۲۹ بهمن ۱۳۹۳

نحوه خم کردن یک نمایشگر صاف

دیروز بخش اول از مصاحبه با تیم مهندسانی که مسئول ساخت نمایشگر OLED پلاستیکی با خمیدگی پویا بود را ارائه کردیم. در این مطلب، بخش دوم از این مصاحبه را بخوانید تا ببینید نمایشگری که فناوری Active Bending یا خمیدگی پویا دارد چگونه ساخته شده است و چه فرایندهایی در ساخت آن دخیل بودند.

چگونه می‌توان نمایشگری که تقریباً همیشه صاف بوده است را خم کرد؟

تای-جان آن، مهندس ارشد تحقیقات، در پاسخ به این سوال گفت: «از آنجا که نمایشگری با فناوری خمیدگی فعال (Active Bending)، که امکان خم کردن لبه‌ها را می‌دهد، قبلاً در بازار وجود نداشته است، به سختی می‌توان شرکتی را پیدا کرد که در ساخت آن همکاری کند. سازندگان نمایشگر نمایشگرهای صاف می‌سازند و تقریباً هیچ شرکتی وجود ندارد که محصولاتی به شکل سه‌بعدی را تولید کند. البته، مشکلات دیگری نیز در فرایند تولید وجود دارد.»

«با اینکه پنل‌های پلاستیکی از همان آغاز به خوبی به هم می‌چسبند، به مروز زمان روی سطوح منحنی از هم جدا می‌شوند. این چیزی است که در زمان ساخت نمایشگر صاف جای نگرانی ندارد. ایجاد نوعی فناوری برای تقویت چسبیدن و حل این مشکل لازم بود.»

محقق ارشد از تیم طراحی مکانیک PO، جان-جای لی، مهم‌ترین فرد در حل این مشکل بود. او معضل را این گونه حل کرد: یک ماده چسبنده ساخت که بین پنل قرار می‌گیرد و شیشه را می‌پوشاند تا پعد از اتصال پنل پلاستیکی در طی فرایند Direct Bonding (پیوند مستقیم) از هم جدا نشوند.

اصلاح تجهیزات و فرایندها

اما تفاوت بین فرایند ساخت یک نمایشگر منحنی نظیر G Flex و نمایشگری که فناوری خمیدگی پویا دارد چیست؟

«اول از همه، اینکه نمایشگر منعطف در G Flex می‌تواند تا انحنای بسیار بیشتری نسبت به نمایشگر مجهز به خمیدگی پویا خم شود. از آنجا که G Flex به آرامی خم می‌شود هیچ نگرانی در مورد چسبیدن پنل‌ها وجود ندارد. اگرچه، زمانی که نمایشگر خمیدگی پویا در چنین انحنایی خم شود، حتی خود تجهیزات ساخت باید عاری از خط و خش ایجاد می‌شد.»

تای-جان آن توضیحاتی که جان-جای لی داد را بیشتر تفسیر کرد: «پلاستیک مجموعه گوناگونی از خواص را دارد که یکی از خواص حالت ارتجاعی آن است. به این معنی که بعد از خم شدن به حالت اولیه خود برمی‌گردد. اگر بگوییم که قدرت ارتجاعی نمایشگر منحنی در شعاع 700 میلی‌متر تقریباً 500 گرم است، پس قدرت ارتجاعی نمایشگر منحنی که شعاع 5 میلی‌متر دارد بین 3 و 9 کیلوگرم خواهد بود. این استانداردی است که باید به آن رسید.»

به گفته سی-جان چو، محقق ارشد، موازنه و به تعادل رساندن قدرت ارتجاعی از طریق چسب سخت‌ترین چالش است. درست مثل همین موقعیت، وقتی از گوشی هوشمند استفاده می‌کنید، نه تنها در محیط بسته از آن استفاده می‌کنید بلکه در هوای گرم و بارانی نیز با آن کار می‌کنید. این محصول هم باید همین طور ساخته شود که ماده چسبنده در نمایشگر منحنی در رطوبت 80 درصد و دمای بین 60 تا 80 درجه سانتی‌گراد از هم باز نشود. این کار ساده‌ای نیست اما همه کسانی که در فرایند ساخت شرکت داشتند صبر زیادی از خود نشان داده‌اند و ساخت نمایشگر مجهز به خمیدگی پویا را که تنها به عنوان یک پتانسیل فناوری شروع شده بود را کامل کردند.

۰ نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

نظر دهید