۱۷ تیر ۱۳۹۸

بررسی تخصصی تلویزیون OLED E8 ال‌جی توسط وب‌سایت فوت‌وفن

وب‌سایت فوت‌وفن: بررسی تخصصی یک تلویزیون ‌‌اولد از شرکت ال‌جی که با هوش مصنوعی خود از شما فرمان می‌پذیرد.

با افزوده شدن یک پردازنده ریز به این تلویزیون OLED ال‌جی، یک دنیا تفاوت را نسبت به نسل قبلی تلویزیون‌های OLED تجربه خواهید کرد.

ال‌جی در سال ۲۰۱۸ توانست با نگرشی جدید و تغییر طراحی تلویزیون‌های OLED خود محصولاتی خلق کند که با سیستم پردازش نوین و قدرتمندش بتوانند پتانسیل فناوری نمایشگرهای پیشرفته را به حد اعلا برسانند.

چند ماهی است که تلویزیون ۵۵ و ۶۵ اینچ E8 ال‌جی با فناوری نمایشگر OLED در بازار ایران عرضه شده است. این تلویزیون ال‌جی تمام پیشرفت‌های ال‌جی در زمینه OLED را در خود گنجانده؛ از طراحی شگفت‌انگیز و باشکوهش گرفته تا سیستم صوتی همراه آن و تصاویر رویایی و خیره‌کننده‌ای که به نمایش می‌گذارد. ما تصمیم داریم در این مطلب مدل ۵۵ اینچ از تلویزیون OLED E8 را زیر ذره‌بین فوت‌وفن قرار دهیم و به بررسی این تلویزیون از تمامی زوایا بپردازیم. با وب‌سایت فوت‌وفن در این بررسی تخصصی‌ همراه باشید.

ال‌جی OLED E8 بدون شک یکی از بهترین تلویزیون‌های OLED در بازار امروز است و فناوری نمایشگر OLED در دوره کنونی اوج نیاز مشتریان در زمینه تلویزیون به شمار می‌رود. چند سالی می‌شود که همه دنیا چشم به ابتکار ال‌جی دوخته‌اند تا ببینند محصول بعدی OLED چه فناوری‌هایی در چنته دارد. سری تلویزیون‌های OLED ال‌جی در سال ۲۰۱۸ نسبت به محصولات سال ۲۰۱۷ بهبودهای بسیاری داشته‌اند که این سری را از سری پیشین خود بسیار متفاوت‌تر و پیشرفته‌تر جلوه می‌دهد. تلویزیون OLED E8 ال‌جی یکی از آن تلویزیون‌های میان‌رده ال‌جی است که خوشبختانه بیش از آنچه ما انتظارش را داشتیم هم دوستداران بازی‌های ویدیویی را شوکه می‌کند و هم علاقه‌مندان به صدا و تصویر.

طراحی

در مقایسه با سایر تلویزیون‌هایی که در سال ۲۰۱۸ عرضه شده‌اند، تلویزیون ۵۵ اینچ OLED E8 ال‌جی ظاهری بی‌نظیر و باشکوه دارد. یکی از دلایل اصلی زیبایی ظاهری این تلویزیون طراحی فوق‌العاده باریک آن است که با رویکرد کمینه‌گرا یا مینیمالیست به پایه رومیزی خوش‌ساخت و همین طورگردن پهن و شفافی مجهز شده که تمام طول زیر تلویزیون را در برمی‌گیرد؛ پایه‌ای که در نهایت هم زیباست و هم جذاب.

در این مدل، برخلاف مدل پیشین OLED E7 خبری از ساندبار یا بلندگوی خطی متصل به پایین تلویزیون نیست. ممکن است عده‌ای طراحی قبلی را ترجیح دهند زیرا کابل‌های تلویزیون که از پشت تلویزیون آویزان است به دلیل وجود بلندگو در زیر تلویزیون دیگر دیده نمی‌شود اما طراحی OLED E8 ال‌جی نیز با بلندگوی فوق باریکش در نوع خود شاهکار و تحسین‌انگیز است.

تلویزیون هوشمند webOS با هوش مصنوعی ThinQ AI

در کالبد تلویزیون ۵۵ اینچ OLED E8 ال‌جی پلت‌فرم هوشمند ‌webOS نهفته است: این پلت‌فرم ال‌جی به خودی خود آنقدر خوب و شگفت‌انگیز است که اصلا نیازی به بهتر شدن ندارد. در بطن این تلویزیون، یافتن محتوای گوناگون و سامان‌دهی منابع مختلفی که برای بینندگان مدرن آن در دسترس است به شیوه‌ای آسان اما جادویی امکان‌پذیر است و با کمک رابط کاربری ساده، جذاب و بدون زحمتش مثل آب خوردن به راحتی طبق سلیقه شما سفارشی می‌شود.

