۰۹ دی ۱۳۹۳

پنج گام اساسی در فرآیند کشف استعدادهای کودکان

 (گام دوم: تفسیر و گزینش)

گلدکیدز به دنبال کشف استعدادهای ممتاز کودکان 6 تا 16 سال است که در قالب «کانون طلایی نخبگان ایران» نقشی ویژه در آینده‌سازی جامعه به عهده خواهند داشت. البته برای دست‌یابی به این مهم ابتدا جامعه هدف را باید شناخت، اهداف پروژه را به اطلاعشان رساند و در قالب برنامه‌های منسجم، قهرمان پروری را به عنوان هدف اصلی در نظر داشت. این برنامه‌ها چند مرحله دارد که در مطالب پیشین در مورد گام اول فرایند کشف استعدادهای این کودکان، یعنی سنجش، اطلاعاتی ارائه کردیم. با نگاهی مختصر به مرحله اول، وارد گام دوم استعدادیابی می‌شویم که تفسیر و گزینش کودکان و استعدادهای آنهاست.

گام اول: سنجش

برای شناخت کودکان و تعیین استعدادها، توانایی‌ها، ابعاد شخصیتی و علایق آنها، لازم است ابتدا این کودکان تحت مجموعه‌ای از آزمون‌های روانشناسی قرار گیرند. فرایند آزمون در سه مرحله «گردآوری اطلاعات اولیه آزمون دهندگان»، «زمان‌بندی و هماهنگی »و «آزمون» به انجام می‌رسد.

گام دوم: تفسیر و گزینش

تفسیر:
بر اساس نمره هوشی بدست آمده، سن، شرایط خانوادگی، میزان علاقمندی و توانایی‌های عملی نتایج آزمون تفسیر می‌گردند. نتیجه حاصل، کارنامه‌ای شامل نمودارهای استعدادی و شخصیتی افراد است که در حدود 10 صفحه با توضیحات برای هر کودک به صورت جداگانه ارائه می‌گردد. نتایج به دست آمده با علامت ستاره در جدولی به صورت زیر جمع‌بندی و رتبه‌بندی می شود:

گزینش:
بر اساس ستون خزانه استعداد در جدول بالا افراد 5 و 6 ستاره شناسایی و راهی مرحله پایش می‌شوند. (البته تعداد افراد انتخابی در هر دوره وابسته به محدودیت‌های بودجه‌ای نیز هست).

نمونه‌ای از نمودارهای به دست آمده از آزمون و تفسیر اطلاعات برای دو کودک:

۲ نظر

پیمان ۱۰ دی ۱۳۹۳ پاسخ

با سلام و خسته نباشید

نحوه مراجعه به این مرکز چگونه است و یا چطور می شود یک کودک را به این مرکز معرفی کرد.

ال جی ۱۰ دی ۱۳۹۳ پاسخ

اطلاعات تکمیلی را در سایت goldkids.ir میتوانید پیدا کنید

نظر دهید