۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳

انتخاب شما در نمایشگر تلفن هوشمند چیست: QHD یا Full HD؟

هنگام خرید تلفن همراه هوشمند، کدام عامل برای شما از اهمیت بیشتری برخوردار است؟

طبق آمار کمیسیون ارتباطات کره در سال 2010، مهم‌ترین عوامل هنگام خرید تلفن هوشمند 1) طراحی، 2) سیستم‌عامل، 3) راحتی و 4) نمایشگر است. اما وقتی همین آمار در سال 2012 انجام شد، نتیجه تا حدی متفاوت بود. در نتیجه‌گیری دوم، طراحی باز هم در اولویت بود اما این بار نمایشگر دومین عامل مهم در خرید تلفن همراه هوشمند در نظر گرفته می‌شد.

با بزرگ‌تر شدن تلفن‌های هوشمند و شیوع استفاده از محتوای چندرسانه‌ای مانند تصویر و ویدئو، تقاضا برای وضوح بالاتر در حال افزایش است. اگر امروز بار دیگر این آمارگیری انجام شود، انتظار داریم بخش اعظمی از مردم نمایشگر را مهم‌ترین عامل برای خرید تلفن همراه هوشمند در نظر بگیرند. حالا بیایید کمی با نمایشگر Quad HD یا QHD آشنا شویم. QHD بالاترین وضوح ممکن برای گوشی‌های هوشمند است و با Full HD که این روزها استفاده می‌شود بسیار تفاوت دارد.

QHD مسلح به رنگ‌، کنتراست و وضوح به‌روزشده

اولین نمایشگر 5.5 اینچ QHD توسط LG Display ساخته شد که وضوح 538 پیکس در اینچ دارد. پیکسل در اینچ نشان از تعداد پیکسل‌هایی دارد که در هر اینچ جای می‌گیرند. در نظر داشته باشید که Full HD وضوحی برابر با 400 پیکسل در اینچ دارد اما QHD بیش از 100 پیکسل در هر اینچ بیشتر دارد.

مقایسه پیکسل‌های QHD و Full HD

نمایشگر QHD در مقایسه با نمایشگرهای معمولی، رنگ، کنتراست و وضوح قابل توجهی را نشان می‌دهد زیرا با تعداد پیکسل‌های افزایش یافته در هر اینچ گرافیک را واقعی می‌کند. بنابراین، به شما امکان می‌دهد که از تصاویری با وضوح واقعی و بالا یا ویدئوهای بلو-ری لذت ببرید. شما از مشاهده تصاویری که تا این حد به واقعیت نزدیک هستند مغزتان سوت می‌کشد.

مرور سرتاسری وب‌سایت‌های کامپیوتری در گوشی QHD تنها در یک نگاه

در نمایشگر QHD خوانایی نیز بهبود یافته است زیرا دامنه تصاویری که در صفحه نمایش داده می‌شوند افزایش داشته است. وقتی کاربر صفحه وبی را مرور یا بر روی سندی کار می‌کند، می‌تواند بدون اعوجاج حروف بزرگنمایی کند. معمولاً وقتی وب‌سایتی را با گوشی هوشمندتان باز می‌کنید که تماماً برای مشاهده با کامپیوتر طراحی شده است، با اینکه گوشی وضوح Full HD دارد اما 25 درصد از صفحه در قسمت راست بریده می‌شود. با گوشی‌های هوشمند QHD، شما می‌توانید تمام صفحه وب را مرور کنید و بدون اعوجاج تصویر بزرگنمایی کنید.

نمایشگر QHD و Full HD به یک میزان روشنایی را تشخیص می‌دهند

به سختی می‌توان مقدار عبور نور را حتی در نمایشگرهای کوچک افزایش داد زیرا افزایش وضوح به تعداد پیکسل‌های بیشتری نیاز دارد. این مشکلی بود که QHD با آن روبه‌رو شده بود زیرا نسبت به Full HD بیش از 100 پیکسل در اینچ بیشتر داشت. با این حال، LG Display در افزایش نسبت روزنه و مقدار عبور نور موفق شد که در نهایت، با بهبود ساختار و آرایش پیکسل‌هایی که از LTPS (پلی‌سیلیکون با دمای کم) استفاده می‌کنند، منجر به روشنایی بیشتر شد. نسبت روزنه به نسبت بین کل محدوده صفحه و فضایی اشاره می‌کند که می‌تواند اطلاعات را نمایش دهد.

QHD رکورد باریک‌ترین پنل ال‌سی‌دی را شکست

به تازگی، شرکت LG Display رکورد خودش را در تولید باریک‌ترین پنل ال‌سی‌دی QHD را زد. این پنل با قطر 1.2 میلی‌متر 12 درصد از قبل باریک‌تر است و باریک‌ترین پنل ال‌سی‌دی به شمار می‌رود. لبه‌ها، یعنی همان قابی که دور نمایشگر را فراگرفته است، به همان میزانی که در ال‌سی‌دی  Full HD بود (1.2 میلی‌متر در چپ و راست) باقی مانده است.

۴ نظر

amir ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ پاسخ

بگو میخوایم توی جی۳ اینجوری بزنیم دیگه:|

شهرام ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ پاسخ

سلام
خب پس با این حساب ال جی جی ۳ به زودی در راهه.حاشیه هاش هم عین جی ۲ میشه.فقط گوشی کمی بلندتر و عریض تر اما باریکتر.
حالا یه سوال آیا این گوشی ضد آب هم هست؟

مهدی ۱۰ دی ۱۳۹۳ پاسخ

سلام
کیفیت صفحه نمایش qhdبارزولوشن ۵۴۰*۹۶۰بهتره یا صفحه نمایش hd با رزولوشن۷۲۰*۱۲۸۰

amir.k ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ پاسخ

سلام
ى سوال
فرق نمایشگر full hd با full hd plus چیست؟ آىا گوشى با نماىشگر full hd plus ارزش خرىد دارد؟

نظر دهید