۰۶ مرداد ۱۳۹۷

وب سایت زومیت: دوال کول، فناوری نوینی برای رهایی از گرما با کاهش قابل توجه مصرف انرژی

وب سایت زومیت: در فصول گرم سال، اغلب مردم برای فرار از گرما به کولرهای گازی پرمصرف پناه می‌برند و این نوع از سیستم‌های تهویه‌مطبوع، آن‌ها را به دام هزینه‌ی مصرف برق بالا می‌کشاند؛ اما چاره چیست؟

 آنچه که در فصول گرم سال اهمیت فراوان دارد، مدیریت مصرف برق است. بر‌اساس آمارها، هموطنان ما امسال ۷ درصد بیشتر از زمان مشابه در سال گذشته برق مصرف کرده‌اند؛ در حالی که به‌دلیل کاهش نزولات آسمانی، میزان برقی که از نیروگاه‌های آبی تأمین می‌شود، کاهش چشمگیری داشته و همین مسأله باعث بروز خاموشی در بسیاری از شهرها و مناطق کشور شده است. دلیل عمده‌ی اوج گرفتن مصرف برق در فصل تابستان، استفاده‌‌ی شهروندان از کولر، به‌خصوص کولر گازی است. از طرفی، با توجه به اینکه گرمایی که مردم در برخی مناطق گرمسیری ایران احساس می‌کنند تا ۶۰ درجه‌ی سانتی‌گراد هم می‌رسد، چاره‌ای جز استفاده از کولرگازی نیست.

بر‌اساس اعلام سازمان توانیر، از جمله ساعات اوج مصرف برق که هزینه‌ی مصرف برق در آن بالاتر است، ۱۲ تا ۱۷ اعلام شده و این یعنی زمانی که شما بیشترین نیاز را به دستگاه خنک‌کننده احساس می‌کنید. در نتیجه، براساس آمارها، در فصول گرم سال حدود ۶۰ درصد از هزینه‌ی برق خانوارها به سیستم‌های سرمایشی اختصاص دارد. تنها راهی که برای مصرف‌کننده وجود دارد، یافتن راهکاری است که ضمن کاهش مصرف برق و در نتیجه کاهش هزینه‌‌ی قبض برق، او را از گرمای طاقت‌فرسا رهایی دهد و همزمان به کاهش بحران کمبود برق در کشور نیز کمک کند. خوشبختانه، امروزه با پیشرفت فناوری راهکار یادشده نمود عینی پیدا کرده است. در این مطلب شما را با فناوری جدید Dual Cool آشنا می‌کنیم.

دوآل کول یا همان دوآل اینورتر، ابتکار شرکت ال‌جی است که می‌تواند علاوه‌بر کاهش مصرف انرژی، افزایش کارایی و بهره‌وری را برای شما به ارمغان بیاورد. به‌طور کلی موتورهای اینورتر به‌دلیل سازوکار انعطاف‌پذیری که دارند از لحاظ مصرف انرژی عملکرد بهینه‌ای ارائه می‌دهند. موتورهای معمولی برای تأمین سرمای لازم، مدام خاموش و روشن می‌شوند و این موضوع علاوه‌بر افزایش استهلاک دستگاه، باعث بالا رفتن مصرف برق می‌شود. نیرویی که برای هر بار شروع به کار کمپرسور مصرف می‌شود به اضافه‌ی این حقیقت که موتور تنها با یک دور و آمپراژ ثابت کار می‌کند، باعث هدررفت انرژی می‌شود. برعکس، در موتورهای اینورتر یا دورمتغیر، عملکرد موتور براساس نیاز سرمایشی تنظیم می‌شود و دستگاه به‌جای خاموش و روشن شدن‌های مکرر، از دور موتورهای مختلف بسته به نیاز شما استفاده می‌کند.

دوال اینورتر

ال‌جی، مبتکر موتورهای دورمتغیر، اولین بار در سال ۲۰۱۱، کولرگازی Econo Inverter را با فناوری موتور اینورتر روانه‌ی بازار کرد و توانست تا حد زیادی روی قبض‌های برق کاربران خود تأثیر مثبت بگذارد و هزینه‌ی برق ماهانه‌ی خانواده‌ها را کاهش دهد. همین موضوع باعث استقبال کاربران و موفقیت محصول مورد بحث شد و شرکت کره‌ای در سال ۲۰۱۳ مدل‌های موفق Titan Tropical Inverter را با دوام بالا راهی بازار کرد. ادامه‌ی روند توسعه‌ی فناوری اینورتر امروز به دستاورد غیرقابل انکاری به نام دوآل اینورتر یا دوآل کول ختم شده است.

فناوری اینورتر دوگانه‌ ضمن خنک‌کنندگی بالا، توانسته است در مقایسه با کمپرسورهای دور ثابت، تا ۵۳ درصد کاهش مصرف برق را به ارمغان بیاورد. دوآل اینورتر به دستگاه امکان می‌دهد که در سرعت‌های مختلف کار کند؛ سرعت‌هایی که بر‌اساس دمای فضای داخل منزل تنظیم می‌شوند؛ کمپرسورهای دوآل اینورتر درست مثل یک خودرو با گیربکس اتوماتیک عمل می‌کنند و تنها در صورت نیاز در دنده‌ی بالاتری کار می‌کنند.

