۰۵ تیر ۱۳۹۳

چشم دنیا به انرژی خورشیدی

رشد بازار انرژی خورشیدی خارق‌العاده بوده است. انرژی خورشیدی بزرگترین منبع نسل جدید الکتریسیته در دو سال متوالی بوده و افق‌ها برای رشد بیشتر پیش روست. این نشان می‌دهد که بازار اکنون در وضعیت خوبی قرار دارد. با رشد بازار، ما می‌توانیم انتظار تقویت و تحکیم بیشتری داشته باشیم که منجر به قیمت‌های رقابتی بیشتری می‌شود و در نهایت، پنل‌های خورشیدی ارزان‌تر خواهند شد. هزینه ماژول‌ها و نصب هم در پی آن همچنان کاهش پیدا خواهد کرد.

تکامل به عنوان عامل مهمی همچنان ادامه پیدا خواهد کرد و منجر به ابتکار و توسعه در این بخش می‌شود. در حالی که ما تقویت بیشتر بازار را خواهیم دید، هزینه‌های رقابتی جزئی اصلی در بازار خورشیدی آینده خواهد بود. اول از همه، شرکت‌ها مجبور خواهند بود قیمت‌های رقابتی برای محصولات و خدمات خود ارائه دهند تا بتوانند در بازار باقی بمانند. دوم اینکه، با تولید محصولاتی با پیشنهادات بیشتری که کارآمدتر هستند و بازده بالاتری دارند، قیمت‌ها همچنان کاهش پیدا خواهد کرد و در نهایت با قیمت‌های کم به تعادل خواهد رسید.

با اینکه هنوز برخی بازارها به سوبسید نیاز داند، صنعت فوتوولتائیک اکنون از نظر پشتیبانی مالی مستقل شده است و رشد باورنکردنی آن نشان می‌دهد که این تقویت آن قدر کافی بوده است که در بازار باقی بماند. تقویت بیشتر، قیمت رقابتی و ابتکار منجر به تولید محصولاتی با راندمان بالا خواهد شد که برای کسب‌و‌کارها و ملاکان مقرون‌به‌صرفه هستند. بنابراین، یکی از چالشی‌ترین موانع در حال حاضر که باید بر آن غلبه شود این باور همیشگی بوده است که ماژول‌های خورشیدی گران هستند؛ باوری که باعث می‌شود بازار همچنان دورافتاده بماند.

ترکیب ماژول‌های خورشیدی با یک “مغز الکترونیک” یک خانه کاملاً هوشمند ایجاد می‌کند و فرصت‌های هیجان‌انگیزی را پیش پا می‌گذارد. اما، قبل از همه اینها، راهکارهای ذخیره انرژی خورشیدی باید جزئی الزامی از صنعت فوتوولتائیک در آینده شوند. در آلمان بیش از 4 هزار اجرا برای چنین راهکارهای ذخیره‌ای تأیید شده است. این نشان می‌دهد که انرژی خورشیدی نه تنها به شبکه نزدیک است بلکه می‌تواند از آن مستقل هم باشد. آینده همین جا پیش روی ماست.

۰ نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

نظر دهید