۱۳ اسفند ۱۴۰۳

آیونگ کیم به عنوان دریافت‌کننده جایزه ۲۰۲۵ ال‌جی گوگنهایم انتخاب شد

با حمایت جایزه ال‌جی گوگنهایم، کیم هنر و فناوری را برای بررسی مسائل معاصر ترکیب می‌کند

ال‌جی و موزه گوگنهایم نیویورک با افتخار اعلام می‌کنند که آیونگ کیم به عنوان دریافت‌کننده جایزه ۲۰۲۵ ال‌جی گوگنهایم انتخاب شده است. کیم سومین هنرمندی است که در چارچوب ابتکار هنر و فناوری ال‌جی گوگنهایم که یک همکاری پنج‌ساله چندوجهی برای تحقیق، تجلیل و ترویج هنرمندانی است که در تلاقی هنر و فناوری فعالیت می‌کنند، مورد تقدیر قرار می‌گیرد. وی توسط هیئتی بین‌المللی از رهبران هنر معاصر انتخاب شده و به پاس دستاوردهای پیشگامانه‌اش در این حوزه، ۱۰۰,۰۰۰ دلار جایزه نقدی بدون محدودیت دریافت خواهد کرد.

نائومی بکوویت، معاون مدیر و سرپرست ارشد کیوریتوریال در گوگنهایم نیویورک، می‌گوید:

«در هسته‌ی کارهای پیشگامانه‌ی آیونگ کیم، مخاطبان نه‌تنها شاهد تسلط فنی وی خواهند بود، بلکه با پرسش‌های عمیق درباره‌ی زمان و تجربه‌ی انسانی در عصر دیجیتال شتابان نیز مواجه می‌شوند. او با نمایش همگرایی ماشین‌ها و بشریت، چالش‌های اساسی دوران ما را به تصویر می‌کشد. افتخار می‌کنم که کیم از طریق این جایزه به عنوان یک صدای برجسته شناخته می‌شود.»

سئول پارک، رئیس برند در شرکت ال‌جی، اظهار می‌کند:

«آثار آیونگ کیم که در آن فناوری هم به‌عنوان موضوع و هم به‌عنوان رسانه حضور دارد، هم‌راستا با تعهد ال‌جی به نوآوری‌هایی است که تجربه و احساسات انسانی را در نظر می‌گیرند. ال‌جی این موفقیت شایسته را به آیونگ کیم تبریک می‌گوید و مشتاق است که ادامه‌ی بهره‌گیری او از فناوری‌های پیشرفته را در توسعه‌ی مرزهای هنر معاصر مشاهده کند.»

کیم که در گرافیک متحرک و رسانه‌های لنز-محور آموزش دیده است، با استفاده از فناوری‌های نوظهور، محیط‌های مجازی خیال‌انگیز و با دقت طراحی‌شده‌ای خلق می‌کند. آثار او بر پایه‌ی سنت‌های سینمایی کلاسیک بنا شده‌اند و ترکیبی از اجرای زنده، موشن کپچر، نرم‌افزارهای انیمیشن، موتورهای بازی‌سازی و فناوری‌های تولید تصویر را شامل می‌شوند. او همچنین واقعیت مجازی و شبیه‌سازی زنده را در کنار رسانه‌های سنتی‌تر همچون پرفورمنس، مجسمه‌سازی و چاپ بررسی می‌کند.

ترکیب پژوهش تاریخی و فناوری‌های نوین

کیم که از زیبایی‌شناسی وب‌تون و مفهوم GL (عشق دختران) الهام گرفته است، پژوهش‌های میدانی و مستند را به دنیاهای تخیلی و غوطه‌ورکننده تبدیل می‌کند. دامنه‌ی آثار او از تحقیقات عمیق تاریخی درباره‌ی کیهان‌شناسی‌های باستانی تا مطالعاتی درباره‌ی زندگی روزمره‌ی کارگران خدماتی تحت مدیریت الگوریتمی و پناهندگان را دربرمی‌گیرد. او روایت‌های گسترده و حماسی را می‌بافد که مرزهای زمان، فضا، فرهنگ و زبان را در هم می‌شکنند.

کیم که استاد روایت‌گری و جهان‌سازی است، از آگاهی نسبت به هوش مصنوعی (AI) دفاع می‌کند و به درک عمیق‌تر از مرز میان انسان و ماشین علاقه‌مند است. او در آثارش علم ذرات، واقعیت‌های کوانتومی و امکان‌های به‌هم‌پیوسته‌ی جهان‌های متعدد را بررسی می‌کند. هنر خلاقانه‌ی پیشروانه‌ی او مرزهای هنر و فناوری را گسترش داده و تصویری از آینده ارائه می‌دهد که تحت تأثیر هر دو عامل شکل گرفته است.

