۱۸ فروردین ۱۳۹۳

تمایز در نحوه تولید OLED

بعد از نمایش بزرگترین تلویزیون 55 اینچ Full HD OLED دنیا در دسامبر 2011، شرکت LG Display امسال از یک تلویزیون 77 اینچ منعطف پرده‌برداری کرد. راز ساخت این تلویزیون در نحوه تولید OLED نهفته است که متمایز از شرکت‌های رقیب است. با اینکه روش اولیه RGB شامل ترتیب مواد ارگانیک از سه رنگ اصلی نور، قرمز (R)، سبز (G) و آبی (B) است که به طور افقی روی لایه‌ای از TFT قرار گرفته‌اند، شرکت LG Display از مواد ارگانیک R، G و B به صورت عمودی استفاده کرد و عنصر سفید (W) را به آن افزود تا 4 عنصر شامل یک پیکسل فرعی باشند.

مزایای روش WRGB به RGB

اول از همه، اینکه روش WRGB به دلیل بزرگ شدنش امتیاز زیادی و قابلیت تولیدی بیشتری دارد. روش RGB از عنصری به نام (Fine Metal Mask) استفاده می‌کند که مواد ارگانیک را فلزی می‌کند اما این عنصر با بزرگ شدن صفحه‌نمایش خم و سست می‌شود. اما از آنجا که WRGB به این ماسک نیازی ندارد بزرگ شدن صفحه‌نمایش را سهولت می‌بخشد و احتمال آسیب را کم می‌کند زیرا فلزی‌شدن به صورت عمودی با از بین بردن فاصله بین هر پیکسل احتمال تداخل رنگ را برطرف می‌کند.

دوم اینکه روش WRGB به دلیل بازتولید بهتر رنگ و وضوح بهتر مفیدتر است. در RGB، به سختی می‌توان آبی عمیق را تشخیص داد زیرا عنصر آبی که از نور آبی ایجاد می‌شود بازده کمی دارد و طول عمرش کم است اما بر عکس، روش WRGB عملکرد آبی را با قابلیت تصفیه رنگ (color refiner) به طور مداوم تکمیل می‌کند تا آبی بهتر و بازتولید رنگ بهتری ایجاد کند. این قابلیت برای کاهش اندازه پیکسل نیز استفاده می‌شود و نه تنها برای بزرگ کردن نمایشگر خوب است بلکه برای تشخیص Ultra HD نیز به کار می‌آید و رنگ مشابهی در هر زوایه از تصویر ایجاد می‌کند.

سوم اینکه با افزودن پیسکل فرعی سفید (W) فوایدی در کاهش مصرف نیرو و بهبود قابلیت خوانش برای مرور وب در تلویزیون‌های هوشمند وجود دارد.

LCD

WRGB OLED

RGB OLED

Definition/Design

High Resolution

Enlargement

Productivity/Yield Rate

Investment Efficiency

*مقایسه بین LCD، WRGB OLED و RGB OLED (● زیاد – ◐ متوسط – ○ کم)

شکوفایی عرصه تلویزیون‌های OLED

برخلاف LCD، OLED از موارد ارگانیگی استفاده می‌کند که خودشان ساطع نور هستند و نیاز به واحد نوردهی پشت ندارد. به همین دلیل تلویزیون‌ها باریک‌تر و نمایشگر‌ها خم‌شدنی می‌شوند. به دلیل امکانات بی‌نهایت در جنبه‌های تعریف و طراحی، OLED به عنوان نسل جدید نمایشگرها توجه بسیاری را به خود جلب کرده است و می‌تواند جایگزین LCD شود؛ با این وجود، هنوز نگرانی‌هایی در مورد قیمت آن وجود دارد زیرا جدیدترین فناوری است.

با تمام اینها، رئیس LG Display، هان سانگ-بوم، با اطمینان اظهار داشت: «ما دنباله‌رو تغییرات دنیا نیستیم، اما این خود ما هستیم که تغییر ایجاد می‌کنیم.» شرکت LG Display تولید OLED را به طور رسمی با تولید انبوه پنل OLED و خط تولید جدید شروع خواهد کرد. خیلی طول نخواهد کشید که OLED گزینه‌ای حتمی برای آینده نمایشگرها باشد.

