۰۳ آبان ۱۳۹۳

این فناوری‌ها تلفن‌های هوشمند و تلویزیون‌ها را متحول می‌کنند (بخش دوم)

 

گفتیم فاز شگفت‌انگیز تغییر در فناوری بر بسیاری از محصولات مخصوصاً تلویزیون‌ها و تلفن‌های هوشمند تأثیر می‌گذارد. ده سال پیش، تلفن‌های هوشمند و تلویزیون‌ها از هم مستقل بودند اما اکنون دوقلوهایی هستند در اندازه‌های متفاوت. این را هم گفتیم که از جمله فناوری‌هایی که تلویزیون به تلفن همراه هدیه کرده وضوح بالا و نمایشگر منحنی است. در این مطلب خواهیم دید که در عوض، تلفن‌های همراه چه هدایایی به جعبه‌های سرگرمی ما هدیه کرده‌اند.

تلفن همراه چه چیزی به تلویزیون هدیه کرده است؟

اول: برنامه کاربردی

چه می‌شد اگر هیچ برنامه کاربردی در تلفن همراه شما نبود؟ حداقلش این را می‌تواند حدس زد که نمی‌توانستید قفل مراحل جدید بازی Angry Birds را باز یا از نقشه‌های گوگل استفاده کنید. برنامه‌های کاربردی روی تلفن همراه این پلت‌فرم را متحول کرده و نسل جدیدی از برنامه‌نویسان نرم‌افزار را ایجاد کرده‌اند. با این تحولات تنها چیزی که برای ما باقی مانده است مشغولیت مداوم با تلفن همراه است.

برنامه‌های کاربردی در تلویزیون نیز داستان مشابهی دارند. تلویزیون‌های هوشمند روزبه‌روز قدرتمندتر می‌شوند و مزین به پردازنده‌های چندهسته‌ای خواهند شد، و بسته‌های RAM و گزینه‌های ارتباطی گوناگون آنها را اهدافی رسیده و کامل برای تبدیل تلویزیون به ایستگاه سرگرمی می‌کنند. برنامه‌نویسان برای تبدیل برنامه‌های تلفن همراه به تلویزیون هوشمند خیلی لازم نیست زحمت بکشند؛ آن هم وقتی که سیستم‌عامل و سخت‌افزار مستقیماً از تلفن‌های همراه به عاریت گرفته شده باشد؛ بنابراین، به راحتی می‌توانند برنامه‌های کاربردی موفق را تبدیل کنند.

تلویزیون‌های هوشمند هم اکنون برنامه‌های کاربردی زیادی برای دانلود دارند. بازی Where’s My Water? را می‌توان در تلویزیون‌های هوشمند ال‌جی بازی کرد و یا چیزهایی مانند Smash Cops یا Monsters, Inc. بازی کردن یک طرف ماجراست اما وجود دنیایی از بازی‌ها برای تلویزیون‌های هوشمند در طرف دیگر. این نشان می‌دهد که شما می‌توانید جعبه ست‌تاپ‌باکس خود را برای همیشه به زباله‌دان وسایل به‌دردنخور خود بیاندازید؛ آن هم تا زمانی که می‌توانید از نت‌فلیکس و Now TV استفاده کنید.

دوم: سیستم‌عامل

5 سال پیش، اصلاً فکرش را هم نمی‌کردید که تلویزیون شما بتواند به سیستم‌عامل مجهز شود. اما شد! تلویزیون هوشمند می‌تواند همه چیز را مدیریت کند و از به یاد سپردن انتخاب کانال‌ها تا عوض کردن کانال‌ها و انجام فرمان‌های شما را بر عهده بگیرد. اما شاید گاهی اوقات به آن نیازی نداشته باشد. روزهای ست‌تاپ‌باکس و کنسول گذشت… اکنون زمان سیستم‌عامل تلویزیون فرا رسیده که نقطه اوج فناوری محسوب می‌شود.

با گذشت زمان و رسیدن به امروز، تلویزیون‌های مدرن دستگاه‌های جالبی شده‌اند. آنقدر جالب که حتی سیستم‌عامل قدیمی تلویزیون شما نیز قدرت کافی را ندارد. به سختی می‌توان با آن پیمایش کرد، کند و اغلب خسته‌کننده است. کلیک بر روی گزینه‌های تمام‌نشدنی در منو دیگر قدیمی شده‌ است و سرعت شما را در کار با تلویزیون کم می‌کند.

به همین دلیل است که تلویزیون‌های هوشمند خیلی چیزها ار از گوشی هوشمند به عاریت گرفتند. هر دو دستگاه چالش‌های یکسانی را سهیم می‌شوند: یک گوشی هوشمند صفحه‌نمایش کوچکی دارد که برای مشاهده از فاصله متوسط طراحی شده است. به همین علت چیزهای زیادی را نمی‌توان به طور هم زمان مشاهده کرد. صفحه‌نمایش غول‌پیکر تلویزیون برای این طراحی شده است که از هر زاویه‌ دوری دیده شود و لازم نیست برای تماشای تلویزیون همه افراد به هم بچسبند. به همین علت، تلویزیون‌های جدید و هوشمند ال‌جی از webOS استفاده می‌کنند. سیستم‌عاملی که اولین بار در سال 2009 در گوشی هوشمند Palm Pre به جهان عرضه شد.

استفاده از webOS به ال‌جی توانایی اجرای برنامه‌های کاربردی، شامل چندوظیفگی، را از رابط کاربری صفحه‌نمایش بزرگی می‌دهد که قدرتمند است و به راحتی از هر فاصله‌ای خوانده می‌شود. قدرت گرافیکی نیز آن قدر بالاست که تصاویر متحرک هوشمندی ارائه می‌شود که به کاربران این ایده زیرکانه را می‌دهد که چگونه webOS به صفحه‌نمایش بزرگ کنونی رسیده است. اکنونی پالمی دیگر وجود ندارد زیرا غول کامپیوتر HP در سال 2010 آن را از عرصه خارج کرد. اما بینندگان تلویزیون‌های مدرن بسیار از آن سپاسگزار هستند.

۰ نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

نظر دهید