۰۸ اسفند ۱۳۹۲

نحوه عملکرد Ultra HD

 Ultra HD با محتوایی طبیعی و وضوح فوق‌العاده‌‌ درخشنده‌اش، این روزها در صنعت تلویزیون غوغایی برپا کرده است. اما این فناوری دقیقاً چیست و چگونه بر چیزی که شما تماشا می‌کنید اثر می‌گذارد؟ یکی از نویسندگان وب‌سایت Whathifi.com در این مورد توضیح می‌دهد:

 

–         اول از همه: Ultra HD چیست؟

وضوح Ultra HD 4 برابر وضوح بیشتری نسبت به تلویزیون‌های Full HD و بلو-ری‌ها دارد. سینما دیجیتال Ultra HD (یا 4K) 2160×4096 پیکسل دارد اما برای تناسب با نسبت تصویر استاندارد 16:9 این عدد به 2160×3840 تعدیل شده است. با این حال، شما هنوز هم می‌توانید وضوحی 4 برابر تلویزیون HD صفحه‌تخت داشته باشد که امروزه می‌بینید. این تعداد پیکسل بالا و متحیرکننده کیفیت تصویری خارق‌العاده ایجاد می‌کنند. ما که بی‌صبرانه در انتظار عرضه این تلویزیون‌ها در بازار هستیم.

–         حرف ندارد: می‌توانم همین حالا شروع به تماشای Ultra HD کنم؟

نه به این سرعت! محتوای Ultra HD طبیعی به سختی تا این لحظه موجود است اما چرخ‌های این صنعت در حال حرکت هستند تا محتوا را به شکل دیسک یا پخش آنلاین در آینده‌ای نزدیک ایجاد کنند. اما راه‌هایی وجود دارد که شما می‌توانید لذت بردن از فیلم‌ها و برنامه‌های مورد علاقه خود را همین حالا با کیفیت Ultra HD آغاز کنید. برای مبتدیان، ارتقای کیفیت محتوای کنونی بهترین شرط‌بندی برای تماشای وضوح نزدیک به وضوح سینمایی با تعدادی از تلویزیون‌هاست. به طور مثال تلویزیون 84 اینچ ال‌جی مدل 84LM960 می‌تواند این کار را انجام دهد.

–         دست نگه دارید! ارتقای کیفیت (Upscaling) دیگر چیست؟

Upscaling یا ارتقای کیفیت به روشی می‌گویند که تلویزیون برای تطبیق دادن محتوایی که کیفیت پایینی دارد بر روی صفحه خود انجام می‌دهد. تلویزیون Full HD شما در حال حاضر این کار را انجام می‌دهد: کیفیت کانال‌های SD و دی‌‌وی‌دی را برای تطبیق با صفحه 1080p ارتقا می‌دهد. تلویزیون‌های Ultra HD همین کار را انجام می‌دهند منتهی با چند عدد خرد. هنگام ارتقای کیفیت کانال‌های Freeview استاندارد، فناوری Ultra HD به طور مؤثر 19 تا از 20 پیکسل را حدس می‌زند تا با صفحه تطبیق دهد. ارتقای کیفیت محتوای آنلاین که از یوتیوب و BBC iPlayer پخش می‌شود نیز ممکن است. اگر چه برای حصول بهترین کیفیت تصویر، ما باید به پخش کانال‌های HD و فیلم‌های بلو-ری اکتفا کنیم تا از فناوری هوشمند ارتقای کیفیت به بهترین نحو استفاده کنیم.

–         بلو-ری‌های Ultra HD

می‌خواهید بهترین کیفیت را به دست آورید؟ برخی فیلم‌ها در حال مهارت پیدا کردن در 4K هستند. به این شکل که آنها با کیفیت Ultra HD فیلم می‌گیرند و اسکن می‌کنند و سپس به وضوح 1080p کیفیت را پایین می‌آورند تا با دیسک‌های بلو-ری استاندارد مطابقت داشته باشد. تاکنون 15 فیلم به این شیوه تولید شده‌اند. مانند: مرد عنکبوتی شکفت‌انگیز (Amazing Spider-Man) و شکاریان ارواح (Ghostbusters). آیا آنها بهتر از استاندارد بلو-ری هستند؟ به میزان قابل توجهی بله. این فیلم‌ها خارق‌العاده هستند و کیفیت تصویر نسبت به بلو-ری‌ها جهش بسیار بالایی داشته است. پس لطفاً بیشتر.

–         سه‌بعدی هم Full HD می‌شود

سه‌بعدی ممکن است رایج‌ترین و محبوب‌ترین فناوری نباشد اما یکی از امتیازات Ultra HD این است که شما می‌توانید سرانجام سه‌بعدی پَسیو (Passive) را با کیفیت Full HD تماشا کنید. هم اکنون Full HD سه‌بعدی تنها با انواع اکتیوشاتر امکان‌پذیر است اما سه‌بعدی پسیو تجربه بسیار راحت‌تری در مشاهده فراهم می‌کند. Ultra HD وضوح را به نصف کاهش می‌دهد تا شما بتوانید برای هر چشم Full HD با کیفیت 1080p داشته باشید؛ چیزی که در حالت پسیو سه‌بعدی تاکنون به این خوبی نبوده است.

