۲۲ شهریور ۱۳۹۳

یک پیوند بی‌نظیر: IPS و UHD

در ماه ژوئن، ال‌جی الکترونیکس در 5 نقطه از سئول تجربه کار با UHD را با انجام بازی ویدئویی محبوب Winning Eleven 2014 در اختیار مردم گذاشت. علاقمندان به بازی و عابران پیاده از کیفیت تصویر این تلویزیون با پنل IPS UHD و سینما سه‌بعدی که فراتر از چیزی بود که در سینما می‌دیدند بسیار لذت بردند. امروز می‌خواهیم دلایلی را عنوان کنیم که چرا پنل IPS و UHD همتا و جفتی بی‌نظیر برای هم هستند و این یک پیوند آسمانی برای آنهاست.

نمایشگر بزرگتری که بهتر، روشن‌تر و واضح‌تر است

فناوری IPS  یا (In-Plane Switching) به کیفیت بسیار بالا و فناوری زوایه دید وسیعی اشاره دارد که از کریستال‌های مایع متحرک به طور افقی استفاده می‌کند تا زاویه دید را بهتر کند. زوایه دید به ویژه زمانی اهمیت پیدا می‌کند که ابعاد صفحه‌نمایش افزوده می‌شود و مدل‌های صفحه‌بزرگ شرکت LG Display مانند تلویزیون‌های UHD وضوح عالی بر اساس فناوری IPS را ارائه می‌دهند تا زاویه دید قوی و بازتولید رنگ را چند برابر کند.

بر طبق آزمایشاتی که اینترتک انجام داد، IPS کیفیت زاویه دید بهتری نسبت به VA در مدل‌های UHD دارد. وقتی یک آزمایش عملکرد بر روی مدل 84 اینچ UHD (مدل 84LM9600) و مدل VA UHD (مدل UN85S9AF) انجام شد، IPS امتیاز بالاتری در 3 شاخص (تفاوت رنگ، قابلیت خواندن و اعوجاج رنگ) به دست آورد.

به این معنی که UHD که از فناوری IPS استفاده می‌کند از تمام زوایا همان کیفیت تصویر را نمایش می‌دهد در حالی که در تلویزیون UHD با فناوری VA تغییرات در وضوح در زوایای دید مختلف کاملاً مشهود است.

این یک مشخصه مهم برای تلویزیون‌های UHD است زیرا به زاویه دید بهتر نسبت به تلویزیون‌های FHD همتای خود با همان فاصله مشاهده نیاز دارند. به دلیل اینکه اندازه پیکسل‌ها بیشتر است، حداقل فاصله مشاهده برای نمایشگر UHD کوتاه‍‌تر از دیگر نمایشگرهایی است که همین ابعاد را دارند. (از نظر تئوری، حداقل فاصله مشاهده برای 42 اینچ FHD و 84 اینچ UHD یکی است و برای مدل‌های 55 اینچ و 65 اینچ UHD کوتاه‌تر است.) یک تلویزیون FHD نیاز به زاویه دید 32 درجه در 1.7 متر، یعنی حداقل فاصله، دارد در حالی که یک تلویزیون 65 اینچ UHD به زاویه دید 46 درجه در همان فاصله مشاهده نیاز دارد.

ترکیب افزایش اندازه صفحه‌نمایش و زاویه دید در مقایسه با مدلی که در سینما است (20th Century Fox زاویه دید 45 درجه دارد) تجربه مشاهده شما را حیرت‌انگیزتر می‌کند و سینمای واقعی را به اتاق نشیمن یا اتاق خواب شما به ارمغان می‌آورد.

برخلاف اندازه بزرگ، پیوند IPS-UHD دوست‌دار محیط زیست است

در کل، تلویزیون UHD با افزایش مصرف انرژی در طی بزرگ‌تر شدن اندازه صفحه‌نمایش حجیم می‌شود و تعداد پیکسل‌های اجرایی 4 برابر بیشتر از تلویزیون FHD در همین اندازه خواهد شد. چنین نگرانی در فناوری IPS شرکت LG Display برطرف شده است زیرا ساختار ساده پیکسل‌ها به گونه‌ای است که در مقایسه با فناوری‌های رقیب، میزان انتقال نور در وضوح بالا بیشتر خواهد بود.

تلویزیون UHD محصول فناوری پیشرفته‌ای است که 4 برابر وضوح بیشتری نسبت به FHDهای معمول دارد و LG Display با رکورد چشمگیر اولین تولیدکننده انبوه پنل‌های غول‌پیکر 84 اینچ UHD پیشرو در این فناوری است. این پنل که با فناوری IPS نیرو می‌گیرد، نمایشگری فوق‌العاده بزرگ است که وضوحی بسیار بالا و 4 برابر FHD با مصرف انرژی کم دارد؛ بدون اینکه بر زاویه دید تأثیر بگذارد. بار دیگر که شما تصمیم می‌گیرید یک محصول UHD بخرید، حتماً IPS بودن آن را بررسی کنید.

۱ نظر

حسین ۲۳ شهریور ۱۳۹۳ پاسخ

بنام خدا
با سلام :
برتریهای IPS به VM
مقاومت بیشتر در مقابل فشار و ضریه
رنگهای نزدیک به طبیعت
زاویه دید افقی وسیعتر
برتری VA به IPS کنتراست بالاتر
سئوال : چرا پس از سالها استفاده از فن آوری IPS تنها مدل ۶۰ اینچ مدل ۲۰۱۴ موجود در بازار که نسبت به سایز خود ارزانترین تلوزیون ال ای دی در این سایز باقیمت حدود چهار و نیم میلیون تومان می باشد مجددا از پنلهای دارای فن آور ارزان قیمت VA
در تولید استفاده است ؟
موفق باشید .

نظر دهید