دسترسی به تمامی برنامه‌های کاربردی و سرویس‌های اصلی و مهم پخش ویدیو شامل full 4K و HDR مانند نت‌فلیکس، آمازون و یوتیوب به راحتی از طریق نوار لانچر یا منوی پایین نمایشگر میسر است. منتها در تلویزیون‌هایی که با گارانتی گلدیران در ایران عرضه می‌شوند یا تلویزیون‌های دیگری که آی.پی ایران را دارند، این سرویس‌ها غیرفعال هستند و باید به سرویس‌های بومی و ایرانی نظیر فیلیمو، نماوا و آپارات برای مشاهده ویدیوهای درخواستی آنلاین بسنده کرد.

ال‌جی در اروپا به تازگی دسترسی به Rakuten TV را به تلویزیون‌های webOS خود اضافه کرده تا تمامی قاره سبز بتوانند از اولین پلت‌فرم پخش آنلاین فیلم با پشتیبانی از تصویر Dolby Vision HDR و صدای Dolby Atmos لذت ببرند. امریکا هم نظیر همین سیستم را با سرویس VUDU اجرایی کرده است.

پلت‌فرم webOS تمام امکانات هوشمند ال‌جی را در خود خلاصه نکرده است. سیستم تشخیص صدا و کنترل صوتی ال‌جی را نیز باید به فهرست قابلیت‌های هوشمند ال‌جی OLED E8 اضافه کرد. کاربران با استفاده از این قابلیت‌ها می‌توانند به طور مستقیم هم به امکانات تلویزیون دسترسی داشته باشند و هم به جست‌وجوی صوتی مؤثر و جامعی که همه چیز را ساده می‌کند. اجرای برخی از برنامه‌های کاربردی، مرور وب و دسترسی به فهرست تلویزیون از جمله پاسخ‌هایی هستند که می‌توانید برای درخواست‌های محتوای مورد نظر با فرمان صوتی و صدای شخص خودتان از آن بهره ببرید.

بعد از آپدیت جدید، تلویزیون ۵۵ اینچ OLED E8 ال‌جی علاوه بر دستیار گوگل یا Google Assistant، با دستیار الکسای آمازون نیز سازگاری خواهد داشت و این پتانسیل را دارد که بر عملکرد دیگر دستگاه‌ها و لوازم خانگی هوشمند در شبکه اینترنت خانگی از طریق پلت‌فرم ThinQ نظارت و کنترل کند.

تنها مشکل ما با پلت‌فرم ‌webOS نوار اسکرول یا پیمایش آیکون‌ها بود که در پایین نمایشگر وجود دارد و می‌تواند با افزوده شدن چند برنامه کاربردی دلخواه شما به یک فهرست طولانی مبدل شود.

نکته دیگری که توجه ما را به خود جلب کرد جدا بودن تنظیمات تصویر و سایر تنظیمات تلویزیون از رابط کاربری ‌webOS بود که در خارج از پلت‌فرم هوشمند باید چندین فرایند مختلف را برای انجام تنظیمات تصویر و صدا فراتر از پیش‌فرض اصلی طی کرد.

به طورکل، تلویزیون ‌OLED E8 ال‌جی مجموعه بزرگی از برنامه‌های کاربردی و سرویس‌های آنلاین پخش ویدیو را با رابط کاربری ساده و جذابش به راحتی در دل خود گنجانده است. فقط بهتر بود ال‌جی تنظیمات صدا و تصویر تلویزیون را در همان پلت‌فرم webOS جای می‌داد.

01_E8_A_Design_desktop

کیفیت تصویر HD/SDR

‌فناوری OLED از همان ابتدای عرضه با کیفیت استاندارد تصویر یا SDR به خوبی سازگار شده بود و به جرئت می‌توان گفت که هیچ تلویزیونی بهتر از OLED E8 نمی‌تواند در نمایش تصاویر SDR موفق عمل کند.

