صحبتهای مدیر عامل الجی برای رقابت ساختاری و رشد کیفی
مدیر عامل الجی الکترونیکس (LG) آقای ویلیام چو مدیران کلیدی شرکت، در طی یک کنفرانس مطبوعاتی که چندی پیش برای رسانههای کرهای در لاسوگاس نوادا برگزار شد، استراتژی تجاری این شرکت در سال ۲۰۲۵ میلادی را تشریح کردند. مدیر عامل بر نیاز به ایجاد رقابت ساختاری و تسریع رشد کیفی با اصلاح استراتژیهای اجرایی سازگار با محیطهای بازار جهانی که به سرعت در حال تغییر هستند، تأکید کرد.
آقای چو پیشرفت مثبتی را برجسته کرده که از طریق مدلهای کسب و کار نوآورانه همانند تجارت سرویس اشتراک و تجارت محتوا و تبلیغاتی مبتنی بر webOS به دست آمده که نشان دهنده پاسخگویی سریع الجی به تقاضاهای در حال تحول بازار است. او گفته: «در میان عدم قطعیتهای بیسابقه بازار و تغییر چشمانداز رقابتی، ما به سطح متفاوتی از استراتژیها و اجرای دقیق نیاز داریم.»
در مقایسه با دو سال گذشته که الجی برای اولین بار Future Vision 2030 خودش را ارائه کرد، بهبود بازار جهانی تأخیرهای طولانی مدت را تجربه میکند و این در حالی است که خطرات ژئوپلیتیکی، مانند تغییر در سیاستهای تجاری در کشورهای بزرگ بارزتر میشوند. پارادایم رقابتی با شرکتهای چینی نیز از رقابت مبتنی بر قیمت به تمرکز پیچیدهتر بر فناوری تغییر میکند.
الجی بهعنوان بخشی از Future Vision 2030 قصد دارد تجارت دستگاه محور موجود خودش را به فضاهای حمل و نقل و تجاری گسترش بدهد. این شرکت با بهرهگیری از دههها درک مشتری، دانش فنی و تخصص فناوری، به دنبال تبدیل شدن به یک ارائه دهنده راهکارهای زندگی هوشمند است که تجارب مشتری را به هم متصل و افزایش میدهد.
آقای چو اضافه کرده: «با وجود محیط چالشبرانگیز، فرصتهای قابل توجهی باقی مانده است. با تمرکز بر ارائه ارزش مشتری متمایز، ما رشد مستمری ایجاد خواهیم کرد.»
تغییر پارادایمهای کسب و کار برای پاسخگویی به تقاضاهای بازار
الجی حضور خودش را در بازار از طریق مدلهای تجاری جدید مانند خدمات مبتنی بر اشتراک و فروشگاه آنلاین برند افزایش میدهد. با سرمایهگذاری بر نقاط قوت شرکت، کسب و کار اشتراک، دستگاهها و خدمات را ترکیب میکند تا راحتی و انعطافپذیری بیشتری را فراهم کند و فراتر از رقابت قیمت محور حرکت کند. مشتریان میتوانند از محصولات برای مدتی استفاده کنند که به بهترین وجه با نیازهایشان مطابقت دارد و خدمات مراقبتی بهینهای را دریافت کنند که به الجی اجازه میدهد تا روابط نزدیکتری با مشتری حفظ کند و درآمد مکرر ایجاد کند.
الجی همچنین با افزایش خدمات نگهداری در محل و متنوع کردن کانالهای فروش، مزیت رقابتی خودش را تقویت میکند. امسال، این شرکت پس از راهاندازی موفقیتآمیز در مالزی، تایلند و تایوان، خدمات خودش را به هند، سنگاپور و هنگ کنگ گسترش میدهد.
در سال ۲۰۲۴ میلادی، درآمد الجی از خدمات اشتراک بیش از ۷۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرد و از هدف اولیه شرکت فراتر رفت و به مجموع نزدیک به ۲ تریلیون وون رسید. الجی قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ میلادی این رقم را بیش از سه برابر کند و خدمات اشتراک خودش را بهعنوان محرک اصلی رشد معرفی کند.
فروشگاه آنلاین برند مبتنی بر داده این شرکت نیز با سرعتی زیاد در حال رشد است و فروش آن در طول دوره جمعه سیاه نوامبر گذشته بیش از ۸۰ درصد سالانه افزایش یافته است.
