۱۲ خرداد ۱۳۹۳

پلت‌فرم webOS؛ سفری به درون ال‌جی

هر سال تلویزیون جدیدی معرفی می‌شود اما ال‌جی برای سال 2014 خود محصولات جدیدی را ارائه خواهد داد که از پلت‌فرم webOS پشتیبانی می‌کنند. این پلت‌فرم ظاهر و عملکرد تلویزیون‌های هوشمند را تغییر می‌دهد.

این سیستم روان از پنل‌های تعاملی، برای قابلیت چندوظیفگی راحت و سهولت در ورود و انتخاب محتوا طراحی شده است. جالب است. نه؟! اما webOS جدید نیست. سابقه طولانی و پرتلاطمی دارد.

سابقه این پلت‌فرم به قبل از زمان تلفن‌های هوشمند باز می‌گردد؛ زمانی که PDAها یا دستیارهای شخصی دیجیتال رایج بودند. این کامپیوترهای همراه با نمایشگر بزرگ اجداد گوشی‌های هوشمند و مدرن امروزی هستند.

در قلب PDAها و از برجسته‌ترین آنها پالم است که تا سال 2007 رواج داشت. چرا؟ این همان زمانی است که اولین گوشی‌های هوشمند شروع به بزرگ شدن کردند. واقعاً بزرگ.

اوضاع در پالم به هم ریخت. از شرکت‌های دیگر نیرو گرفت. اما باز هم به جایی نرسید. برخی از افراد بزرگ و صاحب اندیشه در سیلیکون ولی فکر خود را روی هم گذاشتند تا از این پلت‌فرم چیزی جدید و خارق‌العاده ایجاد کنند.

درود بر webOS

ژانویه 2009 بود که پالم webOS را در CES لاس‌وگاس معرفی کرد. این یک سیستم نو و مبتنی بر حالت و اشاره‌ بود که از حس کامپیوتر بودن دور بود. در این سیستم دیواری ار آیکون‌ها دیده نمی‌شد. در عوض، کاربران برنامه‌های کاربردی را در کارت‌های مجازی متحرک می‌دیدند.

شناور بودن بین این کارت‌ها تجربه جالبی بود و چندوظیفگی بی‌رقیبی را ارائه می‌دهد. دیگر لازم نبود به صفحه اصلی بازگشت تا از ابزاری مجدداً استفاده کرد. تنها کافیست به کارت‌های مربوط پیمایش کنید و وقتی کارتان تمام شد آن را سر جایش برگردانید.

یک ماه عسل کوتاه

متأسفانه، همه چیز خیلی به سرعت از هم پاشید. این پلت‌فرم در گوشی‍‌های هوشمند Palm Pre اجرا می‌شد که از مشکلات سخت‌افزاری و بازاریابی ضعیفی رنج می‌بردند. کمبود برنامه کاربردی و مشکلات توزیع نیز از دیگر معایب بودند.

گوگل با Motorola Droid به جنگ هوشمندها رفت و به سرعت در مرکز توجه قرار گرفت. ورایزون، اپراتور قدرتمند، سفارشات پالم را کنسل کرد که صدها میلیون دلار خسارت به همراه داشت. بازی تمام شد!

در سال 2010، اچ‌پی پالم را خرید. تصمیم داشت با چاپگر و کامپیوترهایش webOS را دوباره از نو زنده کند اما هرگز چنین چیزی رخ نداد. تمرکز به سمت تبلت‌ها پیش رفت اما سرمایه‌گذاری کافی نبود. در همین اثنا، افراد کلیدی webOS آن را ترک کردند.

وقتی Touchpad اچ‌پی، سرانجام، در جولای 2011 معرفی شد یک فاجعه بازرگانی بود که یک ماه بعد، توزیع خاتمه پیدا کرد. اچ‌پی webOS را به سیستم‌عاملی با منبع باز تغییر داد که برای برنامه‌نویسی در اختیار عموم باشد. این تنها چاره برای بقا بود.

تولدی دوباره

در نهایت، اچ‌پی گواهی webOS را به ال‌جی اعطا کرد. در ژانویه 2014، webOS در تلویزیون ال‌جی بار دیگر در CES لاس‌وگاس بر روی صحنه آمد.

تصمیم ال‌جی کاملاً واضح بود: چیزی که مردم سال‌ها پیش دوست داشتند را در فناوری امروز اجرایی کند. کارت‌های مجازی بین کانال‌ها و برنامه‌های کاربری شناور هستند و چندوظیفگی یکپارچه‌ای را امکان‌پذیر می‌کنند. این پلت‌فرم ظاهر متفاوتی دارد اما فلسفه آن هیچ تغییری نکرده است. فقط 5 سال طول کشید تا webOS بازگردد؛ اما این بار قوی‌تر از همیشه.

ما مطالب بیشتری در مورد webOS ارائه خواهیم داد تا شما را بیشتر با این پلت‌فرم ساده آشنا کنیم. پس، منتظر مطالب بعدی باشید.

۶ نظر

علی نوری ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ پاسخ

سلام برزحمتکشان شرکت محترم برادران کیفیت محصلاتتان عا لیست متاسفانه درشهرستان خلخال پشتیبانی ایده ال نیست فدوی در۱۲/۱۲/۹۲ یک تلویزیون ۴۲ اسمارت خریده که دارای کیفیت وبرنامه های خوبی است تا این روز نتوانسته ام ازاسمارت آن استفاده کنم البته دارای خط ادی اس ال میباشم

نوید ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ پاسخ

با سلام
این سری های web os پس کی به بازار میاد ؟
این سری های ۴۲ اینچ web os آیا CPU هم دارد منظورم سری LB هست ؟
با تشکر

ال جی ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ پاسخ

سلام
تا تابستان باید منتظر باشید

مسعود ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ پاسخ

امکان استفاده از این پلتفورم بر روی تلوزیون های الان ( مثل LA 86000 ) وجود دارد؟ مثلا به عنوان به روز رسانی نرم افزاری؟

مسعود ۲ تیر ۱۳۹۳ پاسخ

جواب ندادینا…

ال جی ۲ تیر ۱۳۹۳ پاسخ

سلام

خیر امکان تغییر پلت فرم وجود ندارد

نظر دهید