۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۴

عکاسی ماکرو با موبایل: نور و کلوز-آپ

این روزها همه عادت کرده‌اند با دوربین‌های موبایل خود سلفی بردارند، اما یادتان باشد که دوربین‌های موبایل امکانات بیشتری هم دارند. مثلا می‌توان با آنها عکاسی ماکرو داشت. عکاسی ماکرو بسیار شگفت‌انگیز و جالب است؛ اینکه از فاصله نزدیک بتوانید همه جزئیات مثلا یک گلبرگ را به تصویر بکشید، حس فوق‌العاده‌ای دارد.

نور؛ عنصر کلیدی

نور در عکاسی حرف اول را می‌زند. این مساله در عکاسی با دوربین دیجیتال و موبایل اهمیت بسیاری دارد. با عکس می‌خواهیم جزئیات را نمایش دهیم و سوژه کاملا شفاف و واضح دیده شود، بنابراین باید نور کافی داشته باشیم.

سعی کنید از دو طرف نور را به سوژه بتابانید. به طور مثال، اگر کنار پنجره عکاسی می‌کنید و فقط در یک طرف نور دارید، از طرف دیگر نیز از نورهای مصنوعی همانند لامپ یا چراغ استفاده کنید تا همه محیط سوژه نور یکسانی داشته باشد. کمی سایه می‌تواند حاشیه‌های سوژه را مشخص کند اما در این کار زیاده‌روی و افراط نکنید؛ مگر اینکه بخواهید حالت هنری یا شکل خاصی به عکس ببخشید.

اگر در فضای باز عکاسی می‌کنید، بهتر است بعد از طلوع و قبل از غروب آفتاب این کار را انجام دهید. «ساعت طلایی» دقیقا همین فاصله زمانی است زیرا رنگ و دما و نور زیاد است و می‌توانید عکس‌هایی با کیفیت عالی داشته باشید. در فاصله زمانی طلوع تا غروب، همه چیز زیباتر دیده می‌شوند و رنگ و شکل واقعی خود را دارند.

البته هنگام ظهر و در میانه روز هم عکاسی نکنید زیرا نور خیلی زیاد است و سایه‌های ناخواسته یا روشنایی غیرطبیعی در عکس ایجاد می‌شود.

کلوز-آپ

درست بالای سوژه بایستید. هر چه نزدیک‌تر باشید، پرسپکتیو بهتر و جزئیات بیشتری خواهید داشت. دوربین گوشی‌های موبایل فاصله کانونی کوتاهی دارند به همین دلیل می‌توانید تا هر اندازه می‌خواهید به سوژه نزدیک باشید و کیفیت و وضوح عکس همچنان حفظ شود.  توجه داشته باشید برای عکاسی ماکرو هم روی منطقه موردنظر روی نمایشگر کلیک کنید تا در آن منطقه فوکوس و آن نقطه واضح‌تر شود.

از زوم استفاده نکنید. تقریبا بیشتر گوشی‌های موبایل زوم نوری ندارند. زوم دیجیتال هم کیفیت عکس را کاهش می‌دهد و عملا ارزشی ندارد و مثل این است که عکس را کراپ کرده باشید.

هنگام عکاسی ماکرو به سطح سوژه توجه داشته باشید تا نور کافی و مناسب به آن بتابد. به یاد داشته باشید شما می‌خواهید بدون انعکاس نور در دوربین، بافت و جزئیات سوژه را نشان دهید. برای این منظور، باید زاویه‌های مختلف را امتحان کنید تا بالانس جزئیات تصویر حفظ شوند. در صورت امکان، منبع نور را جابه‌جا کنید. در این موارد چراغ قوه می‌تواند گزینه خوبی باشد.

۰ نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

نظر دهید