۲۸ خرداد ۱۳۹۸

آنچه باید در مورد وضوح تلویزیون‌های 8K بدانید

بعد از گذشت سال‌ها و ارائه طرح‌های مفهومی از تلویزیون‌های 8K، بالاخره امسال تلویزیون‌های رویایی مشتریان در بسیاری از کشورهای جهان عرضه شده‌اند.

دیگر وقتش رسیده که با 4K خداحافظی کنید و به استقبال تلویزیون‌های 8K بروید. اگر چه، این تلویزیون‌ها هنوز در بازار ایران عرضه نشده‌اند اما بهتر است اگر خیال خرید تلویزیون جدید را دارید مدتی صبر کنید و به جای وضوح پایین‌تر ‌4K به انتخاب وضوح بالاتری اقدام کنید که همان 8K است.

در نمایشگاه CES 2019 تعداد زیادی از کارخانجات سازنده تلویزیون نظیر ال‌جی، سونی، سامسونگ و تی.سی.ال از تلویزیون‌های 8K خود پرده‌برداری کردند که همه این تلویزیون‌ها تا پایان سال جاری وارد بازارهای جهان می‌شوند. این تلویزیون‌ها طلایه‌دار صنعت تلویزیون در سال ۲۰۱۹ هستند و همان طور که انتظار می‌رود قیمت آنها به تدریج ارزان خواهد شد.

اما ممکن است تا کنون این سؤالات برای شما پیش آمده باشد که واقعا وضوح 8K یعنی چه و چه فرقی با 4K و 2K یا کیفیت‌های دیگر دارد؟ آیا با عرضه تلویزیون‌های 8K دیگر تلویزیون‌های 4K منسوخ و از رده خارج می‌شوند؟ آیا باید برای خرید این تلویزیون‌ها شتاب کرد زیرا ممکن است در آینده نزدیک نتوانید برنامه‌های تلویزیونی دلخواهتان را تماشا کنید؟ آیا باید تلویزیون قدیمی خود را از پنجره به بیرون پرتاب کنید و آیا وضوح 4K واقعا اینقدر کم است که باید آن را به دست فراموشی سپرد؟

قرار نیست ما در این مطلب به تمامی این سؤالات پاسخ دهیم بلکه قصد داریم قبل از هر چیز اطلاعات فنی بیشتری در مورد وضوح 8K در اختیار شما بگذاریم تا بتوانید بهتر تصمیم بگیرید.

وضوح 8K چیست؟

تلویزیون HD ، که این روزها در همه خانه‌ها یافت می‌شود و چند سالی از عرضه آنها می‌گذرد، وضوح ۱۰۸۰ پیکسل دارد. به عبارت دیگر، ۱۹۲۰ پیکسل با آرایش افقی و ۱۰۸۰ پیکسل عمودی کنار هم چیده شده‌اند. بسیاری از پروژکتورهای دیجیتال که در سالن‌های سینما از آنها استفاده می‌شود وضوح ۱۰۸۰×۲۰۴۸ پیکسل دارند. از آنجا که در صنعت سینمای هالیوود بیشتر به وضوح افقی اشاره می‌شود به این وضوح اصطلاحا 2K گفته می‌شود اما در اصل همان وضوح HD 1080p هستند که شما در تلویزیون HD خود در خانه دارید.

lg-magazine_why-lg-8k-oled-tv_sub-img1
واژه 4K هم از صنعت سینما می‌آید که وضوح افقی ۴۰۹۶ پیکسل دارد و به اختصار به آن 4K می‌گویند. در صنعت تلویزیون، برای کسب وضوح دو برابر نسبت به وضوح افقی و عمودی در تلویزیون‌های HD 1080p به تعداد پیکسل‌های ۲۱۶۰×۳۸۴۰ پیکسل می‌رسیم که خیلی‌ها به آن 4K می‌گویند و اصطلاح فنی برای تلویزیون‌های Ultra HD هم محسوب می‌شود. به عبارت دیگر، تعداد پیکسل‌های آن ۴ برابر تلویزیون‌های 1080p HD است.

حالا نوبت می‌رسد به 8K. وضوح دو برابر افقی و عمودی 4K را در نظر بگیرید تا به تعداد پیکسل‌های ۴۳۲۰×۷۶۸۰ پیکسل و در مجموع ۳۳۱۷۷۶۰۰ پیکسل برسید. این وضوح نه تنها ۴ برابر وضوح تلویزیون‌های 2K یا HD است بلکه تعداد پیکسل‌هایش ۱۶ برابر وضوح 1080p است.

برای این که درک این موضوع برایتان ساده‌تر باشد به شما توصیه می‌کنیم نگاهی به جدول پایین بیاندازید.

وضوح تلویزیون‌ها:

وضوح پیکس‌های افقی × عمودی تعداد کل پیکسل‌ها نام‌های دیگر محصولات
8K 7,680×4,320 33,177,600 Ultra High-Definition (UHD), Super Hi-Vision, UHD-2 ارائه شده در نمایشگاه CES 2019 مانند ال‌جی
4K 3,840×2,160 8,294,400 Ultra High-Definition (UHD) تلویزیون‌های رده متوسط و رده بالا
1080p 1,920×1,080 2,073,600 High-Definition (HD) تلویزیون‌های کوچک با قیمت ارزان‌تر
720p 1,280×720 921,600 High-Definition (HD) تلویزیون‌های ۳۲ اینچ و پایین‌تر

تلویزیون OLED 8K ال‌جی بزرگترین تلویزیون OLED ال‌جی است که تا کنون معرفی شده و ابتکاری است که تنها توسط این فناوری نمایشگر بی‌رقیب محقق شده است. مدل جدید و حیرت‌انگیز تلویزیون OLED برتری این فناوری را نسبت به نمایشگرهای LED مرسوم نمایش می‌دهد و تجربه مشاهده‌ای را میسر می‌کند که همتایی ندارد.

این تلویزیون از پنل پیشرفته‌ای بهره می‌برد که بیش از ۳۳ میلیون پیسکل خودنورده دارد تا کیفیت تصویر بی‌مانند و مثال‌زدنی تلویزیون OLED را ارائه دهد و طبیعی‌ترین و زنده‌ترین تصاویر ممکن را در زاویه دید عریض، کنتراست بی‌نهایت و مشکی واقعی به رخ بکشد. تصاویر در تلویزیون ۸۸ اینچ OLED 8K ال‌جی به لطف وجود وضوح ۸K Ultra HD با ۴۳۲۰×۷۶۸۰ پیکسل بسیار شفاف هستند و وضوح آن ۱۶ برابر تعداد پیکسل‌های تلویزیون full HD و ۴ برابر یک تلویزیون UHD است.

۰ نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

نظر دهید