۱۶ مهر ۱۴۰۲

توسعه محصول و خدمات با Open Source آسان‌تر است

در این قسمت از سری مطالب On the Job نگاهی به کارگروه منبع‌باز یا متن‌باز (Open Source Task) در مرکز مهندسی نرم‌افزار (SW) ال‌جی الکترونیکس می‌اندازیم.

نرم‌افزار در هوشمند کردن لوازم‌خانگی نقشی کلیدی دارد و برای بهبود و پیشرفت نرم‌افزار نیز به اشتراک گذاشتن کدهای منبع‌باز بین توسعه‌دهندگان از سراسر جهان بسیار مهم است. نرم‌افزار اوپن سورس یا منبع‌باز را می‌توان آزادانه تغییر داد تا مطابق با نیازهای یک پروژه یا برنامه خاص باشد. نرم‌افزار متن‌باز همچنین با ارائه پایه‌ای محکم برای ساخت پروژه یا برنامه، در زمان برنامه‌نویسان نیز صرفه‌جویی می‌کند.

کارگروه منبع‌باز در آزمایشگاه مهندسی نرم‌افزار ال‌جی همان‌طور که از نامش پیدا است روی مدیریت استفاده داخلی از نرم‌افزار منبع‌باز و همچنین مشارکت‌های منبع‌باز ال‌جی تمرکز دارد. این مرکز به طور کلی روی بهبود توانایی‌های توسعه‌دهندگان این شرکت تمرکز دارد و سعی دارد تا با ایجاد خط و مشی منبع‌باز و سیاست‌های امنیتی محصول، تحقیق درباره معماری نرم‌افزار، آموزش توسعه‌دهندگان و ارائه آزمایش‌های محیطی و ساختاری سطح بالا این کار را انجام بدهد. کارگروه منبع‌باز در فرایند پذیرش فرهنگ جامعه منبع‌باز ایجاد شده، به‌خصوص زمانی که منبع‌باز نقش مهم‌تری در توسعه نرم‌افزاری ایفا می‌کند.

کیم سو ایم که متخصصی در کارگروه منبع‌باز است، می‌گوید:

«کارگروه منبع‌باز از همه چیز مرتبط با استفاده از کد منبع‌باز در نرم‌افزارهای اعمال شده در محصولات و خدمات ال‌جی پشتیبانی می‌کند. ما بررسی می‌کنیم که آیا از نظر نرم‌افزار منبع‌باز استفاده شده در محصولات ال‌جی، به تعهدات خود مطابق با مجوزها عمل کرده‌ایم یا نه. ما همچنین ابزار مدیریتی خود را برای استفاده بهتر از نرم‌افزار منبع‌باز توسعه داده و اجرا می‌کنیم.»

ابزار مدیریت نرم‌افزار منبع‌باز این کارگروه توسط توسعه‌دهندگان داخل شرکت و بیرون شرکت نیز استفاده می‌شوند. این کارگروه علاوه بر تجزیه‌وتحلیل فناوری‌های جدید و بررسی مجوزهای استفاده برای ایجاد سیاست‌های مربوط به نرم‌افزار منبع‌باز، فعالیت‌هایی را نیز برای افزایش آگاهی درباره مسائل پیرامون کپی‌رایت منبع‌باز انجام می‌دهد.

مین کیونگ سان متخصص دیگری در این کارگروه می‌گوید:

«مفهوم منبع‌باز این است که کد منبع لازم برای توسعه نرم‌افزار به طور رایگان در اختیار همه افراد است. افراد می‌توانند به‌صورت رایگان این کد منبع را تغییر بدهند، کپی کنند، از آن بهره ببرند و دوباره آن را منتشر کنند. علاوه بر این، محصولات توسعه‌یافته با نرم‌افزارهای منبع‌باز نیز مجاز به فروخته شدن هستند.»

اگر عملکردهای مورد نیاز برای توسعه یک محصول قبلاً در یک نرم‌افزار منبع‌باز گنجانده شده باشد، توسعه‌دهندگان محصول دیگر لازم نیست که آن را از پایه ایجاد کنند و همین نیز باعث می‌شود تا زمان و تلاش آن‌ها بیهوده صرف نشود. مین کیونگ سان گفته:

«به‌عنوان مثال، هنگام ایجاد یک ماشین حساب، توسعه‌دهنده می‌تواند به‌سادگی کد منبع‌باز نرم‌افزار مربوطه را دانلود و اجرا کند و سپس از آنجا به کار خود ادامه بدهد. این زیبایی منبع‌باز است.»

نرم‌افزار منبع‌باز در اکثر محصولات ال‌جی در تمام زمینه‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند. پارک وون جائه نیز در همین رابطه بیان کرده:

«پلتفرم webOS  که در تلویزیون‌های ال‌جی و تابلوهای سانیج به کار رفته، بر پایه منبع‌باز ساخته شده است. برای نرم‌افزارهای خودرو که ال‌جی با شرکای بین‌المللی خودش ایجاد می‌کند، از نرم‌افزار منبع‌باز استفاده می‌شود.»

