فرمانروایی الجی در بازار جهانی تلویزیونهای پریمیوم OLED
بازار اروپا با حضور و رشد تلویزیونهای OLED در بخش تلویزیونهای پریمیوم و پیشرفته که قیمتی بیش از ۲۵۰۰ دلار دارند قوت گرفته اما در بازار تلویزیونهای پیشرفته امریکا همچنان تلویزیونهای LCD یکهتازی میکنند.
فرمانروایی بازار جهانی تلویزیونهای OLED در دستان الجی است. به گفته مرکز تحقیقاتی IHS Markit، امریکا و اروپا سهم ۵۱.۴ درصدی از بازار تلویزیونهای پیشرفته را در سه ماهه اول امسال به خود اختصاص دادهاند.
تلویزیونهایی که پنل OLED دارند هم اکنون ۶۵.۱ درصد از بازار تلویزیونهای پیشرفته اروپا را به دست گرفتهاند اما در امریکا قضیه برعکس است و تلویزیونهای پیشرفتهای که پنل LCD دارند سهم بیشتری را به چنگ آوردهاند.
بنابر گفته منابع تحلیلگر این صنعت، تلویزیونهای OLED در اروپا روز به روز بیشتر محبوبیت و رواج پیدا میکنند و این امر به لطف وجود مشتریانی است که نسبتا سریعتر از کشورها دیگر از فناوریهای جدید استقبال کرده و آنها را به تلویزیونهای رده متوسط خود ارجحیت میدهند. بیشتر خانههای امریکا بزرگ هستند و به همین دلیل است که مشتریان امریکایی معمولا ترجیح میدهند تلویزیونهای LCD در ابعاد بالاتر از ۷۰ اینچ را خریداری کنند.
نکته مهم اینجاست که الجی الکترونیکس ۵۶ درصد از بازار تلویزیونهای OLED اروپا را در تصاحب خود داشته و با برند رقیب خود سونی (با سهم ۲۰.۹ درصدی از این بازار) اختلاف زیادی را دارد. در حال حاضر، سونی بزرگترین رقیب الجی در بازار تلویزیونهای OLED به شمار میرود.
الجی و سامسونگ در حال تحکیم جایگاه خود در بازار تلویزیونهای پیشرفته و رده بالا هستند و در ضمن این دو شرکت به ترتیب سهم بیشتری از بازارهای اروپا و امریکا را به خود اختصاص دادهاند.
شرکت سونی که از دهه ۶۰ تا سال ۲۰۰۵ میلادی بزرگترین تولید کننده تلوزیون در دنیا بود در سال ۲۰۰۶ میلادی این عنوان را از دست داد و این عنوان در اختیار سامسونگ قرار گرفت علت آنهم مشخص بود سونی و رقیب هموطن ان پاناسونیک همواره برندهای گران قیمت بازار بودند اما شرکتهای کره ای توانستند محصولاتی با کیفیت و امکانات متفاوت تولید و به بازار عرضه و نیازهای طیف وسیع تری از مشتریان را پوشش دهند برای همین است که از سال ۲۰۰۶ تا کنون رتبه های اول و دوم بازار تلوزیون همواره در اختیار سامسونگ و ال جی بوده اما در سالهای اخیر رقبای ژاپنی نیز به این موضوع واقف و می بینید ارزانترین تلوزیونهای سایز ۳۲ و ۴۰ بازار هم اکنون مربوط به برند پاناسونیک مونتاژ چین با قابلیت پشتیبانی از زبان فارسی است که این روزها فروش خوبی هم دارند در حال حاضر علاوه بر سانیو رقیب سابق پاناسونیک که توسط پاناسونیک خریداری شده برند جی وی سی و کن وود هم در مالکیت ماتسوشیتا صاحب برند پاناسونیک قرار دارد هم اکنون چرخشی در سیاست های کاری سامسونگ دیده میشود توقف تولید پنل های ال سی دی با کیفیت های متوسط و ارزان قیمت و تمرکز روی تولید ÷نل های گران قیمت و با کیفیت Qled شاید این موضوع بدلیل نفوذ سریع برندهای تی سی ال و هایسنس در قاره اروپا و امریکا با عرضه تلوزیونهای ارزان قیمت باشد تی سی ال هر چند در حال حاضر با تولید ۱۳ میلیون تلوزیون در سال ۲۰۱۸ میلادی و صادرات ۸ تا ۹ میلیون دستگاه بعد از ال جی در رتبه سوم جهانی ایستاده ولی باید بخاطر داشته باشیم زمانی به این جایگاه رسید که توانست در یکسال ۵ میلیون تلوزیون تولید کند این سرعت در افزایش تولید در صورت ادامه میتواند ظرف مدت کوتاهی ان را به برند نخست جهانی تبدیل کند شایان ذکر است این امار مربوط به فروش تلوزیون با برند تی سی ال است در حالیکه تی سی ال مالک شرکت آر سی ای آمریکا قدیمی ترین تولید کننده تجهیزات الکترونیکی رادیو و تلوزیون و فرستنده های رادیوئی و تلوزیونی آمریکا و همچنین تامپسون فرانسه با تاریخچه ای مشابه آرسی ای آمریکاست و تمامی تلوزیونهای این دو برند در چین توسط تی سی ال تولید