تلویزیون OLED E8 به دلیل برخورداری از فناوری OLED از پیکسل‌هایی بهره می‌برد که هر کدام به صورت مجزا از خود نور ساطع می‌کنند. به همین دلیل، رنگ مشکی غنی‌تر و عمیق‌تری را به نمایش می‌گذارند و شما می‌توانید در صحنه‌های تاریک و سایه‌ها جزییات را خیلی بهتر از تلویزیون‌های LCD مشاهده کنید.

وقتی چنین رنگ‌های مشکی و عمیقی بدون کم کردن کنتراست و خاکستری شدن تصویر ارائه می‌شود، رنگ‌ها نیز در تاریکی وضوح بیشتری دارند و نسبت به تلویزیون‌های رقیب دیگر که ‌OLED نیستند، طبیعی‌تر جلوه می‌کنند.

در واقع، رنگ‌ها در طیف SDR به لطف غنی بودن پایه رنگ سیاه به طرز چشمگیری زنده و پویا هستند. موتور پردازشگر آلفا ۹ نیز نقش مهمی در بهبود کیفیت تصویر ایجاد می‌کند و قادر است رنگ‌ها را بدون نویز و پایدارتر از مدل‌های ‌قبلی تلویزیون‌های OLED ال‌جی نمایش دهد.

تلویزیون OLED E8 ال‌جی تصاویر SDR را به زیبایی با سطح بالایی از مشکی عمیق و گستره رنگ‌ها حتی در شرایط نوری متفاوت به نمایش می‌گذارد. ال‌جی با قابلیت ارتقای ۴K تصاویر HD در این تلویزیون جزییات تصاویر را به شیوه سه‌بعدی و زنده به زیبایی نشان می‌دهد.

به طور کل، به سختی می‌توان مدل جایگزین دیگری را پیدا کرد که در نمایش تصاویر HDR SDR از تلویزیون OLED E8 بهتر باشد. کیفیت تصاویر در این تلویزیون بی‌نظیر هستند.

کیفیت تصویر ۴K/HDR

تلویزیون‌های ‌OLED ال‌جی مدت‌ها در ارائه تصاویر SDR با کیفیت استاندارد عملکردی بی‌نظیر داشته‌اند و اکنون با تلویزیون OLED E8 که مجهز به فناوری ‌HDR است کیفیت تصویر به سطح جدیدی ارتقا پیدا می‌کند. آن چه در این تلویزیون ‌‌OLED ال‌جی تماشا می‌کنید، بسیار زنده‌تر، طبیعی‌تر و باکیفیت‌تر از تصاویری است که در تلویزیون‌های ‌‌OLED قبلی ال‌جی مشاهده می‌کردید.

کلید موفقیت OLED E8 در ارائه تصاویر ‌HDR در تعبیه شدن پردازنده جدید آلفا ۹ نهفته است. وجود این پردازنده باعث روشن‌تر شدن ۱۰ درصدی نمایشگر و ارتقای کیفیت HDR نسبت به مدل OLED E7 و در نهایت رسیدن سطح روشنایی به ۸۲۰ نیت شده است. البته تصاویر HDR10 در این تلویزیون باز هم روشن‌تر و پویاتر از حالت HDR معمول هستند و شما می‌توانید با فعال کردن قابلیت Dynamic Tone Mapping کیفیت تصویر را به طرز چشمگیری بهبود دهید.

قابلیت نقشه‌برداری رنگ‌ها یا Dynamic Tone Mapping سیگنال ورودی HDR را صحنه به صحنه تحلیل می‌کند تا مشخص شود کدام تنظیمات پیش‌فرض بهترین تصویر را به نمایش می‌گذارند. به عبارت دیگر، اطلاعات تصاویر با فرمت استاندارد، HDR و HDR10 به اطلاعاتی با فرمت ممتاز Dolby Vision HDR تغییر پیدا می‌کنند.

ناگفته نماند که ال‌جی در سال ۲۰۱۷ با قابلیت Active HDR نظیر همین عملکرد را در محصولاتش ارائه کرده بود. اما قابلیت Dynamic Tone Mapping خیلی شگفت‌انگیزتر و پیشرفته‌تر از Active HDR است. بنابراین، ‌‌OLED E8 ال‌جی با بهره‌گیری از این فناوری به کمک موتور پردازشگر جدیدش تصاویر HDR خیره‌کننده‌ای ارائه می‌دهد که بسیار روشن و پویا هستند و در برابر بهترین تلویزیون‌های HDR LCD می‌توانند عرض اندام کنند.