گسترش تجارت خدمات مبتنی بر پلتفرم از طریق webOS
کسب و کار خدمات مبتنی بر پلتفرم که به گذار ساختار تجاری شرکت به مدلی با سود بالا کمک میکند، قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ میلادی درآمد خودش را پنج برابر افزایش بدهد که در نهایت بیست درصد از کل سود عملیاتی الجی را تشکیل خواهد داد. این مدل کسب و کار از صدها میلیون محصول الجی که در سراسر جهان فروخته میشوند بهعنوان پلتفرمی برای درآمدزایی از طریق ارائه محتوا، تبلیغات و خدمات مناسب به مشتریان استفاده میکند.
نمونه بارز موفقیت فعلی الجی در این زمینه، تجارت تبلیغات و محتوا بر اساس سیستم عامل تلویزیون هوشمند webOS این شرکت است. سال گذشته، کسب و کار تبلیغات و محتوای مبتنی بر webOS از هدف درآمد یک تریلیون وون فراتر رفت.
از سال جاری میلادی، webOS به یک پلتفرم محتوای جامع برای دستگاهها و راهکارهای مختلف از جمله محصولات فناوری اطلاعات و سیستمهای اطلاعات سرگرمی خودرو تبدیل خواهد شد. این همچنین دامنه خودش را گسترش میدهد تا راهکارهای دیجیتال خارج از خانه (DOOH) مبتنی بر هوش مصنوعی را برای تبلیغکنندگان در بر بگیرد و به یک پلتفرم تبلیغات رسانهای یکپارچه تبدیل شود که تجربیات محتوای متفاوتی را در فضاهای مختلف داخلی و خارجی ارائه میکند.
برای این کار نیز الجی ادغام کسب و کارهای مبتنی بر نمایشگر خودش از جمله تلویزیونها، ساینیجها، تابلوها، مانیتورها و لپتاپها را از طریق یک سازماندهی مجدد در پایان سال گذشته میلادی شروع کرد. این شرکت همچنین در حال بررسی فرصتهای مختلف برای تضمین قابلیتهای اضافی از طریق ادغام و تملک (M&A) و مشارکت است.
بخش HVAC نمونهای از تسریع رشد در B2B است
برای سرعت بخشیدن به رشد در بخش B2B، این شرکت بر تجارت گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع (HVAC) خودش تمرکز کرده است که پیشبینی میشود در عصر هوش مصنوعی به سرعت گسترش یابد. الجی یک بخش تجاری اختصاصی به نام شرکت LG Eco Solution ایجاد کرده است تا تجارت فعلی HVAC را ارتقا بدهد. تجارت HVAC در کنار بخش خودرو و تجارت کارخانه هوشمند الجی، نقش مهمی در پیشبرد کسب و کار B2B این شرکت به سمت موفقیت خواهد داشت.
LG HVAC مجموعهای جامع از راهکارهای کارآمد و با کارایی بالا با استفاده از فناوریهای اصلی پیشرو در صنعت این شرکت است. محصولات پیشرفته آن از سیستمهای تهویه مطبوع مسکونی گرفته تا دستگاههای تهویه مطبوع برای ساختمانها، مدارس و مؤسسات عمومی را شامل میشود؛ راهکارهای گرمایش طراحی شده برای جایگزینی دیگهای بخار سوخت فسیلی و فناوری خنککننده پیشرفته که اکنون برای بهینهسازی بهرهوری انرژی در مراکز داده استفاده میشوند. علاوه بر این، در بازارهای کلیدی، الجی به ایجاد یک ساختار تجاری محلی و مستقیم که شامل تحقیق و توسعه، تولید، فروش و نگهداری میشود، سرعت میبخشد و توانایی توسعه راهکارهای خاص منطقهای را دارد.
تا سال ۲۰۳۰، الجی انتظار دارد که کسب و کار B2B آن حدود ۴۵ درصد درآمد تولید شده توسط این شرکت را تشکیل بدهد. درآمد B2B تقریباً ۲۷ درصد از کل درآمد را در سال ۲۰۲۱ میلادی تشکیل میداد، رقمی که در انتهای سال گذشته به ۳۵ درصد افزایش پیدا کرد.
