۲۷ فروردین ۱۳۹۴

فناوری OLED و QD در نمایشگرهای ال‌جی

همان‌طور که OLEDها روزبه‌روز بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند، QD (نقطه‌های کوانتومی) نیز می‌توانند هنگام استفاده در نمایشگرهای ال‌سی‌دی رنگ‌های بسیار شفاف و اشباعی ارائه‌ دهند. 3M و Nanosys’ QDEF (فیلم بهبوددهنده نقطه کوانتومی) در مسابقات صنعت نمایشگر که در ماه می در کانادا برگزار شد، توانست جایزه «انجمن اطلاعات نمایشگر» را از آن خود کند.

3M در نظر دارد در نیمه دوم سال آینده میلادی، تولید انبوه QDEF را آغاز کند. این فیلم لامپ‌های ال‌ای‌دی آبی دارد که با توجه به اندازه ذرات بین قرمز و سبز متفاوت است و می‌تواند به سه رنگ RGB تغییر هویت دهد؛ آن هم در حالی‌که همچنان نورهای LED آبی خود را حفظ کرده باشد. همانند OLED، مواد QD می‌تواند به عنوان ماده تابش نور مورد استفاده قرار گیرد و نام آن نیز QLED یا QDLED خواهد بود.

اگر OLEDهای اولیه نیاز به تغییر رنگ داشته باشند، مواد ارگانیک باید تغییر کنند. اما QLEDها که از QD استفاده می‌کنند فقط به تغییر اندازه QD نیاز دارد که برای انتشار نور ساختار بسیار ساده‌تری دارد. اما از آنجایی که اندازه ذرات، نانومتری است و رنگ‌ها با توجه به اندازه، دایم در حال تغییر هستند، این فناوری کار بیشتر و کسالت‌باری را باید دایم تکرار کند. به علاوه، بیشتر مواد از کادمیم فلزی به عنوان پایه استفاده می‌کنند. بنابراین، تولید موادی که از کادمیم به عنوان پایه استفاده نمی‌کنند نیز در دستو کار قرار دارد.

1- نقطه کوانتومی (کوانتوم دات): عنصر نیمه‌رسانای کارآمدی است که در فیزیک سنتی دیده نمی‌شود و امروزه در صنعت و پزشکی استفاده‌های گوناگونی دارد. در صنعت، از نقاط کوانتومی برای ساخت لامپ‌های ال‌ای‌دی، باتری‌های خورشیدی وغیره استفاده می‌شود. در پزشکی نیز از آنها برای طراحی و ساخت نانوبیوسنسورهای بسیار حساس و با پایداری نوری بالاتر نسبت به رنگ‌ریزه‌های مرسوم استفاده می‌شود.

پایداری نوری بالاتر نسبت به فلورفورهای مرسوم، طول موج طیف تحریکی و نشری باریک و مجزا از هم، کوچک بودن (۲ تا ۸ نانومتر)، درخشان‌تر بودن از ویژگی‌های نقطه‌های کوانتومی است.

با اینکه نقطه‌های کوانتومی از مواد مشابهی ساخته شده‌اند اما با توجه به اندازه‌شان طول موج جذب نوری آنها همانند رنگین‌کمان متغیر است. با کاهش اندازه ذرات، نورهای منتشره از گروه امواج کوتاه آبی‌رنگ هستند، اما اندازه ذرات قابل تنظیم است و می‌توان نور را از طول موج‌های مورد نظر منتشر کرد. تحقیقات متعدد و مستمری روی دستگاه‌های نوری، عناصر انتقال فتوالکتریک، بیو-ایمیجینگ و زمینه‌های دیگر در حال انجام است. Nanosys، Nanoco و QD Vison شرکت‌هایی هستند که در R&D مشغول فعالیت در این حوزه هستند.

2-  RGB که با نام قرمز، سبز و آبی نیز شناخته می‌شود، سه نور اصلی را تشکیل می‌دهند. در میان این رنگ‌ها، روند تولید آبی از همه سخت‌تر است. برای تولید رنگ آبی به طول موج‌های کوتاه و تفاوت‌ انرژی‌های بیشتر نیاز است. همچنین، تحقیقات پیچیده‌تری نیز دارد. به این دلایل، تولید رنگ «آبی تیره و عمیق» بزرگ‌ترین چالش کمپانی‌های سازنده است.

فلورسنس و فسفرسنس

OLED – دیودهای ساطع‌کننده نورهای ارگانیک – به نام اختصاری Organic EL نیز نامیده و شناخته می‌شود.  Electroluminescence به مفهوم برق‌درخشى‌ یا به زبان ساده‌تر، بیرون‌ دادن‌ نور سرد توسط‌ برخى‌ مواد که‌ تحت‌ تاثیر میدان‌ برق‌ متناوب‌ قرار مى‌ گیرند، است. EL نیز به وسایل و ابزاری برمی‌گردد که نور را با انرژی الکتریکی نشان می‌دهد و دو روش اجرایی دارد: فلورسنس و فسفرسنس (درخشندگی بدون گرما).

در حالی‌که روش فلورسنس، حدود 25 درصد تاثیر دارد اما روش فسفرسنس، تأثیرگذاری 100 درصدی دارد. البته جا دارد اشاره کنیم، روش فسفرسنس مشکلات بارزی دارد و در انطباق با مواد نیز مشکلاتی دارد که موجب می‌شود تا چندان تجاری و به‌صرفه به‌نظر نرسد. تا همین اواخر،  مواد سازنده OLED از روش‌های فلورسنس و فسفرسنس ناقص استفادده می‌شد. UDC (موسسه نمایشگر جهانی)، یک شرکت پیشتاز در اختراع و استفاده از مواد فلورسنس در نمایشگرها است.

۰ نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

نظر دهید