته باشند ، استفاده از میکرو روزنه نوری در محصول LG است که روشنایی پنل تلویزیون‌های OLED و قابلیت انعطاف فیلم WAD را در برابر کاهش نور مستقیم، بهبود می‌بخشد.

سامسونگ بر روی شفافیت تصاویر تلویزیون تمرکز کرده که سبب می‌شود تا اشیا با وضوح فوق العاده ای بر روی صفحه به نمایش در آیند. LG بر روی رنگ پس زمینه تمرکز کرده و به همین دلیل محصول آن از توانایی فوق العاده ای برای جداسازی و تفکیک رنگ‌ها برخوردار است.

با آنکه محصول سامسونگ از روشنایی و کیفیت خوبی برخوردار است اما به دلیل الگوریتم تصحیح گامای شدید اعمال شده برای افزایش روشنایی در طیف‌های رنگی میانیT در ارائه کیفیت تصویری خوب ناموفق عمل می‌کند.

اما تلویزیون OLED خمیده LG که در این گزارش مورد ارزیابی قرار گرفته است، می‌تواند محتویات تصویری را با پیوستگی عالی طیف‌های رنگی به شکلی عالی به نمایش در آورد.

انتظار می‌رود این گزارش به عنوان راهنمایی برای شرکت ها، موسسه‌های تحقیقاتی و جوامع دانشگاهی در زمینه صنعت OLED مورد استفاده قرار گیرد.

صفحه تلویزیون ساخت LG پیوستگی بسیار خوبی در طیف‌های رنگی، در کنار نمایش عالی رنگ مشکی برای ارائه تصاویر اشیا و شخصیت‌ها به کار می‌گیرد.

۴ نظر

پیمان ۳ آذر ۱۳۹۲ پاسخ

مطلب جالبی بود ممنون

حسین ۴ آذر ۱۳۹۲ پاسخ

بنام خدا
با سلام :
شفافیت یا به زبان عامانه پر ملات بودن رنگها در تلوزیونهای سامسونگ بیشتر است با توجه به اینکه استاندارد پخش تلوزیون در ایران همچنان SD و تا کنون فرستنده HD در ایران راه اندازی نشده این موضوع باعث می شود از فاصله زیاد تصویر ال جی با رنگ سفید درخشان در تصویر زیبا تر بنظر برسد اما در زمان مشاهده فیلم های HD و FHD جزئیات تصویر مانند رگ برگ گلها و چین و چروک پوست و حتی رنگ چهره افراد در تلوزیونهای ال جی با وضوح کامل و بصورت طبیعی و نه رنگهای اغراق آمیز مشاهده گردد قطعا زاویه دید دو بعدی و سه بعدی در تلوزیونهای ال جی بیشتر است اما چرا حتی در حالت تنظیم تصویر در حالت شفاف برای رسیدن به نهایت کنتراست و روشنایی نصویر رنگ سفید خالص در تلوزیونهای ال جی متمایل به کرو نمایش داده می شود در وحله اول فکر کردم این اشکال منحصر به تلوزیون خودم است اما با بررسی در سایر تلوزیونهای ال جی دیدم این موضوع عمومیت دارد در تلوزیونهای پاناسونیکهم که از فن آوری IPS در تولید پنل استفاده می کند نیز این موضوع صدق می کند هر چند اینموضع از خستگی چشم در تماشای طولانی مدتتلوزیون می کاهد و بعلت تابش کمتر نور بر عمر پنل می افزاید . در تئوری بعلت وجود پیکسل فرعی سفید و ایجاد نور سفید با ترکیب فن آوری تحریک فسفر در کنار فن آوری ال ای دی در پنل های OLED ال جی انتظار می رفت درخشندگی تصویر ال جی بر خلاف متن خبر در تلوزیونهای سامسونگ بالاتر باشد
موفق باشید .

hossein ۹ آذر ۱۳۹۲ پاسخ

سلام .این دوست عزیزمون بنام حسین.ظاهرا اطلاعات خوبی داره.لطفا اگر ممکنه یه راهنمایی کنه.بین تلویزیون۴۷lm86000بهتره یا ۴۷LA66000 اگر امکان داره تخصصی بگه.با تشکر

سعيد ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ پاسخ

عالی ۱

نظر دهید