۲۵ آذر ۱۳۹۳

پنج گام اساسی در فرآیند کشف استعدادهای کودکان

 (گام اول: سنجش)

گلدکیدز در تلاش است در قالب برنامه‌ای با چشم‌انداز بلند مدت، کودکان و نوجوانان رده سنی 6 تا 16 سال را که دارای استعدادهای خاص هستند از طریق مسیرهای مختلف شناسایی و انتخاب کند. پس از فرآیند انتخاب، آموزش‌های متنوع در راستای شکوفائی و حرکت استعدادها در مسیر تعالی، هدف بعدی این پروژه مسئولیت اجتماعی است. منتخبان با روش‌های گوناگون مورد ارزیابی‌های علمی و دقیق قرار می‌گیرند تا قابلیت‌های شخصی و اجتماعی آنان به درستی مشخص شود. سپس، در فرآیند پرورش این استعدادها به سمت بلوغ و شکوفایی هدایت می‌شوند تا به جایگاه اجتماعی درخور دست یابند.

گروه  هدف این پروژه استعدادهای ممتازی هستند که در قالب «کانون طلایی نخبگان ایران» نقشی ویژه در آینده‌سازی جامعه به عهده خواهند داشت. البته برای دست‌یابی به این مهم ابتدا جامعه هدف را باید شناخت، اهداف پروژه را به اطلاعشان رساند و در قالب برنامه‌های منسجم، قهرمان پروری را به عنوان هدف اصلی در نظر داشت. باید عزت به نفس، اعتماد به نفس و هویت‌یابی را آنچنان در آنان پایه‌ریزی کنیم تا نسلی مثبت‌اندیش و خوش‌بین باشند، قهرمان بودن در زندگی را پذیرفته و توانایی‌های برجسته خود را به ایران و جهان معرفی کنند.

گام اول: سنجش

برای شناخت کودکان و تعیین استعدادها، توانایی‌ها، ابعاد شخصیتی و علایق آنها، لازم است ابتدا این کودکان تحت مجموعه‌ای از آزمون‌های روانشناسی قرار گیرند.

فرایند آزمون در سه مرحله «گردآوری اطلاعات اولیه آزمون دهندگان»، «زمان‌بندی و هماهنگی »و «آزمون» به انجام می‌رسد.

آزمون طی یک یا دو جلسه یک ساعته (برحسب کشش و حوصله آزمون دهنده) برای هر کودک انجام می‌گیرد. آزمون شامل پرسشنامه‌های استاندارد شخصیتی و استعدادیابی، پرسشنامه سرپرست کودک و آزمون های عملی توانمندی‌های کودک است.

آزمون در چهار مرحله زیر برای هر کودک اجرا می گردد:

  1. آزمون کلامی و عملی کودک (توسط آزمونگر)
  2. پاسخ به پرسشنامه‌های مختص هر گروه سنّی به کمک کارشناس (توسط کودک)
  3. پاسخ به پرسشنامه‌های مختص والدین (توسط سرپرست ایشان)
  4. اندازه‌گیری جسمانی جهت استعدادیابی ورزشی کودک

۰ نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

نظر دهید