۳ نظر

milad ۹ اسفند ۱۳۹۲ پاسخ

سلام
خسته نباشید !..
مدل la97000 کی میاد ایران ؟!

ال جی ۱۵ اسفند ۱۳۹۲ پاسخ

سلام
در حال حاضر برنامه برای وارد کردن آن نیست

حسین ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ پاسخ

بنام خدا
با سلام :
خبر اول اینکه رونمایی از تلوزیون ULTRA HD ال جی مدل ۵۵LA970 در سکوت رسانه ای در تهران انجام شد که حتی در این درگاه ارتباطی خبری از آن منتشر نشد اگر در تهران ساکن هستید میتوانید همزمان تلوزیون OLED منحنی و UHD ال جی را همزمان در فروشگاه نمایشگاه علی واقع در خیابان جمهوری اسلامی غرب پل حافظ ، ضلع جنوبی خیابان و نبش کوچه لاله از نزدیک مشاهده کنید بر خلاف OLED که در مکان ویژه و بطور اختصاصی بنمایش درآمده UHD ال جی در داخل فروشگاه و در میان بقیه تلوزیونها به نمایش درآمده در صدقدمی فروشگاه علی سونی در نمایشگاه دنیا سونی UHD سونی در سایزهای ۵۵ ،۶۵ و ۸۴ اینچی را در کنار هم به نمایش گذاشته است و اگر به شعار مقایسه کنید ال جی معتقد باشید می توانید کیفیت محصولات این دو برند را از نزدیک بررسی کنید با یاد آوری اینکه OLED ال جی ۲۷ میلیون و هشتصد هزار تومان ، UHD سونی در سایز ۵۵ به قیمت ۱۴ میلیون تومان و هنوز قیمت قطعی UHD ال جی اعلام نشده اما طبق اظهار مسئولین قفروشگاه علی طی هفته جاری همزمان با آغاز فروش قیمت نهایی این محصول اعلام و دامنه قیمتی آن حداقل ۱۰ و حداکثر ۱۲ میلیون تومان خواهد بود علی رغم طراحی منحصر بفرد و چشم نواز و کنتراست فوق العاده و عنای رنگ عالی OLED ال جی که در بین محصولات یاد شده نظیر ندارد وضوح Full HD تلوزیونهای OLED ال جی از نزدیک مشخص و با توجه به فضای بین پیکسل ها در تلوزیونهای OLED که مانند پلاسما می باشد حتی بیش از LED های FHD بچشم می آید و گران قیمت بودن محصول نیز باعث می شود فقط اقشار با سطح درآمد خیلی بالا و علاقمند متثاضی خرید آن باشند از نظر امکاناتUltraHD های سونی و ال جی تقریبا مشابه هستند اما بواسطه طراحی سینما اسکرین و پای های منحصر بفرد کرومیک و ابعاد کوچکتر در بین تمامی تلوزیونهای مورد اشاره تلوزیون ال جی بسیار مستحکمتر و زیبا تر بنظر می رسد و در صورت نگهداری صحیح قطعا دهها سال زیبائی خود را به لحاظ مواد مصرفی در تولید بدنه حفظ خواهد کرد قاب تلوزیون سونی مشکی براق و در دو سمت تلوزیون بلند گوهای جفت سه تایی ( مجموعا شش بلند گو ) تعبیه شده که مانند بسیاری از سینماهای خانگی بلند گوها بدون پوشش و به همین لحاظ آسیب پذیر هستند سیستم صوتی ال جی سیستم ۴.۱ کانال سه راهه با هفت بلند گو مشتمل بر بلندگوی قدرتمند ساب ووفر با ۵۰ وات قدرت خروجی می باشد که با توجه به ظرافت و کوچکی بدنه فوق العاده است در چن ماه گذشته به علت تفاوت زیاد تلوزیونهای دارای گارانتی و بدون گارانتی بخصوص در مورد برند سونی افزایش یافته بود با توجه به اینکه تلوزیونهای سونی بدون گارانتی بخوبی از زبان فارسی در راهنمای عملکرد ، تله تکست و حتی جدول پخش برنامه هاEPG نیز پشتیبانی و در فروشگاههای برند سونی نیز عرضه می شدند به لحاظ سیاست هاس سخت گیرانه گلد ایران این نوع فروش در فروشگاههای رسمی انجام نمی شد و هر چند تلوزیونهای بانه ای ال جی امکان پشتیبانی از زبان فارسی را نداشتند اما قیمت پائین آنها بسیار وسوسه کننده بود با توجه به اینکه بسیاری از فروشندگان با دریافت مبلغ بسیار ناچیز بعنوان بیعانه تلوزیون را در منزل مشتری تحویل و نصب و بعد از تست کامل توسط خریدار مابه التفاوت را دریافت می کردند با توجه به کاهش قیمت تلوزیونها و تخصیص کارت هدیه ( که ای کاش این