۱۱ دی ۱۳۹۲

OLED ظاهر می‌شود!

ما می‌خواهیم کمی در مورد یکی از جالب‌ترین فناوری‌های جدید در تاریخ تلویزیون بگوییم: فناوری OLED

فناوری OLED چیست؟ چگونه کار می‌کند و چرا ما اینقدر از آن هیجان‌زده‌ایم؟

OLED چیست؟

OLED مخفف عبارت (Organic Light Emitting Diode) یا دیود ساطع‌کننده نور ارگانیک است که بسیار شبیه تلویزیون‌های LED، که سابقاً از آن استفاده می‌کردیم، به نظر می‌رسد اما واقعیت آن چیز دیگری است. تلویزیون‌های LED از نظر فناوری بیشتر به تلویزیون‌های LCD شباهت دارند اما تنها اختلاف این است که تلویزیون‌های LCD از فناوری حباب نوری متفاوتی برای روشن کردن تصویر استفاده می‌کنند.

OLED دنیایی متفاوت است. به جای استفاده از هزاران پیکسل و یک مشت نورِ پشت برای روشن کردن تصویر، هر پیکسل OLED خودش به عنوان منبع نور عمل می‌کند و هم نور و هم رنگ را تولید می‌کند. نتیجه: پخش بهتر رنگ و در کل تصاویر روشن‌تر.

 

کنتراست بی‌نهایت

در تلویزیون‌های LED، نور پشت باید همیشه روشن باشد تا بتوانید همه چیز را ببینید. روشنی متنوع به این معنی است که دستگاه‌های مدرن هنوز هم می‌توانند صحنه‌هایی تولید کنند که کنتراست باورنکردنی دارد اما هرگز شما سیاه واقعی را نمی‌بینید؛ مگر اینکه تلویزیون را خاموش کنید. زیرا هر پیکسل در نمایشگر OLED خودش نور تولید می‌کند و وقتی پیکسلی باید مشکی باشد، کاملاً خاموش می‌شود و نسبت کنتراست باورنکردنی ایجاد می‌کند. این برای فیلم‌های تاریک و احساسی عالی است.

 

نمایشگری نهایی

مشکل تلویزیون‌های LCD و LED این است که نوردهی پشتی که نیاز دارند اندازه و شکل تلویزیون را مشخص می‌کند. از آنجا که در تلویزیون‌های OLED نوردهی پشت وجود ندارد این تلویزیون‌های می‌توانند بسیار باریک باشند؛ ما در مورد تلویزیونی حرف می‌زنیم که ضخامت آن بیشتر از 4 میلی‌‌متر نیست. این تلویزیون‌های می‌توانند خم شوند و به تلویزیون‌هایی مانند LG EA980W  امکان دهند که به زیبایی تمام‌تر منحنی شود و تجربه مشاهده واقعی‌تری را با تقلید از چشم انسان ایجاد کند.

فناوریش حرف نداره!

تلویزیون‌های OLED مرسوم سه پیکسل دارند: قرمز، سبز و آبی. قدرت متفاوت هر سه پیکسل امکان می‌دهد که پیکسل‌ها یکی از هزاران سایه متفاوت را ایجاد کنند. فقط تلویزیون‌های ال‌جی هستند که از پیکسل‌های WRGB استفاده می‌کنند؛ به این معنی که نه تنها پیکسل‌های فرعی RGB را دارد بلکه یک پیکسل سفید نیز دارد. به عبارت دیگر رنگ‌ها دقت بیشتری دارند و زوایه دید نیز بهتر است؛ علاوه بر این، تلویزیون دوام بیشتری دارد.

اگر ترجیح دهید که رموز علمی فناوری شما مخفی بماند، هزاران عامل شگفت‌انگیز دیگر وجود دارد. از جمله این فناوری‌ها می‌توان به کنترل جادویی Magic Remote ال‌جی اشاره کرد که به حرکت حساس است، با صدا فعال می‌شود و پیمایش و مرور کردن طولانی‌ترین فهرست کانال‌ها را سرگرم‌کننده جلوه می‌دهد.

۲ نظر

32 gig ۱۱ دی ۱۳۹۲ پاسخ

سلام ۳۲ گیگ g2 در بازار ظاهر نمیشه؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!

حسین ۱۱ دی ۱۳۹۲ پاسخ

بنام خدا
با سلام
اما انچه که گفته نشد !
۱ در تلوزیونهای ال سی دی و ال ای دی که در واقع همان تلوزیون ال سی دی می باشد که بجای استفاده از نور فلورسنت سرد شبیه آنچه در لامپ های مهتابی قدیمی و یا کم مصرف فعلی برای نور پس زمینه از دیود های نوری دارای فن آوری تحریک فسفر برای تولید نورسفید در آنها استفاده شده است بواسطه استفاده از کریستال مایع برای تولید تصویر سرعت واکنش پیکسل ها بمراتب کمتر از تلوزیونهای CRT یا لامپی قذیمی و یا پلاسما ( تحریک گاز های ساتع کننده نور ) می باشد هر چند در تلوزیونهای جدید این زمان از ۸ میلی ثانیه به ۲ میلی ثانیه کاهش یافته اما از سرعت واکنش یک هزارم ثانیه تلوزیونهای پلاسما بسیار کمتر است پس بی دلیل نیست در فروشگاههای عرضه کنند تلوزیونهای ال سی دی و ال ای دی بیشتر تصاویر کم تحرک طبیعت و یا زندگی روزمره به معرض نمایش گذاشته می شود اما در خصوص تولید کنندگان تلوزیون پلاسما بیشتر تصاویر پر تحرک مانند مسابقات ورزشی را برای نمایش انتخاب می کنند .
۲- مصرف برق ذر تلوزیونهای پلاسما بالاست و براحتی می توان یاتع شدن گرما از سطح لام÷ تصویر آنها را حس کرد به همین لحاظ در پشت آنها تعدادی فن خنک کننده تعبیه شده است در عوض مصرف برق در تلوزیونهای ال ای دی پائین است در تلوزیونهای OLED مصرف برق کمی بیشتر از تلوزیونهای ال ای دی می باشد .
۳ – فاصله بین پیکل ها در تلوزیونهای ال ای دی بسیار کم و به همین لحاظ براحتی قابل مشاهده نیستند در تلوزیون OLED فاصله بین پیکسل ها کمی بیشتر از تلوزیونهای ال ای دی بنظر می رسد .
۴ – از نظر قیمت تلوزیونهای پلاسما در سایز مشابه کمترین و تلوزیونهای ال ای دی قیمتی متوسط اما تلوزیونهای OLED بواسطه کمبود مواد اورگانیک مورد نیاز در طبیعت بسیار گران قیمت تر هستند
۵- با توجه به مراتب فوق در صورت تولید تلوزیونهای OLED با فن آوری موجود حداقل تا ۵ سال آینده سهم کمی از بازار تلوزیون را در اختیار داشته باشند اما در صورت یافتن مواد جایگزین همانند تلوزیونهای ال سی دی با کاهش قیمت تمام شده شاهد افزایش ذور از انتظار در تولید و فروش اینگونه تلوزیونها باشیم
موفق باشید .

نظر دهید