۲۱ تیر ۱۴۰۰

تجربه هوش مصنوعی: آینده روابط انسانی و هوش مصنوعی

در قسمت آخر از مجموعه شش قسمته تجربه هوش مصنوعی، پویایی رابطه انسان و هوش مصنوعی و معنای آن برای پیشرفت فناوری را بررسی می‌کنیم.

در طول تاریخ، بشر همیشه در فناوری‌ها و ماشین‌آلاتی که ساخته تسلط داشته است. اما با هوش مصنوعی، پویایی این رابطه ممکن است تغییر کند. هوش مصنوعی، متمایز از سایر فناوری‌هاست و به این دلیل که می‌تواند از تعاملات و کاربردها بیاموزد، امروزه به عنوان دستیارهای مجازی بیشترین شناخت را دارد؛ مخصوصا وقتی می‌خواهیم چیزی را با نام بخوانیم، خواه اطلاعات باشد یا خاموش کردن چراغ‌های آشپزخانه. با ادامه تکامل هوش مصنوعی، انتظار می‌رود این نقش به عنوان یک مددکار رشد کند و به عنوان یک همراه بیشتر شود.

هم اکنون نیز دستگاه‌های مجهز به هوش مصنوعی قادر به ارائه درجه‌ای از همراهی هستند. برای افراد مسن یا کسانی که به تنهایی زندگی می‌کنند، محصولاتی مانند بلندگوهای هوشمند می‌توانند احساس ارزشمندی از اتصال را ایجاد کنند، و به روش‌های گفتگوی بیشتری به سوالات پاسخ دهند. دستگاه‌های هوش مصنوعی، فراتر از راحتی صدای فرد دیگر و احساس گوش شنوا و همدرد (و مصنوعی)، می‌توانند با اتصال کاربران به سرویس‌های مربوطه در صورت لزوم، درجه‌ای از ایمنی را نیز فراهم کنند. اگر این مرحله را یک قدم جلوتر برداریم، سیستم‌های هوش مصنوعی در آینده می‌توانند تغییراتی را در رفتار ما درک کنند تا خلق و خوی ما را مشخص کرده و به طور مناسب پاسخ دهند. بنابراین، با این کارها انسان‌ها فراموش می‌کند که هنوز با یک دستگاه ارتباط برقرار می‌کنند.

در زیر، ما به پنج حوزه مختلف در مورد رابطه مداوم در حال تحول بین انسان و هوش مصنوعی نگاهی می‌اندازیم.

همکاری

همکاری انسان و هوش مصنوعی با اینکه در حال حاضر دامنه آن تقریبا محدود است اما در نحوه انجام وظایف و تصمیم‌گیری تاثیر می‌گذارد. هنگامی که این فناوری به نقطه خاصی رسید که در آن می‌توانیم زمینه، انگیزه و نشانه‌های غیرکلامی را بهتر درک کنیم، هوش مصنوعی پس از آن قادر خواهد بود به تلاش‌های واقعی مشترک کمک کند و به طور معنی داری به ما کمک کند تا توانایی‌ها و دانش خود را تقریباً در هر زمینه‌ای که تصور می‌کنیم افزایش دهیم.

چارلز لی ایزبل جونیور، رئیس محاسبات در انستیتوی فناوری جورجیا گفت: «همه ما موجودات جالبی هستیم، نه به این دلیل که در خلا وجود داریم و می‌توانیم فقط به فکر خودمان باشیم، بلکه از آنجا که با دیگران تعامل داریم جالب هستیم. ما با تعامل با دیگران یاد می‌گیریم، آنها دانش را نسل به نسل منتقل می‌کنند. و من فکر می‌کنم نوعی نقطه شیرین در اطراف هوش مصنوعی باشد.»

یادگیری

جمع‌آوری داده‌ها برای یادگیری ماشین و بهبود مستمر آن بسیار مهم است. با پیشروی به سمت جلو، بسیار مهم است آنچه هوش مصنوعی می‌آموزد تا حد ممکن شفاف شود. متخصصان از طیف متنوعی از رشته‌ها باید به طور فعال در طول توسعه هوش مصنوعی درگیر شوند تا اطمینان حاصل شود که فرآیند یادگیری خود محکم، نمایانگر و از نظر اخلاقی سالم است. یادگیری درباره هوش مصنوعی و پیامدهای آن چیزی است که همه – و نه فقط افرادی که مستقیماً در ایجاد آن نقش دارند – باید روی آن وقت بگذارند، زیرا آموزش ممکن است به ما در پیش بینی و جلوگیری از چالش‌ها و تهدیدهای آینده کمک کند.

پروفسور ظفراوغلو از موسسه 3A از یک رویکرد چند رشته‌ای حمایت می‌کند و از نسل بعدی پزشکان هوش مصنوعی می‌خواهد «به دنیا بروند و در محیط‌های مختلفی کار کنند، از سیاست و صنعت گرفته تا دانشگاه و آموزش در سطح غیر دانشگاهی و همچنین تیم‌های محصول و استراتژی. گنجاندن دیدگاه‌ها و یادگیری‌های مختلف در هوش مصنوعی به جعل سیستم‌های هوشمندی که می‌توانند با آنها و برای ما کار کنند مفید باشد.