مبلغ در جا از بهای تلوزیون کم می شد تا خانواده های جوانی که قصد دارند چند ماه دیگر زندکی مشترک خود را آغاز کنند و خانواده ها به لحاظ بالا بودن هزینه خانوار در ماه اسفند به لحاظ خریدهای نوروزی و مسافرتها بیش از ماههای دیگر نیاز به نقدینگی دارند امکان خرید راحت تری برایشان فراهم می شد ) بنظر من همانگونه که نمونه فوق بزرگ ۸۴ اینچی ال جی نسبت به مدلهای مشابه رقبا با اقبال بسیار بهتری در بازار مواجه شد به یقین UHD ال جی در سایز متعارف ۵۵ اینچی با توجه به کیفیت و امکانات فوق العاده و طراحی مستحکم و در عین حال ظریف و زیبای خود پر فروش ترین تلوزیون در این کلاس خواهد بود نکته دیگر اینکه عای رغم اینکه ال جی بر اسای اخبار منتشره در همین درگاه ارتباطی در سال ۲۰۱۳ موفق به دریافت گواهینامه پخش Full HD 3D برای تلوزیونهای سه بعدی پسیو خود شد و حربه تبلیغاتی رقیب مبنی بر اینکه بعلت اسکن زوج و فرد خطوط برای چشم های چپ و راست در تلوزیونهای پسیو تلوزیونهای Full Hd که با این فن آوری کار می کنند قادر به پخش تصاویر سه بعدی با وضوح Full HD نیستند و فقط تلوزیونهای اکتیو شاتر که تصاویر را بصورت یکی در میان برای چشم چ÷ و راست نمایش می دهند قادر به پخش تصاویر سه بعدی با کیفیت Full HD هستند اما عملا در آزمایات صورت گرفته مشخص شد مغز انسان امکان تلفیق دو تصویر و بازسازی یک تصویر سه بعدی Full HD را دارد اما در انتهای مقاله این موضوع مورد توجه نگارنده مقاله قرار نگرفته و عنوان شده که این تلوزیونها با ۲۱۶۰ خط اسکن توانا یی پخش تصاویر سه بعدی با وضوح Full HD با خط اسکن ۱۰۸۰ را دارند که ناقض تائیدیه ال جی می باشد و می بایست بعنوان پی نوشت توسط مترجم تذکر داده می شد هر چند بنده تصویر سه بعدی را در تلوزیونهای UHD ال جی و یا سایر برندها یی که از فن آوری پسیو برای پخش سه بعدی استفاده می کنند ندیده ام با توجه به اینکه در تلوزیونهای Full HD پسیو خطوی افقی بسیار ریز که بواسطه اسکن زوج و فرد ایجاد می گردد از فاصله حداکثر یک متری برای کسانیکه دید آنها کامل است قابل مشاهده است این فاصله برای تلوزیونهای UHD احتمالا ۲۵ سانتیمتر است که کاملا قابل اغماض است هر چند فن آوری Passive در سال ۲۰۱۱ میلادی فقط توسط ال جی و ویزو ( viso که در ایران عرضه نمی شود ) به بازار عرضه شد اما هم اکنون تقریبا تمامی برندها از سونی و پاناسونیک و جی وی سی و توشیبا ی زاپن تا برندهای اروپائی مانند فیلیپس و گروندیک که برای ما خاطره انگیز هستند تا برندهایی مانند هایسنس و تی سی ال چین ( برخی مدلها ) که تازه وارد های بازار ایران هستند و در شرکت شهاب مونتاژ می شوند و دوو برند محبوب و هم وطن ال جی ( کره جنوبی ) و حتی مارشال چین که محصولات آن بواسطه ارزانی در بازار ایران شهره است همگی رو به تولید تلوزیونهای پسیو آورده اند هر چند در بخش تولید تلوزیونهای پلاسما به لحاظ محدودیت موجود به لحاظ نوع فن آوری و همچنین مدلهای قدیمی کماکان از فن آوری اکتیو استفاده می کنند اما اگر در دو سال قبل نتیجه رقابت اکتیو و پسیو مشخص نبود اما یقینا امروز غلبه پسیو بر اکتیو بر همگان مشخص شده و این سامسونگ است که کماکان بر ادامه تولید تلوزیونهای اکتیو که به لحاظ نوع فن آوری قیمت نهایی محصولات آن گران تر است پافشاری و این پاشنه آشیل سامسونگ بهترین برگ برنده در دست ال جی برای رسیدن به رتبه اول تلوزیونهای سه بعدی در دنیاست هر چند درست در پشت سر سایه سنگین تی سی ال دارنده رتبه سوم جهانی در فروش تلوزیون را در پشت سر خود حس می کند نظر شما در این رابطه چیست ؟
موفق باشید .

نظر دهید