هنگام تماشای فیلم، وقتی به صحنه‌های تاریک رسیدیم، متوجه شدیم که تلویزیون OLED E8 نسبت به مدل‌های قبل خود و سایر تلویزیون‌های ‌OLED از برندهای رقیب میزان نویز خیلی کمتری دارد. منظور ما این نیست که اصلا نویز نداشته باشد بلکه نویزها آنقدر اندک و نادر هستند که اصلا در تماشای شما اختلالی ایجاد نمی‌کنند و باعث حواسپرتی شما نمی‌شوند.

تلویزیون ‌‌OLED E8 ال‌جی با پردازنده آلفا ۹ عملکرد بهتری در نمایش حرکات دارد زیرا از قابلیت Clear TruMotion در تنظیمات خود بهره می‌برد تا بدون هیچ تأثیر جانبی بتواند مات‌شدگی، لرزش‌ها و پرش‌ها در حرکات را کاهش داده و تصاویر را بسیار روان و سیال نمایش دهد.

برای گیمرها و علاقه‌مندان به بازی‌های ویدیویی خبر خوبی داریم: در تلویزیون‌ OLED E8 ال‌جی بر خلاف دو مدل قبلی نسل خود دیگر تصویر در زمان اجرای حالت low-latency HDR Game کم‌نور نمی‌شود. این تلویزیون از بازی با وضوح HD با رنگ کامل۴:۴:۴ PC  و سرعت ۱۲۰ فریم در ثانیه پشتیبانی می‌کند و میزان کندی و تأخیر در اجرای تصاویر مدت زمانی بسیار ناچیز و در حد ۲۰ میلی‌ثانیه است.

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های OLED E8 که کیفیت تصویر را به طرز چشمگیری ارتقا می‌دهد فناوری دالبی ویژن (Dolby Vision) است. وجود این قابلیت برای آنهایی که به دنبال کیفیت تصویر عالی هستند بسیار رضایت‌بخش و قابل توجه است. از این پس، مشتریان می‌توانند فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی را با رنگ‌های عمیق‌تر و غنی‌تری تماشا کنند که با فرمت HDR بهبود یافته و خیلی روشن‌تر از قبل خودنمایی می‌کنند. فناوری دالبی ویژن آنقدر دوست‌داشتنی و پرطرفدار است که شما را با یک نگاه به هر محتوای که روی صفحه می‌بینید به خود خیره می‌کند.

در مورد فناوری ۴K HDR در تلویزیون OLED E8 ال‌جی به طور کل می‌توان چنین گفت که این تلویزیون با همه پیشرفت‌هایی که داشته است بهترین کیفیت تصویر را نسبت به تمام تلویزیون‌های هم‌رده خود دارد که تاکنون تولید شده‌اند.

06-2

کیفیت صدا

همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم، تلویزیون ۵۵ اینچ OLED E8 نسبت به مدل قبلی خود طراحی متفاوتی دارد. در  قبلی E7 بلندگوی پهنی زیر تلویزیون جا خوش کرده که به عنوان یک ساندبار یا بلندگوی خطی کامل به این تلویزیون زینت داده بود اما در مدل جدیدتر ‌E8 بلندگوی تلویزیون در قالب یک نوار باریک زیر تلویزیون و در قسمت بالای پایه شفاف و شیشه‌ای تعبیه شده است که با وجود باریک‌تر بودن و اشغال فضای کمتر صدای تمیز و واضحی را با جزییات کامل منتشر می‌کند. یک پروژکشن عمودی و افقی کوچک نیز فراتر از چارچوب تلویزیون دیده می‌شود که احتمال می‌رود برای ارائه صدای باس قدرتمند و بهره‌گیری تمام و کمال از پتانسیل رمزگشایی دالبی اتمس نتواند گوش‌نوازی کند.

حرف آخر

تلویزیون ۵۵ اینچ OLED ال‌جی مدل‌ E8 بهترین تلویزیونی است که ال‌جی تا سال ۲۰۱۸ خلق کرده است. طرفداران فناوری ‌OLED در انتخاب این محصول نباید شک به دل خود راه دهند زیرا خرید OLED E8 یک خرید طلایی در زندگی آنها خواهد بود.

منبع: وب‌سایت فوت‌وفن

۲ نظر

تلويزيون ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ پاسخ

سلام سایت زیبا و قشنگی دارین

Mehdi ۱۹ آذر ۱۳۹۸ پاسخ

این تلویزیون سه بعدی هست یا نه

نظر دهید