یکدلی

همدلی به معنای توانایی درک و اشتراک احساسات شخص دیگری است که این یک ویژگی مشخص انسانی به شمار می‌رود. برای اینکه هوش مصنوعی بتواند وضعیت عاطفی کاربر را تشخیص داده و پاسخ مناسبی بدهد، به ظرفیت تشخیص زبان بدن، تن صدا و احتمالاً تغییرات فیزیولوژیکی نیاز دارد. به محض اینکه بتواند همه این کارها را انجام دهد و خواسته‌های زمینه خاصی را به طور دقیق تفسیر کند، هوش مصنوعی بسیار مفیدتر خواهد شد. به عنوان مثال، یک هوش مصنوعی همدل با شناخت نگرانی فرد در مورد مصاحبه شغلی می‌تواند با ایجاد لیستی از سوالات مصاحبه، ارائه بازخورد درباره پاسخ‌ها یا پیشنهاد مسیر بهینه به محل مصاحبه، به کاهش این نگرانی کمک کند.

با مزایای آشکار هوش مصنوعی با ضریب احساسی بالا، خطرات قابل توجهی در رابطه با حریم خصوصی نیز وجود دارد. بنابراین، باید یک شبکه ایمنی برای جلوگیری از سوء استفاده از آن ایجاد شود. اتحادیه اروپا و بسیاری از دولت‌ها در سراسر جهان در حال حاضر این سوال را مطرح می‌کنند که چگونه می‌توان از نظارت موثر بر فناوری‌های هوش مصنوعی با خطر بالا اطمینان حاصل کرد. در همان زمان، شرکت‌های ارائه دهنده این فناوری‌ها باید نشان دهند که در کنار ارائه ارزش، امنیت کاربر نگرانی اصلی آنها است.

خطاپذیری

رابطه انسان و هوش مصنوعی نیز مانند هر رابطه‌ای برای توسعه مناسب به زمان و تلاش نیاز دارد. انسان‌ها باید بپذیرند که هوش مصنوعی برای یادگیری و سازگاری با رفتارها و ترجیحات آنها و به دست آوردن مهارت‌های جدید، زمان مشخصی را صرف خواهد کرد. کاربران این را نیز باید بدانند که خطای سقوط یک خیابان یک‌طرفه نیست زیرا هوش مصنوعی از آنها می‌آموزد. کاربران مجبورند با هرگونه تعصب، پیش‌داوری یا باور غلطی که ممکن است بر ماهیت یا نتیجه تعامل تأثیر بگذارد نیز مقابله کنند.

خواه هوش مصنوعی به طور هدفمند تعصب را در خود داشته باشد یا نه، باید ماهیت نتیجه‌گیری تصمیماتی را که سیستم‌های هوش مصنوعی می‌گیرند، در نظر بگیریم. در هر صورت، رابطه ما با هوش مصنوعی دقیقاً مانند رابطه ما با یکدیگر خواهد بود. به عبارت دیگر، این به زمان و تلاش نیاز دارد.

رابط

نحوه تعامل ما با یک راه حل هوش مصنوعی مستقیماً تحت تأثیر طراحی رابط کاربری آن است. برخی از اشکال هوش مصنوعی ماهیت همکاری بیشتری دارند و برای تأمین حداکثر ارزش به ورودی مکرر انسان نیاز دارند. در حالی که برخی دیگر در پس زمینه بی سر و صدا اجرا می‌شوند و زندگی ما را خودکار کرده و با تعاملات نادر از ما حمایت می کنند. انواع مختلف سیستم‌ها بدیهی است که وجود انواع مختلفی از رابط‌ها را ضروری می‌سازند اما در صورت دستیابی بیشتر به پذیرش بیشتر و پذیرش گسترده‌تر، استفاده از آنها باید بصری باشد. همکاری پذیری در صورت سهولت استفاده امری است که اگر هوش مصنوعی از یک منطقه از زندگی ما به منطقه دیگر منتقل شود، شرکت‌ها باید به دنبال آن باشند.

گابی زیجدِروِل، مدیر ارشد بازاریابی و رئیس استراتژی محصول در Affectiva، اظهار داشت: «هیچ استانداردی برای قابلیت همکاری وجود ندارد. من معتقدم یک کنسرسیوم صنعتی باید برای حل این موارد عمودی و کاربرد متقابل گرد هم بیاید.»

اگرچه بعضی هنوز ترس دارند که هوش مصنوعی جای انسان واقعی را بگیرد، اما آینده محتمل یک همراهی و مشارکت است. می توانیم با تأسیس بنیاد موجود، به یک رابطه برابرتر و سودمندتر با هوش مصنوعی امیدوار باشیم. البته یک فصل جدید و درخشان در تاریخ بشریت را ذکر نکنیم.

برای اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع، به سایت www.AIXexchange.com مراجعه کنید. توسعه‌دهندگان و شرکای احتمالی علاقه‌مند به LG ThinQ Platform باید از سایت thinq.developer.lge.com دیدن کنند.

۰ نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

نظر دهید