قبل از استفاده از نرم‌افزار منبع‌باز بسیار مهم است که تعهدات مجوز خاص پیوست شده به آن نرم‌افزار را بررسی کرد. برای این منظور، ال‎‌جی ابزار مدیریتی FOSSLight را ایجاد کرده که به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا از نرم‌افزار منبع‌باز با رعایت مجوزهای مربوطه استفاده کنند. این ابزار همچنین با شناسایی هر گونه آسیب‌پذیری، امنیت محصول را افزایش می‌دهد. ال‌جی در حال ایجاد یک پایگاه داده جامع شامل انواع اطلاعات ضروری برای توسعه‌دهندگان به هنگام استفاده از نرم‌افزار منبع‌باز است. در حال حاضر، پایگاه داده FOSSLight شامل حدود ۵۰۰۰۰ منبع‌باز و ۷۰۰ مجوز است. FOSSLight می‌تواند منبع‌باز مورد استفاده در نرم‌افزار را شناسایی کند، مجوز مربوط به آن را پیدا کند و بر آسیب‌پذیری‌های امنیتی نظارت داشته باشد. این سیستم ال‌جی برای ایمنی و راحتی بیشتر همچنین از تمام فرایندهای مورد نیاز توسعه‌دهندگانی که با نرم‌افزار متن‌باز کار می‌کنند نیز پشتیبانی می‌کند.

تقریبا ۲۰۰۰ توسعه‌دهنده در حال حاضر از این سیستم به‌صورت مستقیم استفاده می‌کنند و مؤسسه‌ها و شرکت‌هایی همچون مؤسسه تحقیقات الکترونیک و مخابرات کره جنوبی (ETRI) نیز سیستم‌هایی را ایجاد کردند که از FOSSLight استفاده می‌کنند. انتظار می‌رود که تعداد سازمان‌ها و شرکت‌هایی که FOSSLight را به کار می‌گیرند رو به افزایش باشد.

در حالی که نرم‌افزار متن‌باز به دلیل مزایای زیادی که در بالا ذکر شده بودند، به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند، در صورتی که شرکت‌ها و توسعه‌دهندگان از مجوزها و موافقت‌نامه‌های این نرم‎‌افزارهای منبع‌باز پیروی نکنند، احتمال ایجاد مشکلات قانونی برای آن‌ها وجود دارد. مین کیونگ سان توضیح داده:

«برای جلوگیری از هر گونه مشکلی، کارگروه متن‌باز سیاست‌ها و فرایندهایی را برای انطباق متن‌باز ایجاد کرده است.»

انطباق با متن‌باز مجموعه‌ای از فعالیت‎‌هایی است که برای مدیریت ریسک‌ها از طریق بررسی و تأیید مسائل قانونی مرتبط با نرم‌افزار متن‌باز انجام می‌شود، مسائلی که ممکن است در فرایند استفاده از نرم‌افزار متن‌باز ایجاد شوند.

اولویت دیگر کارگروه متن‌باز نیز بهبود سرعت و دقت FOSSLight است. کیم سو ایم در همین رابطه گفته:

«ما سیاست‌هایی را برای توسعه محصول ایجاد کردیم تا مشکلات و ناراحتی‌ها برای توسعه‌دهنده‌ها را به حداقل برسانیم، کسانی که از طریق توسعه نرم‌افزار ارزش بیشتری برای مشتریان به ارمغان می‌آورند.»

نرم‌افزار متن‌باز نقش بسیار مهمی در آینده ال‌جی ایفا خواهد کرد و هم اکنون نیز به بخشی حیاتی از تجارت لوازم الکترونیکی تبدیل شده است، به‌طوری‌که از آن برای توسعه نرم‌افزار لپ‌تاپ‌ها، راهکارهای اینترنت اشیا و بسیاری از دیگر محصولات استفاده می‌شود. عملکرد متن‌باز را می‌توان به‌عنوان چرخه اشتراک‌گذاری شریف و صادقانه توصیف کرد.

پارک وون جائه گفته:

«ما از اکوسیستم متن‌باز بهره برده‌ایم و از طریق نوآوری‎‌های مختلف از جمله FOSSLight ، سهم خود را به جامعه متن‌باز باز می‌گردانیم.»

به منظور ایجاد تجربه منبع‌باز بهتر، متخصصان کارگروه منبع‌باز به سمت تحقق ابزارهای کاملاً خودکار متن‌باز در حال حرکت هستند.

کیم سو ایم بیان کرده:

«ما می‌خواهیم سطح اتوماسیون را افزایش بدهیم تا تجربه توسعه نرم‌افزاری بهتری ایجاد کنیم. FOSSLight  به معنای نرم‌افزار متن‌باز و رایگان است که نور بر جهان می‌تابد. در همین راستا نیز ما امیدواریم که پلتفرم متن‌باز ال‌جی بتواند نور بیشتری را در محیط توسعه نرم‌افزاری بتاباند و توسعه‌دهنده‌ها را قادر سازد تا به طور مؤثرتری کار کنند و ارزش محصولات و خدمات را افزایش بدهند.»

۰ نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

نظر دهید