و اگر تلوزیونهای این دو برند را با تی سی ال مقایسه کنید در برخی از مدلها تفاوت در لوگو یا نشان تجاری آنهاست به هر حال به نظر می رسد سامسونگ قصد کنار کشیئن از بازار تلوزیونهای ارزان و تمایل به پر رنگ تر کردن حضور خود در بازار تلوزیونهای بزرگ و گران قیمت تر دارد شایان ذکر است تی سی ال و سامسونگ با همدیگر در فناوری QLED همکاری و تلوزیونهای تی سی ال با فناوری Qled در ایران با ضمانت شرکت مادیران در حال عرضه هستند سونی که در اینجا از ان بعنوان رقیب ال جی در بازار OLED اروپا نامبرده شده نیز در حال حاضر با تامین پنل های مورد نیاز تولید تلوزیونهای OLED خود از شرکت ال جی باعث افزایش تولید پنل های OLED در شرکت ال جی دیسپلی و رسیدن این شرکت در بخش تولید پنل های OLED به سود دهی در سال ۲۰۱۸ می باشد اگر کمی در بازار تلوزیون دنیا دقیق شویم خواهیم دید تمامی تلوزیونهای OLED فروش رفته در دنیا در سال ۲۰۱۸ میلادی دارای پنل ال جی بوده اند در حالی که تولید تلوزیون OLED در سالهای اخیر بسرعت رو به افزایش و طبق پیش بینی تعداد تلوزیونهای OLEDکه در سال ۲۰۱۹ میلادی تولید می گردند نسبت به سال قبل از ان یک میلیون دستگاه افزایش می یابد سهم ال جی در سال گذشته ۷۰% سهم بازار بوده که نسبت به سال ۲۰۱۷ میلادی ۵% کاهش نشان می دهد اما بنظر می رسد ال جی که تامین کننده انحصاری پنل OLED تلوزیون در دنیاست از این کاهش سهم و افزایش تولید جهانی ناخشنود نیست بیاد داشته باشید علاوه بر تلوزیونهای اولد با برند های ال جی و پاناسونیک و سونی در اروپا برندهای آلمانی گروندیک و لوه و برند هلندی فیلیپس و برند ترکیه ای وستل نیز تلوزیونهای OLED با پنل ال جی تولید و عرضه می نمایند و در مجموع فروش تلوزیونهای اولد فروخته شده در اروپا فراتر از میانگین جهانی است ال جی نیز برای افزایش سهم خود در بازار تلوزیون ضمن حفظ تولید تلوزیونهای میان رده و ارزان قیمت در کنار تلوزیونهای لاکچری و گران قیمت OLED در عرضه تلوزیونهای ال سی دی با کیفیت بسیار بالا یا همان فناوری نانو سل نیز دستی بر آتش دارد بنظر می رسد برای ایجاد تمایز می بایست ال جی از طراحی مشابه با تلوزیونهای متوسط خود برای تلوزیونهای نانوسل خود داری کند شاید طراحی مشابه یکی از مهمترین دلایل عدم استقبال مشتریان از این فناوری باشد بیاد داشته باشید بازار ال جی در چه منطقی از دنیا بیشتر است ایا فرهنگ خوب یا بد برخ دیگران کشیدن و پزدادن در فرهنگ مردم مصر و هند و …. وجود ندارد ایا اینها دوست ندارند اگر هزینه بالایی برای خرید یک کالا می کنند همه فقط با یک نگاه به آن حتی به یک تلوزیون خاموش متوجه آن شوند پس بهترین اقدام ال جی برای افزایش فروش تلوزیونهای با فناوری نانو سل طراحی متفاوت انهاست مثلا در طراحی جدید از بدنه استیل متمایل به بژ و بلند گوهای قوی خطی و ساند بار با پایه های دارای قابلیت تنظیم ارتفاع استفاده نماید که بیشترین فراوانی در سلایق مردم شرقی و حتی ارو÷ائی دارد جهت گرفتن ایده فقط به سایت لوه المان و یا گروندیک سری بزنید و تلوزیونهای ال جی طراحی و تولید کشور هند را ببینید حتی میتوانید این طراحی را در تولیدات هندی برند ژاپنی جی وی سی ژاپن نیز مشاهده کنید سری هم به سایت تامپسون فرنسه و جنرال الکتریک و وستینگهاوس و آرسی ای آمریکا بزنید دلیل رشد انفجاری و حتی نایاب شدن برخی از مدلهای LM در سال ۲۰۱۳ را بررسی کنید چرا باید در سه سال گذشته تحولی در طراحی تلوزیونهای ال سی دی و نه اولد ال جی اتفاق نیفتاده باشد چرا سری LM تولید ۲۰۱۹ ال جی زیبائی سری LM سال ۲۰۱۳ و طراحی منحصر بفرد ال جی در ان سال را که در سال بعد توسط تمامی رقبا کپی سازی شد را ندارد با توجه به عقب نشینی سامسونگ از بازار تلوزیونهای ارزان قیمت و تلاش برای تصاحب بازار تلوزیونهای بزرگ و گران قیمت و سیاست چینی ها برای تولید تلوزیونهای بسیار ارزان حفظ جایگاه فعلی و ارتقاء ان کار ساده ای برای ال جی خواهد بود؟