بیانیه‌ی آیونگ کیم

آیونگ کیم درباره‌ی این موفقیت می‌گوید:

«با پیشرفت فناوری، زندگی انسانی به‌طور اجتناب‌ناپذیری پیچیده‌تر می‌شود. کاری که هنرمندان می‌توانند با فناوری انجام دهند، کاوش در امکانات نامطمئنی است که ممکن است در آن پنهان باشند و استفاده‌ی شهودی از آن. نه یک تکنو-جبرگرا هستم و نه یک تکنو-بدبین، اما همیشه خواسته‌ام تأثیر فناوری بر جامعه را از طریق خود فناوری بازتاب دهم. از ال‌جی و موزه گوگنهایم برای تعهد آینده‌نگرانه‌شان در حمایت از هنرمندانی که به گفتمان فناوری دامن می‌زنند، صمیمانه سپاسگزارم.»

حضور در رویدادهای بین‌المللی و افتخارات

آیونگ کیم (متولد ۱۹۷۹، سئول) آثار خود را در نمایشگاه‌های معتبر جهانی ارائه کرده است، از جمله:

  • موزه هنر موری، توکیو (۲۰۲۵)
  • ACMI، ملبورن (۲۰۲۴)
  • موزه M+، هنگ‌کنگ (۲۰۲۴)
  • موزه هنر مدرن، نیویورک (۲۰۲۴)
  • HEK (خانه هنرهای الکترونیکی)، بازل (۲۰۲۳)
  • موزه ملی هنر مدرن و معاصر، سئول (۲۰۲۳)
  • پالاس د توکیو، پاریس (۲۰۱۶)
  • جشنواره بین‌المللی فیلم برلین (۲۰۲۰)

او همچنین در نمایشگاه‌های بین‌المللی مهمی چون بینال شارجه (۲۰۲۳)، بینال گوانگجو (۲۰۱۸) و بینال ونیز (۲۰۱۵) شرکت کرده است.

از افتخارات او می‌توان به جایزه ACC Future از مرکز فرهنگ آسیای ملی، گوانگجو (۲۰۲۴)، جایزه نیکای طلایی، Prix Ars Electronica، لینز، اتریش (۲۰۲۳) و جایزه موسسه بریتانیایی، آکادمی سلطنتی هنر، لندن (۲۰۱۰) اشاره کرد. آثار او در مجموعه‌های هنری برجسته‌ای همچون Frac Lorraine، کادیست فاندیشن، موزه لیوم، سئول، موزه ملی هنر اوساکا و موزه ملی هنر مدرن و معاصر کره، سئول نگهداری می‌شوند.

نمایشگاه انفرادی آینده‌ی او در هامبورگر بانهوف، برلین در ۲۸ فوریه افتتاح خواهد شد.

بیانیه هیئت داوران

هیئت داوران امسال شامل محمد الموسبلی (مدیر و کیوریتور ارشد، Kunsthalle Basel)، دوریون چونگ (مدیر هنری و کیوریتور ارشد، M+ هنگ‌کنگ)، سابین هیملسباخ (مدیر، HEK بازل)، آلفردو جار (هنرمند، معمار و فیلمساز) و نوآم سگال (کیوریتور همکار ال‌جی الکترونیکس، موزه گوگنهایم نیویورک) بودند.

«آثار آیونگ کیم یک تغییر پارادایم در تعامل هنر با فناوری‌های نوظهور را نشان می‌دهد. او روش‌های تصویری سنتی سینمایی و گرافیکی را با تکنیک‌های جدید تولید تصویر ادغام می‌کند. آثار او نگاهی تحول‌آفرین به نحوه‌ی تعامل و درک بشریت از ابزارهای جدید ارائه می‌دهند. او با ترکیب اجرا، محیط‌های مجازی، موتورهای بازی‌سازی و چاپ، دنیای متنوعی خلق می‌کند که باعث تفکر و تأمل می‌شود.

کیم مرزهای میان انسان و داده را در دوران حکمرانی الگوریتمی بررسی می‌کند و سوالاتی اساسی درباره ابعاد احساسی و اخلاقی زندگی در جهانی متکی به فناوری مطرح می‌سازد. او با مهارتی کم‌نظیر و جسارتی تجربی، آثاری می‌آفریند که مخاطبان و زمینه‌های مختلف را تحت تأثیر قرار می‌دهد. هیئت داوران، کیم را به عنوان هنرمندی پیشگام و نوآور در عصر خود به رسمیت می‌شناسد.»

۰ نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

نظر دهید