دوال اینورتر / Dual Inverter

دوآل اینورتر یا دوآل کول، همان‌طور که از اسم آن مشخص است، از دو روتور در کمپرسور بهره می‌برد. این ابتکار باعث شده است تا دستگاه، ضمن عملکرد بهینه‌تر، آلودگی صوتی کمتری نیز ایجاد کند. فناوری دوآل کول با امکان پرتاب باد تا بیش از ۹ متر، باعث می‌شود محیط منزل خیلی سریع خنک شود و کمپرسور با سرعت کمتری کار کند.

طبق اعلام ال‌جی سرعت خنک کردن کولرهای دوآل کول تا ۶۰ درصد از کولرهای معمولی بیشتر است، طراحی این کولرها به‌گونه‌ای است که هوای خنک به‌صورت مساوی در اتاق جریان می‌یابد و تفاوت دمایی در قسمت‌های مختلف منزل نخواهید داشت. جالب است بدانید دوآل کول به‌حدی قدرتمند است که توانسته درجه‌ی ISEER را از سازمان BEE در هند کسب کند؛ بدین مفهوم که دستگاه‌های مجهز به دوآل کول در گرم‌ترین نقاط با گرمای ۶۵ درجه نیز می‌توانند به‌خوبی کار کنند و به بهینه‌ترین شکل فضای مدنظر را خنک کنند.

الجی دوال کول / LG Dual Cool

البته LG به بهینگی ۵۳ درصدی مصرف برق نیز راضی نشده و در کولرهای دوآل کول خود قابلیتی به نام اسمارت اسکن را گنجانده است که به‌موجب آن، ۱۳ درصد دیگر از مصرف انرژی کاربران کم می‌شود. اسمارت اسکن یا اسکن هوشمند از فناوری حسگرهای هوشمند بهره می‌برد تا فعالیت و تحرک کاربر را در محور ۱۰۴ درجه و تا فاصله‌ی پنج متری زیر نظر بگیرد. حسگرها این اطلاعات را به کولر می‌دهند تا دستگاه جریان باد را متناسب با آن تنظیم کند؛ بنابراین جهت و پرتاب باد هدفمند، موجب جلوگیری از اتلاف انرژی می‌شود. ال‌جی برای تنظیم دقیق‌تر جهت باد از تیغه‌هایی با قابلیت حرکت در چهار جهت استفاده می‌کند.

کولرهای ال‌جی هوا را نیز تصفیه می‌کنند

بسیاری از مردم پایتخت و شهرهایی از کشور که دچار آلودگی هوا هستند، برای تجربه‌ی هوایی سالم‌تر در منزل به دستگاه‌های تصفیه‌ی هوا روی می‌آورند. برای آشنایی کامل با چنین دستگاه‌هایی می‌توانید به راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوا مراجعه کنید؛ اما به‌طور خلاصه باید گفت بسیاری از دستگاه‌های تصفیه‌ی هوا از فناوری آزادسازی یون برای خنثی کردن باکتری‌ها و ذرات معلق در هوا استفاده می‌کنند. جالب است بدانید که کولرهای ال‌جی نیز به این قابلیت مجهز هستند. قابلیتی که بدون هزینه‌ی اضافی زندگی سالم‌تری را برای یکایک اعضای خانواده، از کودک تا سالمند، فراهم می‌کند. البته فیلترهای چندلایه‌ی دستگاه نیز به این کار کمک فراوانی می‌کنند. این فیلترها می‌توانند ریزذرات معلق در هوا در اندازه‌ی میکرون را جذب کنند و به واسطه‌ی پوشش ضد زوالی که دارند، ماندگاری بالایی داشته باشند. ال‌جی این قابلیت را Gold Fin می‌نامد. طبق ادعای این شرکت، با داشتن قابلیت‌های یادشده بخش داخلی کولر، هرگز نیاز به تمیزکاری ندارد؛ چرا که سیستم تصفیه‌ی یونی دستگاه، به صورت خودکار داخل آن را پاکسازی می‌کند.

LG Gold Fin

جمع‌بندی

در شرایطی که عدم هماهنگی تولید برق با مصرف هم‌میهنان موجب خاموشی‌های مکرر شده است و گرمای زیاد هوا باعث استفاده‌ی بیش از حد از وسایل سرمایشی شده است؛ بهترین راهکار استفاده از فناوری‌های نوینی است که تا حد امکان بهینه عمل کرده و بیشترین سرمایش را با کمترین مصرف انرژی به همراه بیاورند. دوآل کول یا موتور اینورتور دوگانه یکی از همین فناوری‌ها به شمار می‌آید که می‌تواند در کاهش هزینه‌های ماهیانه‌ نقش مؤثری ایفا کند. دوآل اینورتر در کنار فناوری‌های هوشمندی مانند اسمارت اسکن در کولرهای گازی می‌توانند تا ۶۶ درصد مصرف برق را کاهش داده و از این جهت نگرانی شما در خصوص بالا رفتن مبلغ قبض برق را تا حدود زیادی برطرف کند.

نظر شما در مورد فناوری دوآل کول و سایر فناوری‌های نوین در زمینه‌ی کاهش مصرف انرژی چیست؟ راهکار خود را برای مقابله با گرما و هزینه‌های بالای مصرف برق با زومیت و وبلاگ ال‌جی به اشتراک بگذارید.

منبع: وب سایت زومیت

۰ نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

نظر دهید