۰۲ بهمن ۱۳۹۷

گزارش سفر تحقیقاتی پروژه ال‌جی چلنجر: پنجمین روز از سفر گروه ۲۲۹ به هلند​​

گروه ۲۲۹، یکی دیگر از ۵ گروه‌ منتخب پروژه جهانی ال‌جی چلنجر امسال، که در رشته مهندسی پلیمر (مقطع کارشناسی ارشد) در دانشگاه امیرکبیر تهران به تحصیل مشغول هستند با موضوع جذاب بازیافت لوازم الکترونیک به سفر تحقیقاتی خود در کشور هلند پرداختند.

گزارش پنجمین روز از سفر این تیم را در ادامه بخوانید.

پنجمین روز سفر (۲۳ نوامبر): بازدید از شرکت DHT Company

برای تامین مواد اولیه مورد نیاز کمپانی‌های بازیافت، چندین روش وجود دارد که در آن ساده‌ترین راه جمع‌آوری گوشی‌ها و پسماندهای الکترونیکی قدیمی مردم است اما جلب اعتماد مردم برای جمع‌اوری لوازم الکترونیکی آنها اولین و ضروری‌ترین قدم است چرا که حفاظت از اطلاعات شخصی دغدغه اصلی مردم برای عدم تحویل گوشی‌های از کارافتاده و حتی قدیمی است.

4cf2457a-6293-4533-96db-8ebe1b5a4b40

برای این منظور، به شرکت DHT، زیرمجموعه شرکت Holland Recycling در بلژیک، رفتیم تا اطلاعاتی در باره تعمیر و ریفربیشمنت که قسمت مهمی از چرخه بازیافت است کسب کنیم. در پروسه بازیافت، ابتدا در اتاق سرور تمام اطلاعات هارد پاک شده و سپس توسط خردکن‌ها نابود می‌شود اما در پروسه تعمیر و رفربیشمنت، هاردها به صورت غیرقابل برگشت طی پروسه زمانبری به وسیله سرورهای قدرتمند پاک می‌شوند.

984e6cd4-29f8-4683-956f-32c9b6438d58

البته، هر کمپانی بازیافت برای انجام چنین پروسه‌ای باید دارای تاییدیه‌ و مجوزهای مخصوص GDPR یا general data protection regulation باشد که نشانگر قابل اعتماد بودن کمپانی برای دریافت اطلاعات است و این داده‌ها به هیچ وجه در اختیار شخص قرار نگرفته و کاملا از بین می‌روند. علاوه بر آن، طی این گواهی در هنگام بروز هرگونه اختلال و هک شدن، شرکت موظف است طی ٧٢ ساعت به مراکز قضایی اطلاع دهد. در کشورهای اروپایی، طی قوانینی هر شهروند اروپایی در صورت تمایل حق پیگیری اطلاعات خود را دارد و حتی این قانون برای شرکت‌هایی که خارج از اروپا قرار دارند و اطلاعات شهروندهای اروپایی را در اختیار دارند نیز صادق است و این خود یک گواهی بزرگ برای جلب اطمینان مردم به شمار می‌رود.

baa6f596-1310-41be-ac3d-04b9cec7e4ed

در چرخه بازیافت، مسئله تعمیر و ریفربیشمنت بسیار پر اهمیت است چرا که علاوه بر صرفهجویی در مصرف انرژی و سوخت میزان مواد خام لازم برای تولید لوازم الکترونیکی جدید را نیز کاهش می‌دهد. علاوه بر آن لوازم الکترونیکی ریفربیش شده از قیمت کمتری برخوردار هستند که این باعث می‌شود مردم با درامد کمتر هم بتوانند از این امر سود ببرند. البته این سوال مطرح می‌شود که آ یا با این کار فروش شرکت‌های تولیدکننده کم نمی‌شود؟! بلکه جواب خیر است زیرا دسته‌ای از مردم که به سمت لوازم تعمیر شده با قیمت نصف می‌روند معمولا توانایی خرید لوازم نو را ندارند.

a1bf891a-4113-4f19-8d07-90ecd3e80843

در پروسه بازیافت، دستگاه‌های الکترونیکی که توانایی تعمیر شدن را دارند جداسازی شده و به بخش تعمیر فرستاده می‌شوند.

در پروسه تعمیر و ریفربیشمنت، پس از پاک شدن کامل دیتا قطعات معیوب جدا شده و از قطعات نو و یا قطعات سالم وسایل الکترونیکی غیرقابل تعمیر دیگر استفاده می‌شود. سپس سریال اولیه دستگاه پاک شده و به آن سریال جدید داده می شود و روی آن آرم ریفربیش شدن  ثبت شده و روانه بازار می‌شود.

f2cb27cf-8a9e-43cf-ae5d-6549611d8305

برای فرهنگ‌سازی و ترغیب مردم برای استفاده از گوشی‌های ریفربیش شده که معمولا قیمتی نصف قیمت اصلی محصول دارند، گارانتی ٣ ماهه نیز برای استفاده از این لوازم در نظر گرفته شده است که در صورت بروز مشکل این محصولات برگردانده می شود و یک محصول جدید برای شما ارسال می شود. علاوه بر آن، با تبلیغات در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی طی ۵ سال اخیر، میزان علاقه‌مندی مردم برای خرید گوشی‌های ریفربیش و تعمیرشده را بالا برده‌اند.

۰ نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

نظر دهید