اتخاذ ابتکارات جسورانه تحقیق و توسعه
این شرکت همچنین در حال اصلاح سبد تحقیق و توسعه فناوری آینده خودش است تا با مسیرهای استراتژیک کلیدی همسو شود که شامل به حداکثر رساندن پتانسیل تجاری، گسترش مشاغل خدمات مبتنی بر پلتفرم، تسریع تجارت B2B و تجاری سازی سریع موتورهای رشد جدید است. بیش از ۷۵ درصد از تلاشهای تحقیق و توسعه پیشرفته الجی روی فناوریهایی برای کسب و کارهای همسو با استراتژیهای میان مدت تا بلند مدت شرکت و روی ایمن سازی فناوریهای محوری در زمینههای آیندهدار متمرکز خواهد بود.
الجی به تمرکز بر تقویت فناوریهای اصلی در هشت فناوری اصلی ادامه خواهد داد که شامل نرمافزار، سیستم روی تراشه، هوش مصنوعی، رباتیک، مواد و قطعات، استانداردها، محاسبات کامپیوتری نسل جدید و فضای ابری و داده است. به طور خاص، این شرکت استراتژی 3B مدیر عامل آقای چو یعنی ساختن، قرض گرفتن و خریدن را با تقویت قابلیتهای داخلی، استفاده از تخصص خارجی و کسب فناوریها اعمال خواهد کرد. این رویکرد شامل ایجاد مشارکت با غولهای فناوری جهانی و همچنین استارتآپها و دانشگاههای امیدوارکننده به منظور تحکیم رهبری در فناوری است. علاوه بر این، الجی تلاشهای تحقیق و توسعه خودش را در زمینههای آینده با پتانسیل بالا مانند محاسبات کوانتومی و فناوری فضایی تقویت خواهد کرد.
کار گروه ویژه به رهبری مدیر عامل برای افزایش رقابت ساختاری
الجی علاوه بر تغییر سبد کسب و کار خودش، بر تقویت رقابتپذیری ساختاری خودش که کیفیت، هزینه و تحویل را شامل میشود، برای مقابله با تشدید رقابت جهانی تمرکز میکند.
امسال الجی در حال ایجاد یک سیستم بررسی جدید به رهبری مدیر عامل برای هدایت این تلاشها است. هر بخش تجاری و سازمان ستاد مرکزی یک کارگروه برای تضمین رهبری در محصولات و فناوری، کارایی تولید، تحقیق و توسعه و عملیات ایجاد خواهند کرد و مدیر عامل آقای چو شخصاً بر پیشرفت آنها نظارت خواهد کرد. اهداف کلیدی برای هر کارگروه شامل ایمنسازی نوآوریهای محصول و فناوری، افزایش قابلیتهای تولید و بهبود قابلیتهای تحقیق و توسعه است.
الجی همچنین در حال انجام آمادهسازی دقیق برای بهبود توانایی خودش در پاسخگویی استراتژیک به عدم قطعیتهای خارجی است. این شرکت با همکاری کارشناسان داخلی و خارجی، سناریوهای پیشبینیکننده را برای مسائل کلیدی ایجاد میکند و رویکردهایی را برای شناسایی پاسخهای بهینه توسعه میدهد. این رویکرد آیندهنگرانه تأثیر عوامل خارجی را بر کسب و کار به حداقل میرساند و فرصتهای جدیدی را آشکار میکند.
سرمایهگذاری پایدار در رشد آینده
در حالی که پیشبینی میشود که محیط کسب و کار در سالهای آینده همچنان با ابهامات قابل توجهی مواجه شود اما الجی متعهد به حفظ سرمایهگذاریهای استراتژیک خودش است. این سرمایهگذاریها با هدف تضمین رقابت اساسی کسب و کار و حفظ رشد آینده است و بر اساس اولویتهای استراتژیک به حداکثر میرسند.
الجی علاوه بر سرمایهگذاری در تسهیلات و تحقیق و توسعه، به طور فعال در حال بررسی تخصیص استراتژیک منبع سرمایهگذاری برای سرمایهگذاریهای سهام و M&A است تا رشد شرکت را تسریع ببخشد. قبلاً، الجی برنامه خودش برای تزریق بیش از ۵۰ تریلیون وون تا سال ۲۰۳۰ برای ایجاد تحول در سبد و رشد کیفی را اعلام کرده بود.
نظر دهید