۱ نظر

حسین ۱۸ فروردین ۱۳۹۳ پاسخ

بنام خدا
با سلام
ذکر چند نکته:
۱ – در پاراگراف آخر جمله به این صورت اصلاح شود بر خلاف OLED ، LCD از مواد ارگانیکی ( در دیودهای ساتع کننده نور در مقابل تحریک الکتریکی ) استفاده می کند که خودشان ساتع کننده نور هستند .
۲- در فن آوری WRGB که از حروف اول رنگهای سفید ، قرمز ، سبز و آبی در زبان انگلیسی اقتباس گردیده نور سفید از تحریک فسفر ( مشابه فرایند تولید نور در تلوزیونهای لامپ تصویری قدیمی ) بدست می آید زیرا امکان تولید دیودهای نوری تولید کننده نور سفید خالص وجود نداشته و تمامی چراغهای روشنائی ال ای دی برنگ سفید که به وفور در اطاف خود می بینیم از فن آوری دوگانه تحریک فسفر برای تولید نور درخشان سفید استفاده می کنند . بنابراین علاوه بر آنچه گفته شد OLED تولید شده با فن آورری WRGB که فعلا تولید آن در انحصار ال جی می باشد علاوه بر مزایای فوق دراری این مزایا می باشد.
الف : عمر بالای پنل – در فن آوری مرسوم RGB از ترکیب سه رنگ اصلی یعنی آبی ، سبز و قرمز با حداکثر نورافشانی تولید بنابر این در این فرایند فشار زیادی به پیکشلها بویژه پیکسلهای تولید کننده نور آبی وارد می آید که در نهایت فرسودگی زود رس پیکسلها و کاهش عمر پنل را بدنبال دارد .
۲- با توجه به امکان تولید نور درخشان سفید خالص در پنل های WRGB میزان کنتراست ( فاصله سیاه ترین و سفید و درخشان ترین حالت پیکسلها) به نحو چشمگیری افزایش می یابد .
۳- انتقال وظیفه نور سفید از پیکسهای رنگی فرعی سه گانه به یگانه پیکسل تولید کننده نور سفید باعث کاهش برق مصرفی نیز می گردد همین موضوع باعث می گردد مصرف تلوزیون ال جی در سایز ۵۵ با صفحه تخت نسبت به مدل هم اندازه تولید سامسونگ ( تنها نمونه مشابه در جهان ) بمیزان ۳۰ وات کمتر باشد
د : استفاده از فن آوری ترکیبی در تولید پنل های WRGB ال جی باعث کاهش ۲۵ درصدی در مصرف مواد ارگانیک بشدت گرانقیمت و کمیاب در تولید پنل می گردد از سوی دیگر افزایش تولید پنل باعث کاهش هزینه های ثابت تولید و یا همان سربار می گردد که تا ۲۵ درصد دیگر از هزینه تمام شده پنل می کاهد و این موضوع باعث خروج رقبا از صحنه رقابت گردیده بنحوی که سامسونگ فقط به ارائه یک نمونه صفحه تخت ۵۵ اینچی که از نظر کیفیت تصویر امکانات ، طراحی ، وزن و …. توان رقابت با اولین محصول ال جی را نداشت بسنده و عطای تولید تلوزیونهای OLED را به لقایش بخشید و حتی یک شرکت چینی هم که وارد تولید تلوزیون با این فن آوری شد صراحتا اعلام کرد پنل مورد استفاده در تولید تلوزیون را از LG Dispaly خریداری کرده است.
به حر حال بنظر می رسد نور درخشان ستاره طلائی خوش شانسی ال جی در آسمان تلوزیونهای OLED آنقدر درخشید که سه ستاره سامسونگ در آسمان گم شد ( سامسونگ در زبان کره ای بمعنی سه ستاره است که در لوگوی قدیمی آن در کنار کلمه سامسونگ وجود داشت و lg از اول نام شرکتهای Lukey تولید کننده مواد پلاستیک تاسیس شده در سال ۱۹۴۷ میلادی و Gold star تاسیس شده در سال ۱۹۵۸ میلادی فعال در صنایع الکترونیک و خانگی می باشد که هر دو شرکت توسط فردی بنام Koo In-Hwoi تاسیس و ۹ سال پیش یعنی سال ۱۹۹۵ میلادی با هم اقدام شدند البته به لحاظ اینکه سر کلمات شعار شرکت نیز یعنی خوب زندگی Life’s Good از دو حرف LG تشکیل شده برخی LG را خلاصه یا تداعی کننده خوب زندگی می دانند و نه ستاره طلائی خوش شانسی
موفق باشید .

نظر دهید